• Iselle

Tillbehör till huvudrätten

Vi hade tänkt laga maten själv och ha kall dubbelmarinerad oxfilé med sallad och rödvinsås, men vi vill gärna ha något mer tillbehör. Funderade på någon potatiskaka som kan frysas och tas fram och värmas, men vet inte om det funkar att frysa. Är det någon som har något annat förslag på tillbehör?

• Svar på tråden Tillbehör till huvudrätten
  • Ab fab

potatiskaka är inte det lättaste att frysa tyvärr. Den blir lätt vattnig. Potatismos smaksatt med t ex västerbotten, spritsat till toppar och ugnsbakade kan gå att frysa. Jag fick en auberginelasagne serverad till hjortfilé häromveckan- mycket gott. hellre än att servera sallad till köttet skulle jag serverat ljumna grönsaker som citronmarienad broccoli, haricots verts med bacon eller likanande

• Iselle

Tac för tipsen. Auberginelasagne låter supergott!

• tesefes

Kanske kan du catera potatisgratäng. Brukar inte vara så dyrt. Här i jönköping kostar det runt 25kr/portion. Sedan kan man ha rotfrukter som man gjort dagen innan.

• Blivandefrueriksson

potatis gratäng går ju att frys innan man gratinerat den och sen bara ta fram samma dag och tillaga i ugnen..

tesefes var hittar man potatis gratäng för 25 portionen? bor utanför jönköping..

• Iselle

Så man fyser ner den rå? Hur långt innan kan man i sånna fall frysa ner den? Catera bara tillbehören skulle ju vara bra annars. Tänkte att firmorna inte ville göra det, för det är ju ingen toppenffär direkt. Samtidigt är det ju lite inkomster för dem i alla fall.--

Blivandefrueriksson skrev 2010-03-12 21:39:58 följande:
    potatis gratäng går ju att frys innan man gratinerat den och sen bara ta fram samma dag och tillaga i ugnen.. tesefes var hittar man potatis gratäng för 25 portionen? bor utanför jönköping..
  • Blivandefrueriksson

iselle jag hade fel blandade ihop det med något annat. går inte att frysa potatis gratäng.. undra vad fasen jag fick det ifrån..

• tesefes

Har visst inte varit inne på ett tag. Kastrullhäxan i centrala jkpg har potgratäng för 25kr portionen men man hämtar själv!

• Flotten

Det finns färdig gratäng i påse som faktiskt är riktigt god, piffa till med egen ost och kanske mixa i en rotfruktsgratäng.
    Annars så hörs 25:-/port också bra!

Svar på tråden Tillbehör till huvudrätten