• Axelssons

Fotograf i Sundsvall

Hej

Är det någon som kan tipsa mig om en fotograf i Sundsvallsområdet som inte kostar skjortan? Behöver någon som kan fota porträtt, vigsel och lite gratulationer/mingel utan att ta 5000 för 10 framkallade bilder. Jag vill ha alla bilder och framkalla de jag själv väljer...

...någon som vet av någon som kan hantera en kamera på ett bröllop?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Fotograf i Sundsvall
  • Sofia Carnvik

Emelie Ohlsson (emelieohlsson.se) är en jätteduktig fotograf vid bröllop! Vet ej vad hon tar för pris, men värt att kolla upp! Hon bor i Sundsvall.

• AveMaria

Stefan Frankl!!!
    Är supernöjda med honom.
    Br att jobba med, fattade vad vi ville ha för typ av bilder och tipsade samtidigt om hur vi kunde förbättra.
    Snabb och absolut värd pengarna!!
    franklphoto.se

• Axelssons

Tack för bra tips. Fler får gärna komma med tips.

Även fotografer som normalt inte fotar bröllop men gör det någon gång i bland är också av intresse.

Någon som känner nån som känner nån...?

• 20100109

Jag är själv fotograf och jag har varit inne på Emelie Ohlsson hemsida ett par gånger förr. Hon är mycket duktig.

• Axelssons

Tack för många tips. Emelie Ohlsson är ett återkommande tips men var tyvärr upptagen vårt datum.

Är det någon som anlitat fotografmissjeni.se/ och har åsikter om hennes jobb ???

• Axelssons

Till 6x6 MF (svara knappen fungerade inte så jag hoppas jag kan ritka svaret till dig såhär)

Jag har någonstans haft en vision om att få ganska många digitala bilder för att själv vraka och välja vilka som blev bra osv. (Gillar att pyssla med bilder). Nu har jag förstått att dessa fotografer inte växer på träd. Hur blir detta om vi skulle anlita dig som fotar analogt? Hur väljer man bland alla tagna bilder innan man gör förstoringar? Går det att konvertera till digitala bilder med bra kvalitet?

• Axelssons

Så var det bokat för våran del. Det blev Jennie Johansson fotografmissjeni.se. Ganska ny på bröllopsfoto. Hållit på i ca 1.5 år men hunnit med 10-11 bröllop och producerar fantastiska bilder. Hon verkar vara en rar och tillmötesgående tjej som anpassat sig för våra önskemål angående bilder och pris. Vi tror starkt på henne. Se även hennes verk på jeni.blogg.se/.

Vi har även utvärderat Stefan Frankl men han gav inget övertygande intryck. Är kanske en duktig fotograf men vi kände inte att han kunde leverera det VI ville ha.

Tack igen för alla tips.

• Axelssons

Jo, glömde att säga att en fotograf som vi tyckte hade fina bilder och ger mycket för pengarna är Sandra Bergström www.xantanfoto.se/

Heldags böllopsfotografering inkluderar fotografering från förberedelser till en bit in på middagen/festen, ca 200 bilder på CD-skiva, bildspel på DVD, Coffeetablebook, samt en förstoring. PRIS: 3500:-

Hon var tyvärr upptagen på vårt datum men kan vara värd att testa.

• Bubo

En fotograf som inte lämnar ut sitt telefonnummer utan att man mailar henne först. Hur oseriöst låter inte detta !!!!!

Med allt detta för 3500:- så betalar ju hon ingen skatt/moms eller så jobbar hon gratis.

Tänk på detta när man anlitar en fotograf utan F-skatt !!!
    Finns ingen F-skatt så betyder det att kunden är arbetsgivare åt fotografen. Då är kunden skyldlig att betala skatt/moms/socialaavgifter till Skatteverket. Görs inte detta och fotografen blir granskad så kan kunden dömas för skattebrott.

Det är ganska lätt att hitta fotografens kunder då de oftast läggs ut på hemsidor och bloggar. Kan bli en tråkig konsekvens att anlita fotografer på detta sätt. Samtidigt så kanske man inte får snygga bilder eller inga bilder alls eftersom fotografen är en nybörjare och kanske ingen vana av bröllopsfotograferingar alls.

Är det värt att chansa ?

Axelssons skrev 2010-04-15 20:27:39 följande:
    Jo, glömde att säga att en fotograf som vi tyckte hade fina bilder och ger mycket för pengarna är Sandra Bergström www.xantanfoto.se/ Heldags böllopsfotografering inkluderar fotografering från förberedelser till en bit in på middagen/festen, ca 200 bilder på CD-skiva, bildspel på DVD, Coffeetablebook, samt en förstoring. PRIS: 3500:- Hon var tyvärr upptagen på vårt datum men kan vara värd att testa.
  • Lotta B

En lätt uträkning inser man snart att det det här är ingen seriös fotograf. En hantverkare som fakturerar 340kt/tim + moms
    jobbar 8 tim måste fakturera 3400kr/dag för att han skall kunna ha en lön på ca. 27,000kr/mån före skatt, efter skatt ca 18,000kr/mån, dom flesta hanvärkarna ligger runt 400-500kr/tim för att täcka in kostnader på bilar,telefoner,lokaler,lager mm.

om denna fotograf tar 3500kr för en hel dag ca 8tim + all efterhantering med bilder i datorn ca 10-15 för att göra ett hyfsat jobb,+ tiden och kostnaden för att göra en Coffeetablebook, tiden för att göra ett bildspel och en förstoring.

Det står inget på hemsidan att hon har f-skttesedel
    och då innebär att det är NI som kunder som är arbetsgivare
    så ni skall betala hennes momms,egenavgifter, & skatt

VARNINGAR FÖR OSERIÖSA FÖRETAGARE !!
    Mail som har hotmail, gmail medflera
    att man är alldeles för bilig som denna
    en dålig hemsida/blogg
    få bröllops bilder
    står det innte att det finns f-sakttesedel så har dom nog ingen heller

Lotta

Axelssons skrev 2010-04-15 20:27:39 följande:
    Jo, glömde att säga att en fotograf som vi tyckte hade fina bilder och ger mycket för pengarna är Sandra Bergström www.xantanfoto.se/ Heldags böllopsfotografering inkluderar fotografering från förberedelser till en bit in på middagen/festen, ca 200 bilder på CD-skiva, bildspel på DVD, Coffeetablebook, samt en förstoring. PRIS: 3500:- Hon var tyvärr upptagen på vårt datum men kan vara värd att testa.
  • stavfellet

Å andra sidan kan man vara fantastiskt duktig på sitt hantverk utan att vara en företagare.

Diskussion om svartjobb går att göar precis hur lång som helst

Svar på tråden Fotograf i Sundsvall