• NiVi

Mönster till stolsöverdrag?

Jag har börjat samla på mig knoppa lakan för att ha som stolsöverdrag men jag vill prova sy överdrag istället för att knyta ett helt lakan över. Vet att det är nån här på bt som har gjort det men jag hittar inte tillbaka till den medlemmen! Är det NÅN som har ett mönster eller beskrivning till detta? Sen vill jag gärna se bilder på både stolar där lakanet bara är knutet och där ni sytt av lakan!

• Svar på tråden Mönster till stolsöverdrag?
  • KatjaB

jag har.. gjorde två olika varianter. det ena var att klippa ut tyget som ett stort T och sen sy ihop, men kom efter *ähum* hälften, att om jag klippte ut mönstret annorlunda fick jag ut två stolsöverdrag per lakan..
    Jag har klippt 47 cm brett 2 st remsor på längden. tog för enkelhetens skull de två yttersta remsorna.
    Den remsan i mitten som blir kvar måttade jag 4 st 50*47 cm.
    Dessa rutor blir alltså det som hänger ner på sidorna av stolen.

För att få kläm på hur du ska sy ihop det är det enklast att lägga ut den långa remsan över stolen, ända ner i golvet på båda sidor. Nåla fast fyrkanterna som ska vara på sidorna och runt hela stolen där det ska sys ihop. Sen är det bara att sy. (glöm inte zickzacka alla delar innan du syr)

• KatjaB

när du gjort en så kommer du ha kläm på hur du syr och inte behöva nåla varenda en

Svar på tråden Mönster till stolsöverdrag?