Marskalk & tärna - ett måste?
Vi funderar på att skippa marskalk och tärna. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där man inte haft detta?
Vi funderar på att skippa marskalk och tärna. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där man inte haft detta?
Jadå, min brorsson gifte sig utan tärna och marskalk och det gick så bra så. Bruden lämnade buketten till prästen som lade den på altaret när det var dags för ringväxling. Vill man inte göra så kan någon på främsta raden gå fram och ta buketten när det är dags. Och brudgummen kan ju ha ringen i sin egen ficka lika väl som i marskalkens!
Och goda vänner gifte sig också helt utan brudfölje. Man måste absolut inte ha tärna och marskalk om det inte känns som man vill ha det!
Vi kommer inte att ha varken marskalk eller tarna, av olika praktiska skal. Vi gar in tillsammans och jag far val antingen lagga ner buketten pa altarringen eller ge den till nagon pa forsta raden.
Min m2b tar sjalv ringarna och har dem i fickan.
Sen har vi tva vanner som kommer att lasa bibelstycken osv men det ar bara i egenskap av kompisar, inte for att de har nagon 'hedersfunktion'.
Vi har for ovrigt inga brudnabbar heller.
det blir nog bra tror vi! :)
Japp, var på bröllop i helgen; varken marskalk eller tärna, gick hur bra som helst.
Brudens syster tog hand om buketten vid lämpligt tillfälle, värdinnan hade hand om festen.
Ha ditt bröllop som du vill, det finns inga måsten (bortsett från vigselförrättare förstås )
Vi kommer inte heller ha tärna, marskalk etc...
Vi kommer att ha både tärna och marshalk, men jag tycker inte de är viktigast under vigseln utan under själva bröllopsdagen. Det är roligt att ha någon med sig till frissan som man kan fnissa ihop med och som ser till att hårnålarna sitter på plats hela kvällen, som håller koll på läppstiftet o.s.v. Det här kan du ju få ändå utan att ha tärna men det kanske kan vara praktiskt att utse någon till din "högra hand" under dagen, även om de inte har en framträdande roll under vigselakten.
Vi kommer inte ha det. Vi har aldrig ens funderat på att ha det.
Det enda man måste ha är två personer som gifter sig, det är det grejen handlar om, inte en massa kompisar.
Vi hade det inte. En kvinnlig kompis blev en slags hjälpreda i smyg under dagen och hjälpte till med hårnålar, slöjor och sminkklet.
Buketten flyttade jag bara över i andra handen när ringen skulle på fingret och mannen hade ringen i fickan.