• Kajsaji

Dyr fotograf

Vi ska ju gifta oss i Österrike då min m2b är därifrån. Problemet är att vi kan inte hitta någon bra fotograf i rimligt pris. Dom vi har hittat är SKITDÅLIGA, alltså tar riktigt kassa foton.

Har hittat en fotograf som tar helt fantastiska bilder men dom skulle ha 16000 kronor för en heldag (alltså från 07.30-00.00 och 600 foton i superkvalité. Tycker ni det är helt galet dyrt eller vad skulle ni ha gjort?

För mej är det en ganska viktig sak med fotograf men samtidigt skulle man kunna göra mycket för 16000 kronor!!

• Svar på tråden Dyr fotograf
  • MBLL

16000 är mycket pengar men jag tycker snarare det låter billigt för en hel dag. De vi ska anlita har ett paket där de är med från morgon till kväll vilket innebär att de åker när tårtan serveras, detta kostar 24000, jag vet inte ens om det ingår några bilder i det priset. Vi ska nog ha ett lite mindre paket som kostar ca 12000, då är det fotografering innan vigsel, sedan är de med och fotar i och utanför kyrkan och alla gäster, samt mingel en stund i början av festen, de åker när talen börjar. Då ingår endel bilder... Hoppas detta var till någon hjälp...=P

• smartie

16000kr för en heldag och 600 foton i superkvalité är galet billigt.

• Kajsaji
    smartie skrev 2010-02-15 20:20:51 följande:
    16000kr för en heldag och 600 foton i superkvalité är galet billigt.
    [/citat]
    MBLL skrev 2010-02-15 20:20:27 följande:
    [citat]
    16000 är mycket pengar men jag tycker snarare det låter billigt för en hel dag. De vi ska anlita har ett paket där de är med från morgon till kväll vilket innebär att de åker när tårtan serveras, detta kostar 24000, jag vet inte ens om det ingår några bilder i det priset. Vi ska nog ha ett lite mindre paket som kostar ca 12000, då är det fotografering innan vigsel, sedan är de med och fotar i och utanför kyrkan och alla gäster, samt mingel en stund i början av festen, de åker när talen börjar. Då ingår endel bilder... Hoppas detta var till någon hjälp...=P
    Är det så?
    Jag tycker bara det är mycket pengar men det kanske är värt det. Är i alla fall caringo-photo.de/ så ni kan ju kika på bilderna. Jag tycker dom verkar riktigt bra :)
  • Red Scarlet

Jag tycker att det låter relativt "billigt" ändå, vi betalade ca 10k för ett tjugotal färdigredigerade bilder i coffeetablebok, ca 100st lågupplösta att välja mellan på skiva och de högupplösta på skiva. Detta för 1.5tims fotografering av bara oss två innan vigseln. Jag var supernöjd och skulle betalat det igen utan att tveka, vi fick bland de finaste bröllopskort jag någonsin sett. Men det är klart att det är upp till var och en att bedöma hur mycket man har råd att lägga på just fotografering till bröllopet.

Jag tycker att 12000:- för det du räknade upp var ett väldigt bra pris, om fotografen är så bra som du säger!

• Andelle

Tycker det låter ganska billigt för 18 h fotograferande. Ingår det några printar och ev album i priset? Efterarbetet på 600 bilder (de flesta fotografer jag tittat på erbjuder 100-300 bilder) tar ganska lång tid så timpengen är inte så hög.

Vi kommer betala samma pris o vår fotograf startar runt 10.00 (eller när nu förberedelserna drar igång) och kör till midnatt. I priset ingår bildspel på nätet som gästerna kan gå in o titta på, en Coffee table book på 50 sidor, värd runt 2700:-, printar till ett värde av samma summa som boken, högupplösta bilder på DVD ca 200 st, 30 st tackkort och en bild redigerad för tidningsannons. Det som tillkommer då vår fotograf reser 60 mil är resan, boende och mat.

