• TheSecret

Ert vigselprogram för ert borgliga bröllop

Vår vigselförättare vill gärna se hur vi tänkt upplägget runt cermonin. Sitter här nu o försöker knåpa ihop det, vi vet ju vad vi vill ha med men i vilken ordning osv???

Kan ni ge mig exempel?

Tusen tack!

• Svar på tråden Ert vigselprogram för ert borgliga bröllop
  • miris

Vill också se exempel! Vi fick ett exempel från vår vigselförättare (det är en vi känner). Har funderat lite och är just nu inne på detta:

------------------

Ingångsmusik

Inledning - Vigselförättare talar

Solosång

Textläsning (Kahlil Gibran)

Vigselakt (Vigselförättaren talar och leder)
    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    Tar alltså du +man denna +kvinna till din hustru att älska henne i nöd och lust?
    Tar alltså du + denne + till din man att älska honom i nöd och lust?

Ringväxling

Jag förklarar er nu för äkta makar.

Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende. Må harmoni och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

Kyss

Solosång

Avslutningsord - Vigselförättare talar

Utgångsmusik

• TheSecret

Det lät ju hur fint och bra som helst.

Var i vigselprogrammet presenterar men dom som ingår i cermonin som tex solist, gitarrsolo, diktläsare, vigselförättaren?
    Ser det bäst ut att ha det på baksidan om vigselprogrammet eller ska det stå på insidan?

Fler exempel på program mottages tacksamt! :)

• miris

Åh, är det vigselprogrammet du menar, alltså häftet? Vi ska nog inte ha något sådant. (skrev bara vårt upplägg) Vi har utomhusvigsel och inte så lång, så vi skippar nog program/häfte. Känns mer viktigt i kyrkan och det är mycket psalmer o.s.v..

Hittade ett vigselprogram som några kompisar hade och där stod presentationerna på baksidan.

• TheSecret

Vi ska med ha utomhus men vill ändå ha ett häfte. Tycker det blir lite mer 'allvar' av det hela då eller hur jag ska uttrycka det. Vill att gästerna ska veta vad vi valt och att vi gjort det med omsorg. :) Upplägget skriver man ju ini häftet så det var jättebra!

• Trasan99

Vi har gjort ett enkelt papper (ett halvt A4 som är vikt på mitten) med info. På vänstra uppslaget står våra namn, dagen och platsen med lite finare stil, sedan namn på vigselförrättare och alla musiker. På högersidan står sedan ordning på allt som sker.
    Det står typ såhär:

Ingångsmarch
    Musik: xx och yy

Välkomstord

Solosång 1
    Text och musik: CajsaStina Åkerström

Vigselceremoni

Solosång 2
    Text och musik: Sofia Karlsson

Körsång
    Musik: zz
    Text: Brudparet

Brudskål

Det som inte står utskrivet är att vigselförrättaren kommer att lämna över vigselbeviset mellan solosång 2 och körsången. Körsången är typ vår utgångsmarsch, fast vi går inte ut, utan står kvar, så kommer bubblet till oss. Brudskål på samma plats som vigseln.

• miris

Ja, jag (vi) får fundera på saken, har inte HELT bestämt oss än om vi ska ha häfte eller ej. Blir bara så mycket som ska fixas/kostar pengar. Kanske kan man ha i festprogrammet nånting om vilka som sjöng på vigseln..? Eller det blir kanske dumt.

Får fundera lite till. :)

Vore kul om fler ville skriva sitt upplägg, så man kan få lite tips!

• miris

Såg inte Trasan99's inlägg förrän efter. Men det lät lite som vårt upplägg. Tänkte nog också ha två solosånger, så blir det prat (ev. textläsningen) däremellan.

Vad har ni för ingångs och utgångsmusik? (utomhusvigsel) Vet inte om vi ska ha någon som spelar gitarr eller musik på CD..

• fibobs

Här kommer vårt upplägg!
    Kram

Välkomstord - vigselförrättaren

Jag heter ?... och jag ska förrätta vigseln mellan X och X .
    På deras vägnar vill jag hälsa er välkomna!
    X och X är förstås glada att ni är med här på deras stora dag.

Det som ska ske här och nu är ett stort ögonblick, inte bara för att de i denna vigselakt tar ett stort steg i sina liv. Utan också eftersom ni är här och gör detta ögonblick så mycket viktigare än det annars skulle ha varit. Genom er närvaro bekräftar ni som vittnen deras beslut och deras löften till varandra.
    (Nu väntar vi här så kommer brudparet snart.)

(Intåg Musik)

Ord till brudparet - Vigselförrättaren

X och X !
    Ni har just tagit stegen till den ceremoni som blir början på en ny epok i era liv då ni kommer att leva tillsammans som äkta makar. Jag är övertygad om att ni länge känt både en längtan och en glad förväntan inför er bröllopsdag. Som äkta makar kommer ni att sätta upp nya mål och känna samma glada förväntan och längtan. Men ni får aldrig glömma att även ta vara på dagen ni har på vägen till målet.
    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.

Jag vill, innan vi övergår till den formella ceremonin, läsa en text som ni har berättat belyser era känslor för varandra.
    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.
    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag

Löften

X och X , låt oss nu få höra era löften till varandra

X:
    - jag älskar dig

Vigselförrättaren läser före och X efter:

Jag vill dela mitt liv med dig
    Med min kärlek vill jag hedra dig
    För alltid vill jag vara vid din sida
    Allt vad jag är ger jag till dig
    och allt det jag har vill jag dela med dig

X:
    ? jag älskar dig

Vigselförrättaren läser före och X efter:

Jag vill dela mitt liv med dig
    Med min kärlek vill jag hedra dig
    För alltid vill jag vara vid din sida
    Allt vad jag är ger jag till dig
    Och allt det jag har vill jag dela med dig

Musik & sång
    Sång: ?

