• Lusssan

    Förlovade men han vill inte ha ringen på sig

    Efter 6 år har vi äntligen förlovat, dock så vill han inte ha ringen på sig, vilket gör mig lite ledsen. Innan vi förlovade oss sa han ofta att en förlovning inte skulle förändra något för honom och att en ring inte betyder något. Idag så tycker han inte att han behöver ha någon ring på sig eftersom "det viktiga väl är att vi är förlovade nu". Han är inte ens intresserad av att gå och titta ut nya ringar (har bara överraskningsringar än så länge) "du kan väl gå och titta själv?"
    Är jag gammeldags och löjlig som blir ledsen över det här?

  • Svar på tråden Förlovade men han vill inte ha ringen på sig
  • HelenaO

    Jag hade bliivt väldigt arg och sårad.
    Ställ honom mot vägen, fråga honom vad er förlovning egentligen innebär för honom, varför han ville förlova sig och vilka tankar han har om framtiden. Om du inte berättar för honom hur ledsen du blir utan bara tiger ihjäl kan det nog bli en "elefant i rummet" längre fram.

    Lycka till

  • Jockesfru2b

    Håller med HelenaO...
    Han säger att en ring inte betyder något FÖR HONOM, men uppenbarligen så betyder det en hel del FÖR DIG!
    Tycker att han verkar vara både omogen och självisk faktiskt! Nä, ställ honom mot väggen, med en gång, så du inte lägger ytterligare 6 år på någon som kanske inte äns vill åt samma håll som dig, här i livet... Livet är alldeles för kort!
    Stor kram till dig!

  • Höstbröllop 2011

    Håller med föregående talare. Du är värd ett ärligt svar och det är INTE okej av din kille att bete sej så själviskt mot dej! I ett förhållande måste man ta vara på varandra och om nu ringen inte betyder nåt för honom så kan han väl lika gärna ha den på som av?

    Ta hand om dej, och lycka till!
    STYRKE-KRAMAR

  • stellastella

    Ett långt svar och visst är det ok att känna som du. Jag tycker du ska berätta hur du känner och höra hur han resonerar och sen kan ni kanske kompromissa på något sätt när han ska bära ringen - t.ex på arbetet eller på fritiden

    Min blivande verkligen avskyr smycken och en ring tycker ha bara är i vägen. I början av vår förlovning hade han den för min skull men ju längre tiden har gått så är det mer och mer sällan han använder den. Visst kändes det lite från början när han inte använde den men jag vet ju att det är vi och bryr mig inte så mycket längre. I mellanåt påpekar jag avsaknaden av ringen och då blir han lite generad och undrar om jag vill att han ska ha den på sig

  • Äntligen2010

    Min blivande tycker inte heller om att använda smycken och upplever att ringen kliar ?! Därför bär han inte sin ring så ofta. Vi har snart varit förlovade i sju år och de första åren bar han den jämt. Nu använder han den när vi går på något tillsammans, typ fest eller när han är borta från mig. Han reser nämligen en del i jobbet. Självklart skulle jag önska att han gjorde som jag och hade den på jämt, men samtidigt måste man respektera hur den andra känner angående smycken. Han har dock lovat att bära den efter vigseln konstant i minst ett år...

  • Oktoberbrud2010

    Jag tycker att du ska prata med din fästman. Men gör det med utgångspunkt från dig själv. Tala om vad du känner när han inte har ringen på sig. Fokusera på hur du känner det när han inte vill följa med och titta på ringar.

    Det är så lätt att vi när vi är sårade går till attack och då kommer motparten med automatik att gå i försvar. Tror du når lättare fram till din kille om du istället fokuserar på vad det hela betyder för dig och hur du tolkar hans beteende och hur det får dig att må. Om han bryr sig om dig vill han ju naturligtvis inte att du ska vara ledsen och då kan ni gemensamt hitta fram till en lösning som funkar för er båda, kanske att han nog allt får följa med och titta på ringar, men att du får ta att han inte alltid kommer ha ringen på sig. Eller så löser ni det på nåt annat sätt som passar just er...

    Lycka till!

  • KatjaB

    Min sambo har inte heller på sig sin ring hela tiden, han är ju inte smyckestypen över huvud taget och jag var glad över att han ens ville ha en ring över huvud taget. Han tyckte att han ändå är "förlovad i hjärtat" och visst, det har han väl rätt i.
    Men hursom så hittade vi ringar som han också gillade och han har den då och då. Han upplever den lite stor men vill vänta till sommaren eftersom fingrarna svullnar ju mer när det är varmare. Han kommer säkert inte ha den varje dag på sig, dag som natt.. som jag har. Men det stör mig inte så mycket. Har han på sig den när vi ska någonstans tillsammans eller om han ska iväg någonstans själv så är jag nöjd. Att han inte vill ha den när han spelar hockey, trummor eller är ute o jagar är nog bara bra.. då skulle den nog se ganska så jävlig efter ett tag.