• Kajsaji
    Andelle skrev 2010-02-15 20:34:48 följande:
    Tycker det låter ganska billigt för 18 h fotograferande. Ingår det några printar och ev album i priset? Efterarbetet på 600 bilder (de flesta fotografer jag tittat på erbjuder 100-300 bilder) tar ganska lång tid så timpengen är inte så hög.Vi kommer betala samma pris o vår fotograf startar runt 10.00 (eller när nu förberedelserna drar igång) och kör till midnatt. I priset ingår bildspel på nätet som gästerna kan gå in o titta på, en Coffee table book på 50 sidor, värd runt 2700:-, printar till ett värde av samma summa som boken, högupplösta bilder på DVD ca 200 st, 30 st tackkort och en bild redigerad för tidningsannons. Det som tillkommer då vår fotograf reser 60 mil är resan, boende och mat.
    [/citat]
    Andelle skrev 2010-02-15 20:34:48 följande:
    [citat]
    Tycker det låter ganska billigt för 18 h fotograferande. Ingår det några printar och ev album i priset? Efterarbetet på 600 bilder (de flesta fotografer jag tittat på erbjuder 100-300 bilder) tar ganska lång tid så timpengen är inte så hög.Vi kommer betala samma pris o vår fotograf startar runt 10.00 (eller när nu förberedelserna drar igång) och kör till midnatt. I priset ingår bildspel på nätet som gästerna kan gå in o titta på, en Coffee table book på 50 sidor, värd runt 2700:-, printar till ett värde av samma summa som boken, högupplösta bilder på DVD ca 200 st, 30 st tackkort och en bild redigerad för tidningsannons. Det som tillkommer då vår fotograf reser 60 mil är resan, boende och mat.
    Det som ingår är själva fotografering samt 500-600 högupplösta bilder på usb-sticka så då får man väl framkalla dom bilder man vill ha själva. Det bästa är att det är 2 fotografer under dagen. En som följer bruden och en som följer brudgummen så dom missar INGENTING. Det som kostar lite extra är också att vi betalar 2000 kronor för resan, dom kommer nämligen från tyskland. För att vara i österrike är det väldigt dyrt för en fotograf men vi jobbar i norge och tjänar lite extra så om det är värt det så är det ju ingenting att tveka på. Vill bara ha lite feedback på det!

Men jag blir så himla glad när ni skriver att det inte är dyrt för nu blev jag verkligen sugen på att välja dom!
  • Andelle
    Kajsaji skrev 2010-02-15 20:42:44 följande:
    Men jag blir så himla glad när ni skriver att det inte är dyrt för nu blev jag verkligen sugen på att välja dom!
    Ja men då så, kör på
  • Alexxxi

Vi ska betala 17 000 för film och foto=) Är det bara foto som gäller för 16 000?

• MissMarilyn

Fina bilder!!

Jag skulle absolut tagit dem för de pengarna. (speciellt när de är 2st!!!)
    Kolla om de redigerar bilderna åt er eller om ni måste fixa allt sånt själva...
    Om de inte vill redigera 600 bilder så kanske ni kan få välja ut cirka 30st som ni vill ha fint redigerade.
    Om ni inte kan det själva då förstås... Men alla bilder kräver en aningen efterarbete!

Grattis! =)

• Kajsaji
    Alexxxi skrev 2010-02-15 21:30:47 följande:
    Vi ska betala 17 000 för film och foto=) Är det bara foto som gäller för 16 000?
    [/citat]

Det är bara för foto och för bilderna efteråt, samt kostnad för resan. Så ingen film.
    MissMarilyn skrev 2010-02-15 22:09:19 följande:
    [citat]
    Fina bilder!!Jag skulle absolut tagit dem för de pengarna. (speciellt när de är 2st!!!)Kolla om de redigerar bilderna åt er eller om ni måste fixa allt sånt själva...Om de inte vill redigera 600 bilder så kanske ni kan få välja ut cirka 30st som ni vill ha fint redigerade.Om ni inte kan det själva då förstås... Men alla bilder kräver en aningen efterarbete!Grattis! =)
    Ja, att dom är två stycken gör ju att dom inte missar någonting. Sen var ju bilderna som du säjer väldigt fina. Måste kolla upp det där med redigeringen, tror nog kanske inte att dom orkar redigera 600 bilder nej :P
Svar på tråden Dyr fotograf