• Karolina1980

Ni som har haft/kommer att ha tärnor

En fråga till dem som kommer att betala era tärnors klänningar, kommer ni att ge dem deras tärnklänningar?

Vad kommer ni att står för andra kostnader/utlägg för dem?

Undrar också vad era tärnor komemr att ha för uppdrag/eller vad de kommer att göra för andra ärrenden för er?

Är super tacksam för utförliga svar!

• Svar på tråden Ni som har haft/kommer att ha tärnor
  • Blivande Mrs Berg

Hej,

Jag skall ha fyra tärnor (en bästa vän, 2 småsystrar och min blivande mans syster) och sitter lite i samma dilemma som dig! Men jag kommer nog att gifta mig i Thailand vilket gör allt sånt lite billigare. Jag hade från början tänkt att ge enbart klänningarna till dem och fixa ngn jag känner som hade kunnat göra hår och make up.

Min huvudtärna och bästa vän kommer att vara delaktig i alla diskussioner och beslut kring bröllopet. Hon hjälper mig välja allt som kan tänkas behövas. Nu slipper jag ju allt sånt i och med att jag anlitar ett SPA i Thailand som ordnar allt från middag till tårta etc.

Jag vet inte riktigt hur mkt man brukar stå för. Jag kände nog bara att jag inte ville att de skulle få betala för att vara delaktiga på mitt bröllop.
    Men allt beror nog på vilken budget man tänkt sig och så vidare. JAg skulle aldrig köpa en massa dyra smycken eller så utan försöka hitta billigare fina varianter om man vill de skall ha lika, i annat fall har nog de flesta eget. Hur vill du ha ditt bröllop? Hur tänker du?

• Sanna2010

jag kommer ha en tärna, min bästa kompis.
    jag kommer betala hennes tärnklänning som hon sen kommer få behålla. Hon får även smink,håruppsättning och naglar fixade. Så det kommer vi göra tillsammans! Känns roligt för mig att få ha henne med och att hon oxå får känna sig fin! De e viktigt för mig.
    Sen kommer hon vara ett stöd för mig under hela dagen, men i övrigt så har hon inga direkta uppgifter...

Jo, hon kommer följa med mig när jag provar klänningar och hjälpa till med inbjudningskorten. Å självklart ha en massa ärliga åsikter

• Sebastiána

Jag kommer troligtvis bara ha en tärna. Hon kommer inte ha några direkta uppdrag. Kanske ordnar hon en möhippa, men det är ju inte min sak att lägga mig i det. Vi betalar inte tärnans kläder. I gengäld får hon välja klänning själv (bara den inte är vit eller svart).

• Oktoberbrud2010

min tärna är min bästa väninna och hon betalar sin klänning själv, det enda önskemål jag har haft är att den är i någon höstfärg och att hon ska trivas och känna sig fin i den. Det är ändå den typen av färger som min väninna normalt skulle välja. Skulle det vara så att hon har en i hennes tycke lämplig klänning i garderoben, så får hon gärna använda den.

Vi har inte diskuterat vilken typ av roll hon ska ha, mer än att hon ska vara där och stötta mig under tiden fram till bröllopet.

Jag kommer ta in lite offerter på att få en sminkös som även kan lite hår att komma hem till mig på bröllopsdagen. Och då kommer jag troligen även betala för att min tärna blir sminkad. Plus att jag naturligtvis betalar tärnbuketten.

• Nicossambo

Mina tärnor min bästa kompis och min syster. Vi betalar500 kr på varje klänning då vi bestämmtlite med färger och hur den ska se ut. Klänningarna blir upp sydda av man sambos kollega.

Smink och hår få de betala själva.

Min förste täna bästa kompisen hon har hjälpt mig med att ta emot anmälningarna till bröllopet, ska ha kontakt med vigselförättaren precis inna vigsel.

Min syster den andra tärnan har haft mindre uppgifter hon och en av bestman ska ha hand om lite spex och lekar under middagen.

Funderar om jag ska köpa någon present till dem men får se.

• KatjaB

vi betalar deras klänningar men hår o smink får de betala själva. Funderar på att köpa någon hårdekoration eller nåt som de kan ha, men samtidigt så kan jag känna att jag inte kan bestämma vad de ska ha i håret, sånt är ju så individuellt. Men jag tänkte föreslå en hårdekoration som jag gillar och så får jag se om jag får ris eller ros

• Annapanna larsson

Hej!

Jag betalar klänning och hårupsättning för mina tärnor (bästa kompis och syster). De kommer även att få en present typ örhängen eller liknande.

De kommer att fixa möhippan, i övrigt har de inga andra uppgifter.

Har själv varit tärna på ett bröllop och vet hur mycket tid som går åt att arrangera en möhippa plus att jag fick betala precis allt själv. Visst är det en ära att vara tärna och allt sånt men kalaset kostade mig 5000 kr totalt och det förtog ärligt talat lite av det roliga. Känner inte att jag vill göra samma sak mot mina tärnor. Räknar dock inte med en totalkostnad på 5000 per tärna för mina utan typ 3000 per tärna.

• 2010vinter

Mina två tärnor kommer att betala sina klänningar själva, vi skjuter till lite som blev extra för att vi ville ha en färg som inte ingick i ordinarie sortimentet, de har vart med och valt färg och modell så de trivs i sina klänningar.

Vi kommer stå för håret på bröllopsdagen, men sminket får de fixa själva, tjejjen som ska sminka mig har sagt att hon även kan hjälpa dem lite i mån av tid.

Skor älskar de båda två och kommer att fixa dem själva, om de tar några som de har hemma eller köper nya får de välja själva.

Buketter till dem i kyrkan står vi för såklart.

De har fixat möhippan och tjatar på mig om att få hjälpa till mer, men kontrollfreak som jag är så sitter jag ofta och fnular för mig själv på kvällar och helger när alla barnen sover.
    Nu när det börjar närma sig (vi gifter oss på lördag) har vi några 'pysselkvällar'inplanerade när vi ska göra festprogrammen, bordsplaceringskort osv. Det kommer att bli mysigt.

• Senilia

Jag har två tärnor, min lillasyster och en av mina bästa vänner, och vi har sagt att vi betalar 500 per person.. Jag tycker det är ganska bra deal eftersom klänningen jag vill att de ska ha är en klänning man kan använda vid festser och så efter.

• Korallbruden

Vi har två tärnor och två bestmen

Tärnor får varsin kinaklänning gjorda efter ha provat runt Sthlm och hittat rätt modell. Vi betalar även hår och smink. En av tärnorna är vår festansvarig för middagen. Enda förväntningarna jag har på dem är att finnas där under dagen och stoppa mr korall om han tänker tanken på att tacka nej En av tärnorna har taget ledigt för att hjälpa oss duka dagen innan och det är långt mer än vad jag önskat mig. Gulligt gjort av henne.

Marskalkarna får matchande väst och slips samt blommor. Förväntningarna är att de hjälper oss med lekar och att få alla att gå rätt väg till festlokalen (80-100 personer.) En av dem är eventuellt vår andra festansvarig under middagen.

Svar på tråden Ni som har haft/kommer att ha tärnor