• J Bananas

Klädkod: Mörk kostym - Hjälp, vad ska jag ha på mig!?

Jag och min sambo har blivit bjudna på hans arbetskamrats bröllop i slutet av maj. Jag har aldrig varit på bröllop förut och har bara träffat brudparet en gång tidigare. Klädkoden är "mörk kostym" och vigseln är kl. 15.00. Vad bör man ha på sig? Överallt står det "finare klänning" men vad menas med det? Vilken kjollängd och andra regler gäller? Är rött ajabaja? Måste jag köpa en prinsessklänning i nån klämkäck färg som jag aldrig kommer använda?

Jag har en klänning som jag tycker är fin, men jag är rädd att den är för mörk. Det är mycket svart och mörkblått i den. Här är bild: www.brollopstorget.se/hem/j_bananas/gallery/phpm3oef4.jpg

Jag har också kikat på den här sidenklänningen, men jag är rädd att den ska va för enkel eller för kort: images.asos.com/inv/Y/23/158/873349/Print/image1xxl.jpg

• Svar på tråden Klädkod: Mörk kostym - Hjälp, vad ska jag ha på mig!?
  • Ergilwen

"Klädkod mörk kostym: Damer bär festfin klänning, kjol eller byxdress. Klädseln bör inte vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång."

Färg tror jag inte spelar så stor roll, tänk på att svart betyder sorg, men om du har andra färger på smycken, väska o.dyl. så ska det nog vara okej...
    Rött är ingen fara.

• eldstad

Det som Ergilwen sa. Så du behöver inte köpa någon prinsessklänning i klämkäck färg :) Lämpligt tygval skulle t.ex. vara siden eller sammet men det går också bra med annat utpräglat aftonfint tyg.

Hoppas du fått svar på det du undrar och att du hittar den perfekta klädseln för dig!

• Sebastiána

J Bananas skrev 2010-02-15 20:50:23 följande:

Jag och min sambo har blivit bjudna på hans arbetskamrats bröllop i slutet av maj. Jag har aldrig varit på bröllop förut och har bara träffat brudparet en gång tidigare. Klädkoden är "mörk kostym" och vigseln är kl. 15.00. Vad bör man ha på sig? Överallt står det "finare klänning" men vad menas med det? Vilken kjollängd och andra regler gäller? Är rött ajabaja? Måste jag köpa en prinsessklänning i nån klämkäck färg som jag aldrig kommer använda? Jag har en klänning som jag tycker är fin, men jag är rädd att den är för mörk. Det är mycket svart och mörkblått i den. Här är bild: www.brollopstorget.se/hem/j_bananas/gallery/p...Jag har också kikat på den här sidenklänningen, men jag är rädd att den ska va för enkel eller för kort: images.asos.com/inv/Y/23/158/873349/Print/ima...
    Vad hade du haft på dig om du skulle på finare nyårsfest? Om du stryker superglittriga och svarta klänningar så blir det bra. Klart man kan ha en röd klänning.
  • Sebastiána

Jag tycker förresten att klänningen som du länkat till är superfin. den tycker jag definitivt att du kan ha!

• Jessika81

Den där klänningen blir ju jättebra! Och så har du en liten jacka/bolero eller liknande över i kyrkan.

Tycker att klänning nummer två är lite för kort precis som du säger

• Andelle
    Ergilwen skrev 2010-02-15 20:59:08 följande:
    "Klädkod mörk kostym: Damer bär festfin klänning, kjol eller byxdress. Klädseln bör inte vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång."
    Lägger till info från etikettdoktorn

"Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak. För detta med färg, mönster eller nyanser finns inga regler. Det finns de som hävdar att rött är syndens färg. Vilket är fel. Det enda du skall undvika är helvitt eller helsvart vid bröllop. Men även dessa färger kan användas om du bryter med en klarare färg i tex. top, kavaj eller ett band runt midjan."
  • prickigkatt

Har själv varit på väldigt många bröllop de senaste åren och kan säga att du med all säkerhet kan ha den klänningen som du länkade till, den var jättefin! Både rött och svart (gärna med nån färgdetalj som bryter så att det inte blir för "deppigt") har jag sett massor av och även själv haft på bröllop. Givetvis beror det ju på hur konservativt bröllopet är men jag tycker det känns mer och mer som att man ganska fri att välja vad man vill ha på sig. Den andra bilden du länkade till var också jättefin, om än kanske i kortaste laget. Men det känner du bäst själv! Lycka till!

• J Bananas

Tack för alla svar! Jag tror jag kör på en hellång klänning som varken är balklänningsfin eller vardaglig med täckta axlar. Det känns mest jag och blir nog alldeles "lagomt" :)

• Malla och Mojje

Ingen som tycker det är ajabaja med rött längre, många som har det.

Svar på tråden Klädkod: Mörk kostym - Hjälp, vad ska jag ha på mig!?