• Emalia

Sy egna servetter

Hej! Nån som sytt egna servetter? Vad använde du för tyg?? Funderar på att göra samma men om jag ska köpa linnetyg blir det faktiskt billigare att hyra.

Tack på förhand
    en förväntansfull blivande juli brud

• Svar på tråden Sy egna servetter
  • KatjaB

köpte lakan som jag klippte till o sydde

• JessicaJnsson

Jag köpte kökshandukdar på ikea.
    1,50st dom blir ca 39x39 (om man inte vill ha med röda ränderna) Får ut 2st på 1 handduk.

• TheSecret

Köpte tyg av linne/bomull. 65 kr m tror jag att jag gav. Gör 40x40 cm servetter. Blir väldigt snyggt :)

• Heloise
    JessicaJnsson skrev 2010-02-15 22:01:40 följande:
    Jag köpte kökshandukdar på ikea.1,50st dom blir ca 39x39 (om man inte vill ha med röda ränderna) Får ut 2st på 1 handduk.
    Så gjorde jag oxå, fast jag behöll de röda ränderna, vart lite lantligt gulligt med röda ränder på servetterna.
  • CeKe

Jag köpte lakan på Jysk (de som kostar 29,90) och sydde. Klippte dem 45x45 cm och fick ut 15 per lakan, så blir inte så dyrt! Bra tyg också som redan är som om man haft på stärkelse typ, men ett tips att verkligen klippa ut servetterna och inte riva isär tyget, för det är lite vint

Bra mycket jobb va det, men jag skulle faktiskt säga att det gick rätt smärtfritt o var värt det!

• JessicaJnsson
    Heloise skrev 2010-02-15 22:13:21 följande:
    Så gjorde jag oxå, fast jag behöll de röda ränderna, vart lite lantligt gulligt med röda ränder på servetterna.
    Ja, hade det passat dukningen så hade jag behållit dom :)
    Men rött är inte riktigt vår färg, blått hade funkat bättre.

Kände att det var så bra "uppsugningsförmåga" i handdukarna.
  • Heloise
    JessicaJnsson skrev 2010-02-17 17:27:40 följande:
    Ja, hade det passat dukningen så hade jag behållit dom :)Men rött är inte riktigt vår färg, blått hade funkat bättre.Kände att det var så bra "uppsugningsförmåga" i handdukarna.
    De vart så himla bra efter stärkning och strykning, vi hade inte nått färgtema eftersom jag tyckte att det var som en tvångströja haha, även om blått var dominant i bröllopsföljet, med blå slipsar, blå klänningar och blå blommor.
  • Cherrygirl

Ikea har ju färdiga på sin sida att köpa 19kr/4st.
    Då tycker inte jag det är värt att sitta också sy och köpa tyg.. Hihi

• Sörön10

Hur gjorde ni som sytt av kökshanddukarna? (eller ni andra också!)

Syr ni en fåll runt om? Jag är lite dålig på att komma på, men skulle nog finna det terapeutiskt att sitta och sy! =)

• Sörön10

Googlade och hittade ett idéalternativ till den del jag fruktar allra mest i processen! Istället för att fålla 77 servetter föreslog någon att man kunde sicksacka. Då kanske man kunde göra det med en accentfärg, färg i färgtemat! Vi skulle verkligen behöva få in lite mer av en av våra..

Eller det kanske bara ser "slarvigt" ut... Gruvar mig för att fålla men vill nog sy själv. Spar flera hundra kronor på att köpa kökshanddukar och göra själv..

Hur stärker man något förresten??

Goddag, yxskaft! Haha jag sov nog på hemkunskapen och vägrar stryka, alltid!

• Heloise

Om du delar dem på mitten så blir det bara en fåll per servett.

Strykstärkning finns att köpa på spray flaska. Annars kan man göra det old style och doppa servetterna i potatismjöl och vatten som man sedan stryker torrt.

• KatjaB

Vik dubbelt istället och sy raksöm bara. Först viker du 1 cm, sen 1 cm till och syr, det ser snyggare ut på baksidan och ingen ful zickzack-söm eller att det skulle kunna fransa upp sig.

• Sörön10

Ni som haft kökshanddukar, är det två röda ränder på dem ute i kanterna, eller bara på ena sidan?

Har sovit på saken och håller med om att fålla är bäst! Vore ju då nice om man kunde få någon söm "på köpet", utan att behöva blanda in ännu en färg i färgtemat.

• JessicaJnsson

Ja, det är två röda ränder på sidorna.
    Jag tycker dom blev mycket finare med sicksacksöm när dom inte blir större än 40x40.
    Syr 130st...

Svar på tråden Sy egna servetter