• junibrud2010

förslag på blombukett

Jag har förrut planerat att jag vill ha lila rosor i min brudbukett. Denna bukett skulle kosta 1500kr när jag har frågat.
    Men nu för att hålla kostnader nere så vill jag ha tips av er..
    Säg en fin brudbukett som innehåller lila och vita blommor

OBS! Det ska inte vara någon bukett som är plockat från naturen. Finns ingen som kommer att kunna fixa den till mig utan den ska vara från en blomaffär

Alltså förslag på blommor vita o lila eller bara lila till min brudbukett

• Svar på tråden förslag på blombukett
  • 100703 M och B

Jag har läst nånstans att man kan färga vita blommor till vilken färg man vill, droppa ner t ex karamellfärg i vatten och ställ ner stjälken på den vita blomman. Färgen smyger sig upp i blomman i takt med att den suger i sig vattnet. Intensitet på färg beror på hur mycket karamellfärg du hällt i samt hur länge blomman får stå och dra åt sig.

Sen hur lätt detta är att få snyggt själv eller om det minskar på blommans naturliga hållbarhet etc har jag ingen aning om :)

• passionsblomman

Angående ovanstående inlägg så avråder jag å det bestämdaste från frgade blommor i brudbinderier. Detta med tanke på den stora risken för fläckar på kläder och annat.

När det gäller din egen fråga så bör samma florist som givit dig prisindikation tidigare kunna hjälpa dig med råd och tips för att hålla priset nere. Nu har du iofs inte valt några särskilt dyra blommor-rosor ligger ganska hyfsat om man inte ska ha specialsorter. Och någon lite mer exklusiv "huvudblomma" lär du ju ska ha.

Men några exempel på blommor som inte brukar ligga jättehögt i pris är Freesia, Dahlia och Nejlikor. Alla dessa kan med fördel blandas med rosor och alla finns i både vitt och lila.
    Men tänk på att även en dyr blomma kan vara med och hålla priset nere. En lila Hortensia exemåelvis. De r ju jättestora så det kanske bara behövs en eller två, och såplockar man in andra blommor. Det är alltså fler saker än sortval som påerkar priset.

Därför tycker jag du ksa diskutera igenom stil, form och känsla du vill ha på buketten med din florist och utifrån dt låta henne ta fram ett par olika förslag.

Svar på tråden förslag på blombukett