Bröllop eller inte??
Hej
Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Jag känner mig så osäker på allt och jag mår riktigt pyton.
Jag har varit tillsammans med min sambo över 8 år. Vi är rätt olika i vissa avseenden och ganska lika i andra. Vi grälar inte särskilt mycket, men jag har aldrig varit särskilt bra på att visa känslor och säger inte alltid vad jag tänker. Det har alltid varit enklast så ända sedan min uppväxt. Jag hade en bror med väldigt mycket problem och jag skulle alltid spela rollen som den som det aldrig var något problem med. Rollen sitter fortfarande i.
Problemen började när jag träffade min sambo. Han gick absolut inte ihop med mina föräldrar. Det hela låg i personkemin och det har varit en kil i relationen. Eftersom jag har hamnat i skottlinjen emellan mina föräldrar och min sambo har jag fått höra ganska mycket som har sagts av alla tre kontrahenter och allt har sagts till mig och inte dem det berör. Hur det nu har varit med denna sak så har någon sorts bedräglig vapenvila inträtt och nu börjar min sambo och mina föräldrar tjata på mig att "vi borde gifta oss". För det första är jag osäker på om det är rätt att göra det efter alla år av släktfejder - det känns så konstigt att alla som varit emot detta plötsligt ska göra en helomvändning. Det förvirrar mig.
Till saken hör också att min sambo inte är med i kyrkan eftersom han inte är religiös. Jag är inte heller särskilt religiös av mig och det stör mig vanligen inte alls att min sambo är agnostiker, men jag har alltid känt att om jag gifter mig så vill jag INTE gifta mig borgeligt, jag vill ha präst och kyrka annars kan det vara (har inte så många käpphästar, men det här är en av de få). Min sambo har varit emot detta hela tiden, men har nu börjat vekna och sagt att han kan "nedlåta sig" till att ta det hela i kyrka med präst. Men hur kul blir det på en skala? En blivande man som man tvingat in i en kyrka med föräldrar som aktivt ogillar ens tillkommande.
Min sambo tjatar just nu dagligen om att vi borde gifta oss och jag är väldigt osäker på om jag verkligen vill. Vill jag verkligen hålla på så här resten av livet? Vad vill jag? Svaret är: Jag vet inte!! Detta gnager på mig hela tiden och jag mår dåligt ända in i själen. Är det någon därute som har liknande erfarenhet? Vad gjorde/gör ni? Tacksam för alla synpunkter.