• LyckligTjej

    Bröllopsresa till Makadi Bay, Egypten

    Jag och min m2b har suttit och kollat å pratat om vår kommande bröllopsresa. Han har länge velat åka till Egypten och likaså jag men det har inte blivit av. Idag satt jag och kollade på ving.se och fick syn på Makadi Bay, nån som varit där? det ser så väldigt fint ut Vi tänkte åka en vecka, sola å bada och åka till pyramiderna.. våra 2 små barn tänkte vi lämna hemma.

    Dessa hotell har vi kikat på, men det första är mer aktuellt kanske det är nån som bott på nån av dem?

    Makadi Palace www.ving.se/charteraccomodationinfo&SelectedPackage=59_c3_HRG4_MAPA2_VS1%3a6_H12JSUc1_E3_ARNd201010023_HRG8%3a2_VS2_611%3a&BookingQuery=0%3a25%3ad201009302788%3a0%3a8%3an0%3a2_42%3a42%3a297%3a2%3a&UseBookingFlow=True

    Grand Makadi www.ving.se/charteraccomodationinfo&SelectedPackage=56_c3_HRG4_MAKA2_VS1%3a3_H12c1_E3_ARNd201010023_HRG8%3a2_VS2_611%3a&BookingQuery=0%3a25%3ad201009302788%3a0%3a8%3an0%3a2_42%3a42%3a297%3a2%3a&UseBookingFlow=True

  • Svar på tråden Bröllopsresa till Makadi Bay, Egypten
  • LyckligTjej

    Vi funderar på att åka i början av oktober, är det en bra tid?

  • fiffen

    Hej! Precis hemkommen från Egypten :) jag har varit där 4 ggr nu, dock aldrig i Makadi bay, utan i Hurgadha x2, el gouna och sharm el sheik.

    egypten är ett underbart resemål och personal på hotel är otroligt service inriktat och trevlig, det finns massa att göra i Egypten, kultur, utflykter och UNDERBAR snorkling/dykning. jag har bara varit där vid mars/maj och vädret har då varit toppen ca 30 grader i skuggan minst.

    vet inte om det var till någon hjälp eftersom det inte var något av detta du frågade, men Egypten är i alla fall underbart, det är mitt paradis på jorden! ;)

  • Malla och Mojje

    Ååååh! Jag måste bara få yttra mig i denna fråga!!!

    Jag är Egypten-frälst och har bott på Makadi Palace två gånger, en vecka åt gången. Makadi Palace och Grand Makadi ligger ihoväxta precis intill varandra, dock är det en fördel att bo på Palace för då har ni även tillgång till Grand Makadis alla restauranger men bor ni på Grand har ni inte motsatt till tillgång till Palaces restauranger. Jättekonstigt men så var det då i alla fall. Vi var där en vecka i augusti 2007 och en i augusti 2008. Det är galet varmt då, temperaturen är aldrig under 30 grader, inte ens på natten. Servicen är grymt bra, de städar ofta och när man ligger vid poolen kommer de och serverar dricka! Underbart! Vi åt på alla restauranger men mest i den stora där det serveras buffé. Under hela dagen finns det flera små barer där man kan hämta hamburgare, pannkakor, glass, kakor, frukt, mackor you name it!

    Om man går rakt ut från hotellet så kommer man ut på korallerna. Man måste ha badskor annars kan man inte gå där. Sen är det bara att hoppa i och det är som ett akvarium. Vi snorklade jättemycket. Om man går vänster från hotellet så kommer man så småningom till själva bukten där det bjuds på lite vattensporter och sånt. Jag dyker med tuber så jag var vid båda tillfällena var iväg på endagsturer för dykning. de hämtade mig vid hotellet på morgonen och körde tillbaka mig på kvällen. Jag dök via Colona Divers i Hurghada.

    Första året åkte vi till Kairo. Bussen gick ett på natten och vi var framme vid åtta. Vi fick plocka med oss lite frukostgrejer från hotellet. Sen var det egyptiska museet, lunch och besök hos en guldaffär och papyrustillverkning och sen pyramiderna i Giza. det var fantastiskt. Vi var inne i en av Pyramiderna, det är klaustrofobiskt men häftigt!

    Jag kan verkligen rekommendera resmålet och Makadi Palace. Utanför hotellet är det inte mycket vackert att se, mest öken men Luxor ska ju vara en höjdare också! Vi var i princip innanför hotellets väggar i övrigt och det kändes bara sååå lyxigt! På kvällarna brukade vi gå bort till Grand Makadi där det fanns lite underhållning, dock av varierande kvalité, men det var så härligt att sitta där och ta ett glas vin i värmen på natten!! Oj oj, vilket långt svar det blev. Hojta om du har några fler frågor!

  • jos2010

    Vi var till Hurghada för ett par år sedan. I början av november. Varmt och skönt på dagarna, bra att ha något långärmat med till kvällarna. Vill man hinna se lite mer av Kairo rekommenderar jag en två dagars utfärd dit. Vi startade också tidigt med buss, besökte pyramiderna, Egyptiska museet och muminkammaren, ett papyrusinstitut och marknaden i Kairo. Vi bodde på ett mysigt hotell och hade på kvällen tid för lite shopping. Billigare att köpa souvenirer där än i Hurghada.

    Rekommenderar annars All inclusive i Egypten, vi hade det inte och det var nog en miss. Inte så billigt att äta och svårt att hitta trevliga matställen tycket vi.

    Ökensafari med fyrhjuling testade vi också på. Körde ut till en nomadby, red kamel och åt lunch där.

Svar på tråden Bröllopsresa till Makadi Bay, Egypten