    Alla är vi olika, och visst kan du ju säga att du blir ledsen och tycker att den borde betyda något för honom. Men sen får du nog också acceptera att ni ändå är olika

  • Förväntan2010

    Min sambo har alltid sin ring på sig, jag har däremot den aldrig på mig. Det gör jag absolut inte för att göra honom ledsen,,!!

    Men att han inte ens vill följa med och kolla på ringar tycker jag låter väldigt själviskt! Även om han inte gillar de så kan han faktiskt göra det ändå eftersom det är två som förlovar sig och inte en. Däremot säger han att förlovning inte betyder nått särskilt för honom och då kanske det inte gör det heller.

    Sen kan jag bara citera KatjaB:

    "Alla är vi olika, och visst kan du ju säga att du blir ledsen och tycker att den borde betyda något för honom. Men sen får du nog också acceptera att ni ändå är olika"

  • Erese

    Hhmm..knivigt. Som tidigare inlägg anser jag att du måste först och främst förklara hur du känner och upplever hans val och varför det rä viktigt för dig. Han kanske inte lyssnar 1:a, 2.a eller 3:e gången ni talr om det, men efter ett tag tror jag att poletten trillar ner. Likaså är det viktigt att du lyssnar på hans önskemål. Vi är inte själva i ett förhållande utan två och det krävs kompromisser. Kanske han kan bära ringen runt halsen.

    Vad vi en ger för råd och tips så är det du och din kille som egentligen sitter på lösningen. Vi känner ju inte er :)

    Hoppas det löser sig!

  • agtiwi

    Min man använder sin ring väldigt sällan. Han har aldrig varit mycket för smycken och eftersom jag visste det redan innan vi förlovade och gifte oss så var det något jag hade med i beräkningen. För även om jag gärna vill att han ska bära ringen jämt så kan jag ju inte tvinga honom. Alla är vi olika. Ni borde nog sätta er ner och diskutera om hur ni ser på saker och ting, för ni verkar resonera helt olika i detta ämne. Det är naturligtvis tråkigt, men genom samtal kanske ni åtminstone kan öka förståelsen för varandra och mötas på halva vägen.

  • Besservvisser

    Vi bhar inga förlovningsringar, och ska inte ha vigselringar för den delen. Varken han eller jag är 'smyckesmänniskor'.

    Bara för att han inte vill ha en ring betyder inte att han är oengagerad eller inte vill att folk ska veta att han är förlovad/gift.

  • BlomAnna
    Lusssan skrev 2010-02-12 19:28:29 följande:
    Efter 6 år har vi äntligen förlovat, dock så vill han inte ha ringen på sig, vilket gör mig lite ledsen. Innan vi förlovade oss sa han ofta att en förlovning inte skulle förändra något för honom och att en ring inte betyder något. Idag så tycker han inte att han behöver ha någon ring på sig eftersom "det viktiga väl är att vi är förlovade nu". Han är inte ens intresserad av att gå och titta ut nya ringar (har bara överraskningsringar än så länge) "du kan väl gå och titta själv?"Är jag gammeldags och löjlig som blir ledsen över det här?
    jag förstår att du blir ledsen men faktum är ju att det han redan innan sagt att en förlovning inte betyder något för honom och kanske har han "gått med på det" för att det betyder mycket för dig.
    Han kanske inte känner sig bekväm med en ring på fingret heller. Du kan ju be honom ha den i en halskedja istället.

    Ni behöver nog prata med detta om varandra vad det betyder för var och en så kommer ni förhoppningsvis fram till nåt bra.
  • didis

    Jag tycker du ska fundera över varför det är så viktigt för dig att han bär ring. Vad skulle det göra för skillnad för dig om han bar ring?

    Är det så att ringen för dig är en symbol för att ni hör ihop och du känner att han inte "vill höra ihop" när han är ringlös? Kanske får han hitta andra sätt att visa att ni hör ihop än att bära ring.

    Vi förlovade oss för 19 år sedan och det är inte många veckor totalt maken burit ring. Inte jag heller om jag bortser från första månaderna. Maken har inte ens någon vigselring, han skulle aldrig använda den och jag använder min till fest. MEN - ingen av oss har sett det som ett problem och har inte tolkat in något annat än att det är obekvämt att bära ring (och rätt ohygieniskt om man ska vara ärlig!).

