• Majsan80

Champagne Frankrike

Ok, jag vet att det blir tjatigt med samma frågor stup i kvarten men jag undrar om det finns någon som har köpt champagne från just Champagne i Frankrike och som kan ge några priser...gärna på lite finare märken. Har hört att det är en stor skillnad från priserna här och i Tyskland.

• Svar på tråden Champagne Frankrike
  • Draak

Krug skall tydligen vara Rolls Roycen bland champagner, har jag hört. I alla fall bland de som finns på bolaget. Säkert finns det lokala värstingar också...

• Katarina II

Vi ska dit snart! Champagne är mycket billigare i just Champagne. Vinodlarna har tagit ett gemensamt beslut om att det ska vara så och det tackar vi dem för! De finaste märkena kostar mellan 18 och 24 euro d.v.s 160 till 230 kr per flaska.

Det finns så många bra märken så ni borde testa ett par olika och se vad ni gillar. Moet et Chandon är den mest kända (de som har Dom Perignon champagnen) men den är alldeles för torr för mig. Det är den här smaken som många tillverkare över världen härmar och jag tycker generellt att champagne och mousserande vin är för torrt. Det finns andra märken som smakar mer "brödigt" (låter heltokigt tills du kännt doften av nybakt bröd och förstår vad jag menar ). Bollinger är min favoritchampagne och alla jag bjudit den på har blivit helsålda! Krug, Pommery, Veuve Cliquot är några andra bra märken.

Om ni ska till Champagne så är det inga problem att få provsmaka så lägg någon timme på att hitta er champagne. Vi ska bo på Madame Pommerys slott en natt (har inte råd med mer!) och ska se till att bara njuuuuta av alla godsaker Champagne-distriktet har att erbjuda.

• Katarina II

Förresten, jag kom på ett bra tips till! Det finns en vingård som heter Comte de Lantage www.lantage.com/ som ligger 3 km utanför Epernay (byn där de stora champagnehusen ligger). Denna vingård har fått 94 av 100 poäng av "världens mest ansedda vintidning" Wine Spectator. Att hamna över 90 poäng är en bedrift och att få 94 poäng är klart imponerande. Det finns många ansedda champangehus som inte når dit... Deras champange är billigare än de kända märkena. Skulle tippa på att det ligger runt 100 kr flaskan.

• Majsan80

Oh, tack! Det känns skönt att få höra det från nån

Svar på tråden Champagne Frankrike