• KatjaB

Hur pass stora högtalare till festen?

Vi kommer ha både livemusik och en dj, men fixar ljud och ljus själva förmodligen. Det finns paket med ljud som passar till en fest på ca 100 pers, och vi är ju 80 st, MEN själva lokalen är ju riktigt stor. Det är så stort så både middagsborden och ett stort dansgolv får plats (inga väggar emellan)
    Har lite funderingar på om man ska skärma av lite med tyger från taket så att dansgolvet blir inramat, men det var i så fall med fiberduk (tunt) så det dämpar väl inte direkt.

Vad tror ni? Måste vi satsa på högtalare som lämpar sig för en större fest för att få till ett bra ljud?

• Svar på tråden Hur pass stora högtalare till festen?
  • JessicaJnsson

Egentligen är det inte antalet person dom borde räkna på utan lokal och typ av musik.
    Finns det bilder på lokalen, vad tror du det är för mått och vad är det för högtalare i paketet?

Ska ni ha tal under middagen är det ju dumt att skärma av högtalarna om dom kommer placeras vid dansgolvet...
    Vad är tanken med avskärmningen? Att det ska kännas mer intimt i lokalen under middagen? Eller för att gästerna efter middagen ska kunna sitta lite lugnt vid borden medan det spelas musik?

Och vad är det för band? Ett inhyrt rutinerat band eller typ grannens hobbyband? Har dom egen ljudutrustning? (Tänker på monitorer, mikrofoner, stativ, sladdar) Alltså, har dom allt dom behöver för att höra sig själva på "scen" och för att kunna koppla in sig på det systemet ni ska hyra. Eller ska ni stå för allt det också?
    Då är det viktigt att ta reda på vad dom har för behov av tex monitorer, kablar, mikar, stativ, mixerbord. Mixerbordet måste ha tillräckligt med kanaler för att alla instrument/mikar ska kunna kopplas in. Så fråga bandet efter deras behov och kolla sedan efter ett paket som matchar.

Ett tips eller alternativ är att efter middagen försöka vända högtalarn så dom inte spelar rakt mot borden utan bara mot dansgolvet, då blir det ju lite dämpat om man vil kunna sitta och prata vid borden.

ok har en obstinat 2åring som drar i mig, får återkomma...

• KatjaB

nja, dels tänkte vi avskärma för att det är fint med tyger och gör lite "rum i rummet" så att säga.
    Dj:n är en vän till mig som jobbar med detta vid sidan av men alltid när han har ett bröllop eller en annan spelning så hyr de utrustningnen någonstans, om jag fattat det rätt.
    Bandet är en del av min sambos band som även har ett coverband. Tror att de prylar som de har inte riktigt funkar för vår lokal.
    mickar, stativ o mixerbord finns, det är själva högtalarna o förstärkaren jag tänker på.
    dj:n trodde att det jag kollat på blev bra, bandet vet jag inte. vill ju att det ska vara bra ljud o lite fart på dansgolvet.. men inte för öronbedövande som en konsert direkt

• JessicaJnsson

Nej det blir nog inte overkill, man kan alltid hålla tillbaka. Det är värre om det känns futtigt och man inte kan dra på. Men det ska säkert inte vara några problem.
    Men se till att någon verkligen har koll på hur allt ska kopplas, det är inte alltid så självklart.

Svar på tråden Hur pass stora högtalare till festen?