Den formella delen av ceremonin

(Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd.)
    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Vill du X ta denna X till din hustru och älska henne med allt vad du kan genom livet?

Vill du X ta denna X till din man och älska honom med allt vad du kan genom livet?

Ringväxling
    (Vigselförrättaren ger tecken på att det är nu X ska ge ring till G. Ringarna bärs av barnen)

Ge nu varandra handen till bekräftelse på edra löften.

Äktenskapet förklaras ingånget:

I närvaro av allt vi känner till och anar och inför dessa vittnen har ni, X & X , lovat att leva med varandra.
    Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende.
    Må lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.
    Jag förklarar er nu för äkta makar.

X- du får nu kyssa din man.

Kyssen

Avslutande musik - uttåg

ca 20 min.

• uppochhoppa

Tack fibobs, den där var jättebra! jag gillar också den dikten, men jag tycker det är häftigt att ha den först, liksom stämningsfullt - innan det hela drar igång!

• fibobs

Ja, det kan man ju göra!
    Tänkte inte på det.
    Jag tycker att vi fick till det med att jag får kyssa min man på slutet.
    Varför ska alltid mannen få kyssa sin brud ;o)?
    Kram och Lycka till!

• KatjaB

Vi hade först en lite längre variant, men det blev lite för långt.. så nu är det såhär istället. Glöm inte att kolla med er vf att det är okej att den personen vill läsa mer än det obligatoriska, alla vf vill inte det konstigt nog.

Ingångsmusik
    (in kommer brudföljet och vi)

Vf läser en dikt om kärlek

Solosång

Välkomstord från vigselförrättaren

Gemensam sång

Dikt läst av svärmor

Eventuellt en Solosång här

Vigselakt med både obligatoriska biten och med egna löften

Solosång

Vitten skriver på papper (tärna o marskalk)

Utgångsmusik (vi tågar ut igen)

Sen när alla gått ut på borggården kommer vi ut o det blir kramkalas

• KatjaB

vill inte skriva ut själva texterna än här, innan vi gift oss.. det känns ju lite personligt och nåt som vi själva knåpat ihop så då vill vi ha lite ensamrätt på dem tills att vi faktiskt gift oss och att det inte blir en "standardmall" här på bt

• molnis

sitter med vigselprogrammet nu och tänkt printa dem idag. Vi har i vårat upplägg skrivit tex mellan två solosånger "VF pratar" men det skriver man väl inte ut? Vi har ju välkomsord och vigselakt utskrivet men sedan kommer han ju prata på lite mellan allt med. Men lämnar man det tomt bara eller hur gör ni andra?

Ni som har exakta texter på vad VF ska säga har ni eller dom skrivit det? Vår ska läsa måhända men sedan kommer han prata på lite och vet inte riktigt vad han kommer säga.

• Trasan99

Vi skrev inte ut mer än just välkomstord och vigselakt. Vi hade en ytterligare sak som var att vigselförrättaren lämnade över vigselbeviset, men det skrev vi inte ut. Det blir så naturligt ändå.
    Skulle ni också ha vigseln i trädgårdshuset på SH? Det är så litet och intimt, så folk kan liksom inte missa vad som händer, vilket rent teoretiskt skulle kunna ske i en jättekyrka med mycket folk.

Vigseln är nog det som jag är allra mest nöjd med, lokalen, musiken, stämningen, allt! Helt underbart!

• molnis

Ok jo han kommer nog lämna över vigselbeviset i slutet av vigselakten ska se om vi får lite mer info från VF men annars ntar jag att han styr och vi märker vad som händer=) (han har fått vårt upplägg och godkänt det)

Vad tror ni, vi kommer ha en 1/4 dels a4 med framsida med våra namn datum + namn på brudföljet, VF och solister sedan det nedan på baksidan, utan parentesen.

Ingång
    "Forrest Gump Feather Theme" - Alan Silvestri

Välkomstord
    (här läser VF måhända men skriver nog bara välkomstord)

Solosång
    "Aldrig ska jag sluta älska dig" - Jonas Gardell

Diktläsning
    "Ni vänder er mot varandra" - xx

Solosång
    "I got you babe" - Sonny & Cher

Vigselakt

Solosång/Utgång
    If I used to love you - Daniel Lemma

(sista solosången sjungs typ halva låten sedan börjar alla gå ut. Utom vi som stannar tills alla kommit ut och går då ut i ros bladskastning och bubblor.) Kan man skriva "Sologång/utgång" eller hade ni valt något annat?

Trasan: Japp trädgårdshuset som gäller för oss med=) så M och S får får uppleva allt igen men ändå säkert rätt olika ;)KOm på lite frågor men drar det i SH-tråden=)

• Trasan99

Låter som ett jättebra upplägg! Och, ja, det lär inte bli repris av samma sak, även om det är samma plats.

Har ni tänkt meddela gästerna att det är tänkt att de ska gå ut under låten? Eller säger ni det till några i förväg och hoppas på att alla fattar att de ska hänga på?

• molnis

Jo tanken är att brudföljet går ut och att de får dra med sig resten=)Kan ju säga nåt om det är så. När vigselakten är färdig hoppas jag att det är en avslappnad stämning..gärna lite tjo och applåd vid kyss osv. Vill ej ha det för stelt!

De kommer nog bli helt olika, men dom hittar ju lätt i alla fall ;)

• Trasan99

Om ni vill få folk att skratta kan ni testa det vi gjorde: vi pussades för tidigt, innan det var dags. Feltolkad konstpaus...

Svar på tråden Ert vigselprogram för ert borgliga bröllop