• 7augusti2010

Tips för ett 3-dagars bröllop

Hej,

Vi ska gifta oss i Gysinge Bruk och kommer ha ett 3-dagars bröllop där gästerna ankommer redan på fredagen för att stanna till vigseln på lördagen och åka hem på söndagen. Funderar lite på vad man kan hitta på att göra. Har lite funderingar på att grilla eller liknande på fredagkvällen men behöver lite tips och inspiration på vad man kan göra när gästerna anländer till herrgården och under eftermiddagen/kvällen.

På lördagen kommer vi att ha vigseln, förhoppningsvis utomhus beroende på vädret, någon gång mellan 14-16 och middagen vid 18-tiden. Vad kan gästerna göra mellan vigseln och middagen medan vi fotograferas? Tänker bjuda på champange och snittar direkt efter vigseln men funderar också på kaffe och tårta. Kan man ha den före middagen?

På söndagen kommer vi att träffa alla igen och äta brunch tillsammans innan man skiljs åt.
    Är det någon annan som planerar ett liknande upplägg får ni gärna dela med er om hur ni tänker?

• Svar på tråden Tips för ett 3-dagars bröllop
  • Jessika81

Det verkar ju som en jättetrevlig idé! Förutom att ni kanske kommer att vara rätt stressade på fredagkvällen... men det hindrar ju inte gästerna att ha kul ihop. Ni lär ju ordna en massa aktiviteter så de lär känna varandra!

• Kajsaji

Vi kommer också ha flera dagars bröllop. Dagen före blir det väl en middag för att våra två familjer ska lära känna varann lite. Sen dagen efter funderar vi på grillfest, om vädret tillåter :)

• Happyeverafter

Har varit på 3-dagars bröllop två gånger och min erfarenhet som gäst är att det blir ganska segt. Brudparet har fullt upp med sitt men för oss gäster har timmarna gått ganska långsamt även om det har varit en aktivitet då och då så mitt tips: Planera dagarna noggrannt för gästernas skull. Det är ju synd om de bara hänger på för att vara artiga inte för att de faktiskt har kul.

• Nordiskbrud

Vi hade mingel med bubbel, vin o drinkar samt diverse tilltugg på fredag kvällen innan vårt bröllop. Min kusin som gifte sig på sommaren hade grillning i svärföräldrarnas trädgård. Det var mycket lyckat båda gångerna! Och visst lite stressigt, men det berodde enbart på att min man kom hem för sent på torsdagskvällen och inget var inhandlat för mingel och vi hade småärenden att göra på fredagen som var tvugna att göras då, men det behöver absolut inte vara stressigt att ha något på fredagen, så längde du inte gifter dig med en tidsoptimist. Allt inför bröllopet bör ju ändå vara klart på fredagskvällen Jag tyckte det var skönt att få träffa flera av gästerna dagen innan för på bröllopsdagen hinner man inte prata med alla, hur gärna man än vill.

Inget krav att närvara utan mer en sak för våra långväga gäster som av bekvämlighet kom redan på fredagen, för jag tror också att det kan bli segt med bröllop i 3 dagar, hur romantiskt och sess-akigt det än må vara

• NancyRobin

Hej jag ska ocksa gifta mig 7 aug. Vi vill ocksa ha nagot kvallen innan eftersom vi har manga langvaga gaster. Jag har tankt antingen grilla eller nagon slags picknick med lekar/spel. Jag vet inte riktigt vilka lekar an... Kubb kanske.

Om ni fotograferar er innan vigseln sa kan ni ha vigseln vid 4 sen fordrinkar och da blir det lagom med middag vid 6.

• 7augusti2010

Tack för era tips och synpunkter. Har också tänkt tanken att det kan bli stressigt att anordna så mycket saker och underhålla gästerna en hel helg. Men då vi vill ha ett så avspänt bröllop som möjligt så känns det ändå bättre att gästerna kommer dagen innan så man hinner umgås och prata med alla och att de hinner lära känna varandra lite. Vi kommer också lämna det öppet om man vill komma redan på fredagen eller inte. Vi kommer dessutom troligtvis vara där redan på torsdagen eller tidigt på fredagen för att duka och gå igenom allt.

Vi har dock med tanke på myggrisken i Gysinge, som ligger vid nedre dalälven, flyttat datumet och kommer att gifta oss den 2 oktober istället. Så nu gäller det bara att hålla tummarna att det blir fint väder :)

Är själv ingen lekledare så vi kommer nog att utse någon som håller i aktiviteterna. Kom gärna med fler förslag på saker man kan göra.

Svar på tråden Tips för ett 3-dagars bröllop