• maxan

gotländska sånger i sånghäftet??

Är det ngn som har tips på gotländska sånger som man kan ha i sånghäftet?? Jag kommer bara på Summarn kummar, men det finns ju massor... Hjälp!!

• Svar på tråden gotländska sånger i sånghäftet??
  • maxan

Finns det ingen gotlänning här???

• maxan

Provar en gång till!! Någon???

• Ullis L

Kul med nån som vill ha med gotländska sånger! Finns massor, Soli gynnar hällä, Vardagsveisu, Uti vår hage (jo faktiskt gotländsk), Takk för supen (om ni ska ha snaps) etc. Kolla på bibblan efter texter o noter, eller ring t.ex. Gotlands nation i Uppsala (018-13 09 81), de har en sångbok som du säkert kan få köpa eller få, eller så kan de säkert faxa dig de sånger du vill ha. När ska du ha dem? Lycka till, säg hur det går!

• maxan

Åh ett svar!!
    Tack Ullis L, du vet ingenstans på nätet??
    Gifter mig 23/8, min pappa är gotlänning o vi har sommarstuga där, har varit där varje år sen jag var bäbis!! Så därför vill jag ha lite gotländskt. Har även plockat stenar nu i sommar på Gotland, som vi ska ha som placeringskort o det blir murgröna i buketten o på bordet...

• Ullis L

Har letat lite, och faktiskt finns texterna till Summarn kummar, Soli gynnar hällä, Gamblä Valu och Takk för supen på hem.passagen.se/rodorm/Gutavisor.html

Och Vardagsveisu fanns visst på www.gotland.nation.liu.se/vardesvaisu.html

Ska ni ha gotländska traditioner såsom bruttbonde o -överska o brudvisning och sånt? Antar att du har sett redan, men på www.brollopstorget.se/Forum/message.php diskuterar de gotländska bröllopstraditioner.

Lycka till med sångerna! Hoppas du kan melodierna.... Du får väl fråga din pappa annars, han kan säkert!

• maxan

Man tackar o bockar!! ska genast surfa runt... nä vi ska inte ha bruttbonde osv, men toastmastern är inflyttad gotlänning o bor ihop med en "riktig" gotlänning på Gotland. Jag kan nog melodierna, som sagt annars har vi ju flera gotlänningar där som får höja rösten!! Tack igen

Svar på tråden gotländska sånger i sånghäftet??