• puckelpist

Byta till helt nytt efternamn. Före eller efter vigseln?

Jag och min m2b vill byta till ett namn som är en blandning av båda våra efternamn. Vad är smidigast (och billigast)att göra? Har läst lite olika sätt... (om det nu går igenom..)

-Den ena av oss byter innan vi gifter oss och den andra byter i samband med vigseln?

-Vi båda byter före vigseln?

-Vi båda byter efter vigseln?

Hur gör man med barnens namnbyte? Just nu heter dom mitt efternamn i efternamn och sambons efternamn i mellannamn. Vill vill alltså byta så han heter sitt förnamn och sen vårat efternamn, inget mellannamn..

• Svar på tråden Byta till helt nytt efternamn. Före eller efter vigseln?
  • FramtidaFruSandberg

Det kostar ca 1500kr att ta ett nytt efternamn. Om ni båda byter efter vigseln får ni betala 1500kr/person. Om den ena byter innan vigseln och den andra "bara tar" sin make/makas efternamn vid vigseln så kostar det bara 1500kr för den som bytte först (den som byter vid vigseln blir gratis). Hur det är med barnen vet jag inte. Kolla på skatteverket.se och prv.se
    Lycka till!

• bruden i skogen

barnen får ta mammans elelr pappans efternamn utan kostnad
    Så billigast är en byter innan bröllopet. Låter den andre av er ta det efternamnet och låter barnen samtidigt byta. Då kostar det bara 1500:-
    Men tänkt på att byta är ingen lätt process, det tar tid och skall in i post och inrikes tidnignen för påseende om överklagan 1 månad har man på sig där.
    Så ett snabbt ärende tar ca 2 månader och ett långsamt kan ta upp till ett år. Dvs om någon överklagar

• Ninja85

Oj, tar det ås lång tid :S vi hade också tänkt ta ett helt nytt efternamn båda två..men inte säkert man hinner det på 6 mån då ju.

Hur funkar det med pass? Mitt går ut i oktober, och man ska ju helst förnya ett halvår innan det går ut. Så för att åka på bröllopsresa så måste jag förnya mitt pass nu...men då måste jag ju ändå ändra igen sen när jag får nytt efternamn? Kan bli krångligt..

• bruden i skogen

Mitt förslag är att du ringer PRV och keckar med dem om ditt tilltänkta namn är ledigt. Eller om de tror det blir strul med det.

Då får du en hum om hur lång tid allt tar.
    Jag kommer ihåg då jag gifte mig förra gången, jag använde mitt gamla pass tills det gick ut.
    Nu vet inte jag om man får det, men det funkade

• Påfågeln

Hej!

Så länge som passet och biljetten har samma efternamn så är det lungt med resandet.

Ett viktigt tips är att hålla erat namn så hemligt som möjligt tills ni fått bekräftelse från prv... annars kan det vara någon som överklagar...

Jag hade för mig att ett namnbyte kostade 1800kr per person... det är den uppgiften jag fick från prv...

• puckelpist

Tack för alla svar!

Har kollat på PRV.se och avgiften är 1800:- för ensam sökande eller familj med barn under 18 år.
    Dvs att om vi gifter oss och behåller våra namn så kan hela familjen byta namn samtidigt efteråt (tänkte om ansökan inte hinner godkännas innan vigseln) Det måste ju vara rätt?! Eller?

Här är länken: www.prv.se/Personnamn/Avgifter/

Svar på tråden Byta till helt nytt efternamn. Före eller efter vigseln?