• BMTS

Kosmetisk tandvård - någon som har provat?

Jag har haft komplex för mina tänder i hela mitt liv och nu måste jag göra något åt det. Mina tänder är både snea och gula så de ser inte kloka ut, ärligt talat. Jag har provat att bleka med gel och skena förut men det resultatet blev inte särskilt bra så nu krävs större åtgärder. Jag har läst om bl a porslinskronor och implantat m m - är det någon som har testat det? Vad kostar det? Hur blev resultatet?

• Svar på tråden Kosmetisk tandvård - någon som har provat?
  • didis

Implantat används bara om man förlorat en tand så det låter inte aktuellt i ditt fall.

Keramiska kronor ("porslinskronor") används oftast när större delar av tandkronan saknas.

Är det "bara" av estetiska skäl räcker det oftast med en fasad. Man borrar då mycket försiktigt på tanden (olika beroende på vilken typ av fasad som ska användas och vad den ska täcka), tar ett avtryck som skickas till tandtekniker. Teknikern tillverkar fasaden som sedan limmas på tanden.

En bra tandtekniker och tandläkare kan göra fasader där en lekman inte ser skillnaden mot en intakt tand. Kolla gärna om tandläkaren är med i någon "estetisk tandvårdsorganisation" - det finns både svenska och ffa amerikanska som kräver arbetsprov för att man ska få bli medlem.

Fasader ersätts inte av Fk så du får betala 100% själv, någonstans 4-7000kr/tand får du räkna med, gör du flera stycken på en gång (rekommenderas oftast) så försök förhandla dig till "storpackspris".

didis, leg tandläkare

• BMTS

Tack för svar! Didis, kan fasader även funka om tänderna är ojämna - alltså för att jämna ut tandraden? Mina tänder sitter nu "omlott", den ena sticker ut och den andra sitter innanför tanden bredvid och så... inte snyggt!!

• didis

Kan göra men inte om det är alltför trångt. Kanske skulle tandställning fungera bättre? Tar lång tid förståss, minst ett par år som vuxen, men slutresultatet brukar bli kanon!

Det hjälper ju inte om tänderna är missfärgade eller har gropar etc förståss men ibland kan man först se till att tänderna sitter placerade bättre och sedan fixa till utseendet på dem med fasader eller kronor.

Prata med din tandläkare och resonera er fram till en vettig lösning för dig.

BMTS skrev 2010-03-01 13:32:10 följande:
    Tack för svar! Didis, kan fasader även funka om tänderna är ojämna - alltså för att jämna ut tandraden? Mina tänder sitter nu "omlott", den ena sticker ut och den andra sitter innanför tanden bredvid och så... inte snyggt!!
  • Sebastiána

Jag funderar på att putsa mina tänder hos tandläkare innan bröllopet. Jag dricker inte kaffe, men äter mycket lakrits så de är lite missfärgade. Kan man fortfarande göra det? Förr ingick det alltid när man var hos tandläkare, men inte nu längre. Har de slutat med det eller kan man göra det om man betalar extra för det?!

• didis

Det är bara att ringa och beställa polering av tänderna, det fixar en tandsköterska eller tandhygienist.

Lite beroende på vad som görs (tex "blästring" eller bara polering) skulle jag tippa att det kostar mellan 300 och 600 kr.

Kankse behövs lite tandstenborttagning också, de flesta samlar på sig lite tandsten bakom framtänderna i underkäken.

Sebastiána skrev 2010-03-01 20:00:18 följande:
    Jag funderar på att putsa mina tänder hos tandläkare innan bröllopet. Jag dricker inte kaffe, men äter mycket lakrits så de är lite missfärgade. Kan man fortfarande göra det? Förr ingick det alltid när man var hos tandläkare, men inte nu längre. Har de slutat med det eller kan man göra det om man betalar extra för det?!
  • MrsMuffin

Jag har fasader - maila gärna till min inbox om du har frågor TS!

• briggs76
    hej,
    Jag har precis återvänt från Tunisien i mitten  Avicenna Tandvårdscentrum  och jag vill dela minupplevelse!
    Jag ser verkligen nöjd med mina nya tänder. Jag tvekade en lång tid att gå till Tunisienmen jag ångrar det alls.
    Jag kontaktade också flera tandläkare, erhållit flera citat, men jag fann att en klinik som verkade seriös och effektiv.
    Om du Voulet mer information, contcatez mig privat, svarar jag gärna på dina frågor har
    arlette76@live.com
  • briggs76
    hej,
    Jag har precis återvänt från Tunisien i mitten  Avicenna Tandvårdscentrum  och jag vill dela minupplevelse!
    Jag ser verkligen nöjd med mina nya tänder. Jag tvekade en lång tid att gå till Tunisienmen jag ångrar det alls.
    Jag kontaktade också flera tandläkare, erhållit flera citat, men jag fann att en klinik som verkade seriös och effektiv.
    j har frågat 12 porslinsfasader och jag har betalat 1750 kr för varje

Om du Voulet mer information, contcatez mig privat, svarar jag gärna på dina frågor har
    arlette76@live.com
    http://www.dental-tourism-tunisia.com/se/index.php
  • Jessixa

Prova www.inmanaligner.com. Det gjorde jag nu inför bröllopet - har dessutom gått snabbare än vad de trodde på mig så jag hinner nästa klart helt till bröllopet :) Har blekt tänderna innan - gör stor skillnad. Sedan har jag skaffat Inman Aligner (tandställning) som alltså är en tandställning som man tar ut när man äter eller ska göra något då man inte vill ha tandställning i. Tar 2-3 månader att få tänderna raka! Men den kan bara korregera de främre tänderna. Mina båda framtänder i överkäken var inåtvinklade och ena var lite vriden och när är de snart helt jämna med de andra - är verkligen supernöjd! Funderade också på porslinsfasader, men om du har bra tänder så är det dumt att förstöra dem (du filar ju av en del av tanden) för det kan man aldrig göra ogjort. Hoppas du hittar något som passar dig :)

• Tiger Lou

Jag ser att den här tråden är ganska gammalt men jag gör ett försök. Ni som har fasader, ser det verkligen ut som riktiga tänder? Känns det annorlunda i munnen? Har omgivningen märkt någon skillnad? Är ni nöjda med ert beslut eller har ni någon gång ångrat er?

Och behöver man göra om dom flera gånger under sin livstid eller hur länge håller det?

MVH Lou

Svar på tråden Kosmetisk tandvård - någon som har provat?