• mulann

Göra tårta själv?

NI som gjort tårtor själv, vad har ni gjort för tårtor?Flera små, på ställning, eller annat? Blir det inte dyrare än att köpa om man måste provbaka? Hur förvarade ni tårtorna?

Funderar på att göra 2 tårtor och sedan ställa på ställning + några till brevid. Men vet inte hur jag ska få plats att förvara tårtorna. Hur lång tid innan gästerna kommer kan man göra tårtan helt klar?

Tårtan och mat är ett stort problem för oss då vi ska gifta oss vid vår sommarstuga och har ont om kylskåt och inte kan ah varm mat. Känner att jag får panik när jag tänker på det trots att det nästan är ett år kvar.

Att köpa tårtar går inte heller då det är långt till närmsta leverantör.

Hjälp!!!!!!

• Svar på tråden Göra tårta själv?
  • Minnie

Hej!

Enligt någon gammal sed så betyder det otur att baka tårtan själv... Men du kanske kan be din mamma/svärmor, syster eller vän att göra det istället?
    Mitt förslag är att du kanske kan fundera på en tårta som är mer som en "kaka", som inte är så känslig om ni har svårt att förvara tårtan innan festen. En kladdkakebaserad tårta, eller som en morotskaka eller nåt? Det går säkert att dekorera den fint och göra den i flera våningar, så får du ändå känslan av en "riktig" bröllopstårta. Säger lilla jag, som inte har en aning om vad vi ska ha för tårta ännu, eller hur det ska lösas... hihi.
    Lycka till i alla fall!

• helmi

En bekant till mig gjorde sin tårta förra sommaren. Det var så här års och det var INTE lyckat med ett marsipan "täcke" som "svettades". Billigt, men inte snyggt.

• Johanna = en lat kock

Gjorde glasstårta till igår... med marsipantäcke - skönt och svalkande i dansen och lätt att förbereda...

enda missen var att vi glömde kolla temperaturen i frysen (-30grader!!!) så när tårtan stått ute i 20 minuter (före servreing) så var den fortfarande stenhård!

• Bakekatten

Hej!
    Ni skulle kunna ha "tunna" chokladtårtor gjorda med mördeg och chokladcreme i, med chokladglasyr på. Det är lite elegant tycker jag med inte så mastiga tårtor. Dessa är dessutom inte så känsliga för värme och gör sig bäst efter en dag eller två. Använd frysen till att kyla isklampar i och lägg ut isklamparna på en plåt och ställ tårtorna på byt ut klamparna eftersom, det behöver inte hålla sig så vansinnigt kallt. I kylen kan marsipanrosor vila tills tårtan ska serveras. Ha på rostad mandel och pudra över florsocker strax innan servering.

• Johanna = en lat kock

Det finns ju många tarter/tarteletter som inte behöver stå i kylen.

Några exempel är
    mördegsbottnar, biskvibottnar eller marängbottnar
    med tex chokladtryffel, fruktcurd och/eller fruktgelé
    man kan om man vill göra flera lager och dra över tårtorna med marsipan för att få mer tårtkänsla?

och vad du än gör ställ _inte_ marsipanrosor i kylen så svettas dem?

• nu fru

Vill du så finns bilder på tårtan (det var tre lika, fast med olika bilder) och recept på vår hemsida.

www.barlind.se/brollop

Jag gjorde tårtorna en vecka i förväg och frös in dom. De tog en hel dag på sig att tina helt så att jag kunde lägga på sugarpaste.

Tro inte allt för mycket på skrocken, det är skoj att göra tårta och gott blir det också!

• Nynnar

Fina bilder!! Tårtfyllningarna lät verkligen goda.

• Bakekatten

Tack Johanna
    Det är klart att marsipanrosorna inte ska vara i kylen, förlåt mig 'skäms'.

• Dea

Vi kommer att anlita svägerskan. Hon erbjöd sig och vill verkligen göra det.
    Det blir nog inte dyrare ändå, ett konditori måste ju betala personal och allt. Hon kommer inte upp i 75 kronor per bit i alla fall.

• GoaSmulan

Jag har också hört att det betyder otur att baka tårtan själv, men tänker i alla fall göra det för jag är inte skrockfull. Har inte riktigt bestämt vilken ännu. Men funderar på en Mockatårta, med marängbottnar och "mockakräm" som fyllning. Garnering: mandelspån o kaffepulver.

Svar på tråden Göra tårta själv?