Vi ska dit snart! Champagne är mycket billigare i just Champagne. Vinodlarna har tagit ett gemensamt beslut om att det ska vara så och det tackar vi dem för! De finaste märkena kostar mellan 18 och 24 euro d.v.s 160 till 230 kr per flaska.
Det finns så många bra märken så ni borde testa ett par olika och se vad ni gillar. Moet et Chandon är den mest kända (de som har Dom Perignon champagnen) men den är alldeles för torr för mig. Det är den här smaken som många tillverkare över världen härmar och jag tycker generellt att champagne och mousserande vin är för torrt. Det finns andra märken som smakar mer "brödigt" (låter heltokigt tills du kännt doften av nybakt bröd och förstår vad jag menar
). Bollinger är min favoritchampagne och alla jag bjudit den på har blivit helsålda! Krug, Pommery, Veuve Cliquot är några andra bra märken.
Om ni ska till Champagne så är det inga problem att få provsmaka så lägg någon timme på att hitta er champagne. Vi ska bo på Madame Pommerys slott en natt (har inte råd med mer!) och ska se till att bara njuuuuta av alla godsaker Champagne-distriktet har att erbjuda.