• Liljeblomman

Mammas flicknamn som mellannamn?

Hur gör jag???
    Kommer att ta min blivande makes efternamn "Andersson", men kan jag ta min mammas flicknamn "Johansson" som mellannamn? Kan man skriva i det som mellannamn på namnbytepappret eller hur gör jag.
    Vill inte byta långt innan för då måste jag väl byta på passet oxå?
    Ska åka utomlands på bröllopsdagen och vill inte byta pass innan vi åker.

• Svar på tråden Mammas flicknamn som mellannamn?
  • lolca

Bäst är att höra av sig till skatteverket för att se vad de säger.. Det finns ju ett antal olika regler kring det här med namn.

Byta pass måste du göra när du tar ett nytt efternamn och mellannamn. Det måste stå samma sak på biljetten som i passet annars kan det bli problem. Men det brukar inte ta så lång tid att få igenom sitt namnbyte och sedan tar det ca 5 arbetsdagar för att få passet.

• eldstad

Åker ni utomlands på bröllopsdagen så är det inga problem, då behåller du bara ditt gamla pass och åker på det. Har hört att handläggningstiden för nytt namn är ca 2-4 veckor så ett nytt pass hinner du definitivt inte få.

Tror att om du vill ta ett nytt namn som mellannamn (för du heter väl inte Johansson nu?) så ska du fylla i en annan blankett. Rekommenderar att du väntar med att lämna in den tills ni kommer hem så du kan åka på gamla passet. Men bäst är att gå in på Skatteverket och prata med någon.

Lycka till!

Svar på tråden Mammas flicknamn som mellannamn?