• pettan

    Namnbyteslapp!

    Har en liten fundering - har alla skickat in blanketten om namnbyte samtidigt som hindersprövningen? Eller har ni gett den till prästen o låtit denna lämna in den? Någon som vet om man kan skicka in blanketten om namnbyte efter man fått tillbaka hindersprövningen? (står ju på hinderprövningen att man inte skickat in namnlappen)

  • Svar på tråden Namnbyteslapp!
  • Alexxxi

    Vi skickade in allt tillsammans men till vår besvikelse så gick intyget ut en dag innan vi ska gifta oss så vi har fått skicka om alltsammans igen! =(

  • Dolly84

    Jag kommer skicka in båda samtidigt. Men de gäller ju bara i max 4 månader.

  • pettan

    hm ja vi har skickat in hindersprövningen och fått tillbaka (gäller till början av juni - gifter oss 22maj)
    men har inte riktigt bestämt oss om namnet än så jag tänkte att man kan skicka den senare men såg att det står på hindersprövningen som man ska lämna till prästen att vi inte har ansökt om namnbyte och att vi då ska lämna in blanketten o namnbyte till prästen så skickar denne in den, men vet någon om man kan skicka in den innan vigseln eller måste vi vänta och ge den till prästen i o m att vi inte skickade de två blanketterna tillsammmans?

  • anne på grönkulla

    Ni kan nog skicka den efteråt, men före vigseln om ni vill att bytet ska börja gälla när ni gifter er. Bäst är ju om ni frågar ert lokala skattekontor direkt så ni får tydliga besked från dem som faktiskt bestämmer.

  • Zavannah

    Förlåt pettan att jag förstör din tråd lite nu, men jag måste bara fråga - hoppas det är okej.

    Vi skickade in ansökan om hindersprövning idag, men jag har nog helt missat det där med ett extra papper om namnbyte. Vi kommer att ta mannens efternamn, blir det så automatiskt eller måste man alltid skicka in om namnbyte?

  • Zavannah

    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:34:53 följande:


    Man måste skicka in en särskild lapp om namnbyte, det finns ingen automatik i det.
    Tack för svaret Tyckte jag läste igenom allting när jag skrev ut blanketterna, och trodde att det räckte med den ansökan jag skickade in.
Svar på tråden Namnbyteslapp!