• Sebastiána

    Vem ska vara marskalk?

    Min BM vet inte hur han ska göra med marskalk. Först tänkte han på sin bäste vän, men han har två söner som då kommer att vara 17 och 19 år gamla. Borde han ha dem som marskalkar? Han vill involvera dem på något sätt tror jag. Han vet inte alls hur han ska göra och jag vet inte heller. Jag är inte insatt i den "manliga" delen av bröllopet.

  • Svar på tråden Vem ska vara marskalk?
  • Snufflan

    Tycker nog att hans bästa kompis ska vara marsalk, sönerna kan ju vara toastmasters eller nått sånt så blir dom delaktiga.

  • Rufsas
    Snufflan skrev 2010-03-24 15:02:45 följande:
    Tycker nog att hans bästa kompis ska vara marsalk, sönerna kan ju vara toastmasters eller nått sånt så blir dom delaktiga.
    Fast jag tycker nog inte att vem som helst kan vara toastmasters. Tycker de om att stå inför många människor? är de hyfsat organiserade? Har du lätt för målgruppsanpassning osv? Just toastmasteriet är ju en av de viktigaste uppgifterna att det verkligen blir rätt person.

    Kan han inte ha fler marsalkar?
  • Snufflan

    Självklart kan han ha flera marsalkar, precis som du kan ha flera tärnor.

  • Sebastiána

    Toastmaster är redan utsedd. En kille som är superbra på att organisera och fixa saker!

  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-03-24 15:05:39 följande:
    Fast jag tycker nog inte att vem som helst kan vara toastmasters. Tycker de om att stå inför många människor? är de hyfsat organiserade? Har du lätt för målgruppsanpassning osv? Just toastmasteriet är ju en av de viktigaste uppgifterna att det verkligen blir rätt person.Kan han inte ha fler marsalkar?
    Jag tror definitivt INTE att de skulle vilja vara toastmasters. Kanske funkar det med tre marskalkar men jag ska bara ha en tärna och min BM tycker egentligen att det ser bäst ut med en av varje (men blir det sönerna blir det båda!).
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-03-24 15:11:09 följande:
    Jag tror definitivt INTE att de skulle vilja vara toastmasters. Kanske funkar det med tre marskalkar men jag ska bara ha en tärna och min BM tycker egentligen att det ser bäst ut med en av varje (men blir det sönerna blir det båda!).
    Finns det andra viktiga roller som de kan få? Vem ska exempelvis köra er transport (bil eller annat fordon från vigselplatsen)? De kanske kan få vara med under förberedelserna på förmiddagen? Assistera vid fotningen med fotograf? Andra viktiga uppgifter som ni har?
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-03-24 15:14:26 följande:
    Finns det andra viktiga roller som de kan få? Vem ska exempelvis köra er transport (bil eller annat fordon från vigselplatsen)? De kanske kan få vara med under förberedelserna på förmiddagen? Assistera vid fotningen med fotograf? Andra viktiga uppgifter som ni har?
    Kanske den äldste har körkort då, det vet jag inte (han har inte börjat övningsköra ännu).
  • Flotten

    Om ni gifter er i kyrkan så låt killarna vara kyrkomarskalker, det som på detta forum brukar kallas kyrkvärdar osv. De kan dela ut program, visa var toa finns, hjälpa tant Greta med en hjälpande arm osv.

  • Sebastiána
    Flotten skrev 2010-03-24 16:55:22 följande:
    Om ni gifter er i kyrkan så låt killarna vara kyrkomarskalker, det som på detta forum brukar kallas kyrkvärdar osv. De kan dela ut program, visa var toa finns, hjälpa tant Greta med en hjälpande arm osv.
    Det låter som en jättebra idé!
  • Sebastiána

    Vi får se. De vet ingenting än. De kanske inte har lust att bli inblandade alls. Deras mamma gifte sig för något år sedan. Jag undrar om de var med på något sätt då...

  • SueAnne

    Jag vet inte hur det är enligt tradition, men jag tror inte att söner "skall" vara marskalkar... Men kyrkomarskalkar låter väl som en bra idé!

    Enligt wikipedia:
    Bröllopsmarskalk är roll som innehas av en man i samband med bröllop. Han är oftast brudgummens bästa vän eller bror. Den kvinnliga motsvarigheten heter brudtärna.

    Marskalkens huvuduppgift är att fungera som allmänt stöd för brudgummen både före bröllopet och på bröllopsdagen. Andra uppgifter för marskalken i samband med vigseln är att se till att gästerna hittar sin plats i kyrkan och att hålla reda på ringarna under vigselakten.

    Marskalken är oftast den person som tar initiativ till och planerar den blivande brudgummens svensexa.

Svar på tråden Vem ska vara marskalk?