• sandkornet

Vin och sprit i Tyskland!

Vi har varit i Tyskland (Sassnitz) i helgen och handlat allt vin och sprit till bröllopet. Måste bara åter igen säga hur vansinnigt billigt det är! Ni som funderar på det: ÅK!

Vi köpte ca 60 liter vin och 10 liter sprit för ungefär 4000 kr! 70 cl vodka kostade 50 spänn! Och det vin vi tog kostade ca 25 kr flaskan och var jättegott!
    Eftersom vi åkte dit när vi ändå var i Skåne blev det inte så dyrt med resan heller... 1200 kr för färjan. (Går att hitta mycket billigare på vardagar och när det inte är säsong)

Och så var det jättemysigt att campa och sitta och ha vinprovning i tältet på kvällen också

• Svar på tråden Vin och sprit i Tyskland!
  • Je-lo

Hej

Vi tänkte åka till tyskland nu i helgen och köpa vin. Har du något bra vinförslag?? Helst till rådjur. Hur många ska ni vara på bröllopet?? Vi blir runt 60 personer och är lite osäkra på hur mycket man ska köpa.

• lacken

till je-lo. köp så mycket du kan det går åt under året. jp chenet 3l 95:-

• Mrs Eire

Jag får nog hjälp av en bekants bekant som ska till Tyskland, vet dock ej vart hon ska. Är det olika priser i olika städer? Tips på "kedja" som är billig? Hur mycket starksprit får man ta in i Sverige?

• Tessius

Då kanske ni anar hur glad jag är over att bo i sydliga Trelleborg????? Åker över med jämna mellanrum och lastar bilen full!!!!! Ska snart över igen och hamstra....tänk nästa år, då är det full ranson!!!

• Babsan99

Hej på er!

Jag var också i Tyskland och handlade i helgen. Vi handlade typ 70 liter vin, massor av öl och 7 liter sprit.

Ransonen man får ta in från ett EU land är numera:
    5 liter sprit (stark)
    6 liter starkvin (typ Dooleys)
    52 liter vin och
    64 liter öl.

Vi lyckades inte med att fylla vår ranson :O( men vi behövde inte vara oroliga när vi körde genom tullen.

Billiga affärer i Tyskland är Aldi men de har inte ett jättestort sortiment och de tar inte kort, vilket är dumt tycker jag.

Själva så handlade vi på Citti i Lübeck och på Aldi.

Lycka till!

• Mrs Eire

Sandkornet:
    Vad hette vinet ni köpte? Var det rött eller vitt?

• Nervösbrud

Vi har också varit i Tyskland och handlat, men vi tog vägen genom Danmark sedan reglerna för genomförsel ändrades den 2/7-03. Su nu går det att susa genom Danmark utan problem med den danska tullen. Kolla in tullens hemsida om ni har frågor. Vi handlade på Calles och Aldi i Burg. Calles hittar ni även på www.calles.dk och Aldis hemsida är jag inte så bra på dock, men det ligger runt hörnan från Calles i Burg.

Spriten är billigast på Aldi, medan vin och eventuella speciella märkes märken så som avecer hittas bäst på Calles. Kan tipsa om en 3liter flaska rödvin. Det står Merlot med gula bokstäver på en blå etikett på framsidan, ca 25kr/flaskan. Jätte gott!! Green Vally är ett jätte gott vittvin för ca 25/vanlig vinflaska. Hoppas detta kan vara till lite hjälp.

• sandkornet

Vi köpte mest vitt vin eftersom vi är vegetarianer och kommer ha en helt vegetarisk bröllopsmiddag. Vi köpte 15 st Rebian Rivaner (vitt) och 15 st Ponte Cestio Pinot Grigio trentino-02 (vitt) samt 9 st Gallo Zinfandel (rött). Kostade mellan 2.99-4.99 euro flaskan. Röda var dyrast. Blev olika sorter eftersom det inte fanns tillräkligt många av varje.. Inte optimalt, men funkar nog bra det med. Vi är ca 70 st på middagen, hoppas det räcker. Har även 2 st bag in box med vitt vin.
    Ett annat riktigt gott vin var Soave giacomo (vitt). Rekomenderas varmt.

Sandkornet

• cilla

Om man åker till något som heter Bergen så finns det en stor affär där. Ligger ett par mil utanför Sassnitz.

• Draak

Hur är det med helgöppettider i Sassnitz? Kan man kolla det på nätet. Är även sugen på att kolla prislistor, utbud m m för någon bra butik i Sassnitz (eller i dess närhet.

• mermaid

Vi brukar handla i Burg (4 km från Puttgarten) och vi åker genom Danmark.

Bara ett litet tips som en kompis till mig missade när det var och handlade:
    Tänk på att ransonen är i liter medan många flaskor är på 70 cl. Det betyder att 5 liter sprit är 7 flaskor och 52 liter vin är 74 flaskor (om man köper just 70 cl-flaskor).

• lacken

affärer i sassnits-bergen,real,familia,netto.i lybeck citti .

• Sagoprinsessan

Jag har också varit där. Affären Familia rekommenderas verkligen!!!!!! Man sparar inte bara pengar utan det är en rolig resa! Om man åker hem under samma dygn som man reste dit blir färjan dessutom ännu billigare.

• sandkornet

Familia och Real i Bergen (ca 15-20 min från färjan i Sassnitz) har öppet under helgerna oxå. Öppnade 08 på lördagar och 11 tror jag på söndagar.

Hoppas ni åker, det är jättekul och väl värt pengarna!!

• ella035

Vi åkte mellan Röby-Puttgarden, det kostade 695:- och sen fick vi tillbaka 250 DKR på hemresan.
    Vi köpte öl för 1,80:-/st. Vinet kostade 29,90:-/3 liter bag-in-box. Helt otroligt!
    Vi köpte all öl, vin, vodka, gin, whiskey och likör för 2500:- till 45 gäster.

• Mrs Eire

ella035!
    Vad för vin köpte ni? jag menar bag of wine 3 liters?

• lacken

finns ett från sydafrikagul-box (orange) ca 34:-

Svar på tråden Vin och sprit i Tyskland!