  • Chris24

    Alltså, jag kan tycka om man har kommit överens om att man ska förlova sig så kan väl en ring sitta på plats för båda två.

    Sen om han gör det för din skull men han själv inte vill, så är det ju så han känner, då får väl du helt enkelt avgöra om du ska tänka in i det mer eller bara ta det som om han helt enkelt inte är lika engagerad i just förlovning/bröllop som du är?

    Alltså för min mb2 har sin ring på sig hela tiden o den är tom. för liten för honom den stackaren, han tar av den när han idrottar osv men annars är den på, likaså min. Han ska ha en vigselring också men.. han är inte lika engagerad i själv bröllopet om jag ska va ärlig. Haha, låter kanske skumt men han sköter maten, bilarna och sin samt bestmans klädsel. Resten sköter jag, inget av det andra är han direkt intresserad av om jag ska va helt ärlig men han älskar inte mig mindre för det, hajar du? Han har bara inte samma djupa intresse i vad för färger vi ska ha på temat, kläderna, blommorna osv osv.. han är sån bara men han blir glad när han ser mig bli superglad skuttandes för kyrkan är OK för oss och ha och dessutom utomhus med just den dekorationen jag velat ha! =)

    Som alla andra har sagt dock, om det gör dig ledsen, prata med honom, berätta för honom hur du känner och diskutera det hela med honom, kanske finns det en annan historia bakom det?

  • anne på grönkulla

    Håller med Didis (oväntat, va? ) om att det är frågan om varför han inte vill bära den och varför det är viktigt för dig som är knäckfrågan.

  • Muulin

    Min blivande var inte heller så intresserad av att kolla på ringar så jag gjorde det själv. Jag valde ut den finaste vigselringen som jag ville ha och sen tittade jag på vilka förlovningsringar som passade till... SÅ, han fick välja tjocklek på sin. Han använder den när vi inte bara är hemma el på jobbet. Han tycker inte om att ha ring så jag förstår honom...

    Jag blir ledsen ibland när min blivande inte vill engagera sig i saker som hör ihop med vårt bröllop men har fått klart för mig att han verkligen tycker det är TRÅKIGT! Inte tråkigt att gifta sig men allt pyssel inför... o sånt tycker ju jag är kul men kan inte kräva att han ska tycka lika....

    Ta det lite lugnt med din man men kräv att du får igen det på annat sätt.... Han får ju förstå att detta är viktigt för dig!!!

    Lycka till!!

  • Sebastiána

    Om man inte är van att ha ring på sig kan det nog kännas jobbigt i början. Jag tycker faktiskt själv att det känns skönt utan ring (har varit utan den någon gång när jag lämnat in den för justering) men samtidigt vill jag visa världen att jag faktiskt är "spoken for" eller upptagen eller vad man ska säga. Då offrar jag gärna att det ibland känns lite obekvämt.

    Min BM har länge haft en ingenjörsring på andra ringfingret så han är van sedan tidigare. Själv har jag nästan aldrig haft ring innan.

    Med andra ord: det är dels en vanesak och dels en fråga om vilja. Är det viktigare för killen (i det här fallet) att han ska känna sig bekväm än att visa att han hör ihop med någon? Eller är det inte alls så att han tycker att det är obekvämt med ring - han kanske inte vill visa att han är förlovad?

  • Svanboet

    Min m2b kan inte ha ring på sig på jobbet (jobbar med el/data) varvid den oftast ligger hemma, ibland tar han på sig den när han kommer hem för dagen men då tar jag oftast av mig min. Jag har tappat en deö i vikt och nu sitter ringen inte speciellt bra längre och allt man gör med händerna påverkas av att man bär ring.

    Jag blir inte störd av att han inte bär ringen vardagligen och lika förvånad varje gång han tar på sig den när vi går ut. Det jag däremot skulle störa mig på mer var om han sa att själva förlovningen inte betyder något, att den inte "ändrar" något är inte samma sak som att den inte betyder något. Sammhörigheten med min sambo har jag känt länge och i sinom tid kommer vi även dela namn och bilda familj, ringar eller inte.

  • Sebastiána
    Svanboet skrev 2010-02-15 09:18:11 följande:
    Det jag däremot skulle störa mig på mer var om han sa att själva förlovningen inte betyder något, att den inte "ändrar" något är inte samma sak som att den inte betyder något.
    Håller med.
Svar på tråden Förlovade men han vill inte ha ringen på sig