• Lilleke

Marsipanlock

Är det någon som vet hur man får marsipanlocket all hamna snyggt på tårtan, utan massa veck och sånt?
    Jag lyckas inte få till det.
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Marsipanlock
  • WonderfulWord

har hört att man kan skär ut trekanter i cirkeln och sedan släta ut dem så att man inte ser skarvarna men har itne testa själv:)

• Greeneyes

Det är nog mest övning tyvärr...
    Men jag brukar först lägga hela locket på tårtan. Sedan håller jag handen vid kanten som att jag liksom ska hålla runt hela tårtan. Men jag har rak hand. Jag lyfter på locket lite där vid vecket, pressar försiktigt nedåt med sidan på handen (den utanför lillfingret liksom). så att det blir hyfsat slätt, fortsätter likadant på nästa veck osv..
    Svårt att förklara men jag hoppas att du förstår!

• Ne11ie

Som Greeneyes beskriver, men om du skär små "jack" där det uppkommer veck så kan du rätta till vecken enklare

• Cherrygirl

Det är nog som sagt var mest övning.
    men om du ska använda marsipan (annars finns ju sockerpasta, som är mera lättarbetad) Det första är att göra ett bra underarbeta men grädden, se till att den är något så när jämn, och ju rundare tårta du har, desto lättare är det att forma den.
    sedan är det viktigt att inte kavla marsipanen för tunn!
    Lägg på marsipanen uppe på och så arbetar dig uppifrån och sen ner på kanterna, ser du att det börjar bli veck så lyfter du bara på marsipanen en bit och så fortsätter du släta ut den igen.

• TheD

Annar sutnyttja vecken på sidorna till att det ska vara så med flit. Dvs pressa vecken åt samma håll :) och med bra mellanrum osv, då blir det design!!!!

• att säga ja

ett tips är att inte ha grädde under marsipanen, då svettas den. om man istället lägger smörkräm, antingen bara smörkräm, eller smörkräm över grädden så håller sig marsipanen torr. och går inte sönder lika lätt om man råkar stöta till tårtan när man ställer fram den.

• Kirsto

Som cherrygirl säger, det är viktigt att inte kavla för tunnt. De färdigkavlade locken man kan köpa är jättesvåra att få snygga just för att de är så tunna. Kolla gärna på youtube, det finns MASSOR av bra tutorials där!

Du kan ha grädde direkt under marsipanen om du kavlar den på matolja. Smörkräm går förstås jättebra, men jag är inte så förtjust i smaken och dessutom slipper man joxa med en ingrediens till då.

• att säga ja

smidigt med matolja! jag gillar nämligen inte heller smörkräm:) får prova det nästa gång. har även funderingar på att prova sockermassa, tyckte inte riktigt om färgen på ofärgad marsipan när jag bakade tårta sist.kanske man kan färga den vit eller ivory? men kommer ihåg en tårta jag åt med det på och det var inte gott. så se fint ut eller smaka gott, det är frågan:)

• att säga ja

alltså sockermassan jag inte gillade smaken på. marsipanen var god, men såg nästan lite träfärgad ut..

• NiVi

Mitt bästa trix är att blanda 50/50 marsipan och sugerpaste (använder alltid ballinas sugarpaste med vaniljsmak) Då får du med smak från marsipanen men den blir lättare att arbeta med och snyggare! Den blir ju också vitare i färgen med sp i men vill du ha den ännu vidare så finns det extra vit pastafärg att köpa!

Se till att kavla ut så du åtminstone har ett par cm över på varje sida, locket ska vara 2-3 mm tjockt. I början när jag inte var så van så kavlade jag alltid ut på en bit vaxduk som bara var lite större än den utkavlade marsipanen. Då kunde jag försiktigt vända den upp och ner över tårtan och riskerade inte att locket skulle spricka när jag försökte lyfta det med kaveln. Sen får man försiktigt lyfta och släta ut luftbubblorna med handen. Finns också en smoother som man använder för att få släta lock.

Jag använder alltid smörkräm under om jag vill ha ett snyggt lock. Och eftersom jag inte heller gillar smaken så har jag testat mig fram och experimenterat med recept i det oändliga! Nu har jag komponerat ihop ett recept som jag tycker är helt ok och inte smakar så mycket smör!

att säga ja skrev 2010-03-22 18:18:01 följande:

alltså sockermassan jag inte gillade smaken på. marsipanen var god, men såg nästan lite träfärgad ut..
  • Kirsto

NiVi: Sådär kan du ju inte skriva utan att lämna ut receptet!

att säga ja: 50/50 marsipan och sugarpaste är kanon, det finns också extravit marsipan att köpa på t.ex. www.kakburken.se som är nästan helt vit.

Svar på tråden Marsipanlock