Viktväktarna
Vet någon den formel som gör att man kan räkna ut antal points med hjälp av kalorier och fett?
Vet någon den formel som gör att man kan räkna ut antal points med hjälp av kalorier och fett?
Vet inte om det finns en officiell pointsformel, men jag räknar att:
1 point = 50kcal
Detta räknesätt fungerar om livsmedlet är att räkna som "vanlig mat" och innehåller max 12g fett/100g. Är det mer fett än så, eller en massa socker, i livsmedlet (som i tex godis och annat gott - som inte är att räkna som vanlig mat) så fungerar inte formeln. Då får man lägga till points till uträkningen.
Min viktväktarkonsulent protesterar och hävdar att man måste ha pointskalkylatorn för att räkna ut pointsen, men jag har jämfört mot pointsboken och pointskalkylatorn och det det här har fungerat på all mat jag har räknat på.
Har sett två varianter:
60 kcal = 1 p. 7 g fett = 1 p.
och
60 kcal = 1 p. 9 g fett = 1 p.
Den sistnämnda verkar stämma bäst tycker jag om man jämför med VV:s egna angivelser.
/Jennie. inte VV:are själv.....
Tack för hjälpen!
Jag har försökt hitta formeln på nätet, men alla verkar använda deras kalkulator. VV själva säger att det är en företagshemlighet, men med två variabler hur svårt kan det vara?
Jag ska fråga om ngn av mina teknisk fysik-kompisar som borde kunna lösa formeln direkt. Hör av mig..
Formeln för points är:
kcal/50 + gram fett/12 - gram fibrer/5 dock räknar man med max 4 gram fibrer
Företagshemlighet och företagshemlighet kan disskuteras. VV har sökt och fått patent på formeln i USA. För att detta ska gå igenom måste de i detalj redovisa för hur man räknar ut points. All information om VV's points finns på amerikanska patentverkaets hemsida....tillgänglig för alla. Så kan det gå i byråkratins värld.
I Sverige används inte formeln med fiberinnehållet; endast kcal och fett ingår i formeln (de två parametrar som man matar in i pointskalkylatorn).
I våras kom en ny pointskalkylator, och vad jag kan förstå så ändrades formeln från det alt. 1 till alt. 2 enligt Jennie med ie's tidigare inlägg..
Förtydligande av hur man använder formlen: Säg att du har en smarrig matbit som enligt näringsdeklarationen innehåller 90 kcal/100g och 14g fett/100g och väger 200 g. Enligt alt. 1 blir då antalet points:
Antalet points = 200/100 * (90/60 + 14/7) = 2 * (1.5 + 2) = 5p
Om alt. 2 används delar man fetthalten med 9 istället.. vilken man använder spelar knappast någon roll i praktiken - jag räknar oftast i huvudet och då blir det ändå avrundningsfel
Tack Girro!!!
Formel:
Kcal / 60 + fett x 0,11 = points.
Dvs:
Dela kalorierna med 60
och
Gångra fettet med 0.11
Lägg ihop dessa två resultat och du har dina points.
(Kom ihåg bara att det oftast står per 100 g på förpackningarna, så när du räknat klart, dela eller lägg på för att få din portionsstorlek.)
Lycka till!
/Sanna
Behöver lite hjälp från er kunniga:
Har precis börjat att räkna points, var med för jättemånga år sedan men då gällde inte points så jag behöver hjälp med några frågor.
1. Jag skall äta 20 points om dagen enligt Viktväktarna ( väger 74 kg och är 160 cm lång ). Kan man spara points till en annan dag?
2. Får man unna sig något extra på helgen?
Hoppas på svar
MVH
Cattis
Hej Cattis,
du får spara max 4 points per dag, men de måste ätas upp samma vecka. På så sätt kan du spara ihop till att kunna unna dig något på helgen. Sedan finns det de som unnar sig utanför sina points och äter lite friare en dag i veckan, tex på lördagar. Man bestämmer ju själv hur noga man vill räkna.
/cherlindrea som inte viktväktar längre
Någon som vet hur många points det är i sushi?
Tack för din hjälp! Här komer fler frågor... Att jag skall äta 20p om dagen, är ju då jag skall gå ned i vikt men sedan då jag har nått min målvikt ökar pointsen då eller hur fungerar det`?
Cattis
Hej igen Cattis,
ja, när du nått målvikt får du gå ett jämviktsprogram där ni kommer fram till hur mycket du skall äta för att hålla vikten. Det är mycket individuellt, men som du säger är det fler än de 20 du äter för att gå ner. Jag kan tipsa om forumet/mötesplatsen på www.viktvaktarna.se där du kan få svar på många frågor. Annars kan du ju alltid höra med din konsulent.
Lycka till!