vill ha trerätters vegetariskt, snälla kom med förslag!!
Vi behöver all hjälp vi kan få med ideer på tre rätters som är vegetarisk till vårt bröllop. Det ska kännas lite lyxigt!
Tack!
Vi behöver all hjälp vi kan få med ideer på tre rätters som är vegetarisk till vårt bröllop. Det ska kännas lite lyxigt!
Tack!
Jag har ett tips på en lyxig och supergod vegetarisk förrätt! :D
Det här behöver du:
Runda pumpernickelbröd (finns ofta hos de stora mataffärerna)
Creme fraiche
Avocado
Cavi-art
Rödlök
Gör såhär:
1. Lägg ut alla pumpernickelbröd på en bricka, en och en.
2. Skiva avocado och lägg direkt på brödet.
3. Klicka på creme fraiche ovanpå avocadon.
4. Klicka cavi-art ovanpå creme fraichen.
5. Hacka rödlök på önskat vis och ha lite på toppen.
Snittarna blir helt underbart goda! Och de både ser ut och smakar lyxigt! Hoppas det var till någon hjälp.
Nu är det iofs då mjölkprodukter i receptet, men jag har för mig att det ska finnas mjölkfri creme fraiche också?
Grillad halluomi är jättebra som bas i en huvudrätt istället för quornfileer eller annat köttsurrogat. Toppa med soltorkade tomater i olja och lättkokta sockerärter så blir det jättegott.
Ugnsbakade hela rödbetor brukar uppskattas som tillbehör, man kan glacera dem med flytande honung och balsamvinäger. Getost och pinjenötter funkar bra till. Dekorera med färsk timjan.
Och jag håller med varelse - vegetarisk kaviar är jättegott. Det görs på tång och smakar lite salt och "havigt" och finns bland den vanliga stenbitsrommen i butiken.
Jag älskar svamprisotto, hur gott som helst.
Jag brukar steka quornfilé och sen lägga dem i en marinad av olja, balsamvinäger och soltorkade tomater. Låt dem ligga över natten eller så. Jättegott till (pasta)sallader, potatis, ja det mesta. Till förrätt är det gott med mosarella, tomat och basilika sallad. Friskt, matigt och väldigt gott med lite olivolja på...
Här är några efterrättstårtor som ser väldigt pampiga ut och som fått fin kritik
veganbidraget.blogspot.com/2009/04/fikontarta-med-notchoklad-och.html
veganvrak.blogspot.com/2008/02/valentinkaka-med-passionsfruktscurd.html
Beroende på säsong, kanske en rotfruktssoppa, eller kantarellsoppa till förrätt?
Huvudrätt finns det hur mycket gott som helst på hösten, som sagt, beroende på förrätten, kanske en typ av risotto, serveras med glacerade betor av olika slag (gula, röda, polka)...
Inte att underskatta, så finns det oändligt många olika typer av potatis (mandel, körsbärs.. osv) som kan saltrostas och serveras ljumna med rocculasallad, lite schyssta tomater och röd lök. Kanske någon typ av ost också för att få det lite mer "stadigt"...
Vilken säsong är det? För vegetariskt får man bästa resultat när man använder ju de råvaror som är i säsong.
Inkluderar ni ägg ost och mjölkprodukter eller är det "vegan" ni vill ha?
Risotto är otroligt gott men väldigt svårt att laga till väldigt många människor som huvudrätt! Som förrät kanske?
Annars har jag ett fantastiskt egenkomponerat recept på röbetsrisotto med getost ni kan få. Den blir dessutom rosa vilket är mysigt..
Sötpotatis brukar vara en succé.
Hittade den här
Karljohansvampsoppa med tomat & mozarellapaj
Chiliglaserade tzayspett med rödbetsratatoille, vitlöksfärskost samt en rotfruktsrösti
Kokos och chokladmoussetårta med sallad på färsk ananas och granatäpple
på www.westerqwarn.se/restaurang/brollop.php
Hittade också den här gamla tråden www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m2799269-1.html
Förrätt
Rödbets och gorgonzolapaté med kall örtsås på salladsbädd alt
Gazpatcho med klassiska toppings som krutonger, tomater etc
(Om gästerna äter mjölkprodukter är ju gratinerad getost på smörstekt bröd, liten sallad med örter och pinjenötter toppat med akaziahonung och balsamicovinäger en höjdare)
Varmrätt
Mossarella gratinerade Hosinstubbar med hasselbackspotatis och kantarellsås serverade med säsongens primörer (eller vintergrönt)
Filo/smördegspaket fyllda med marinerad quornfilé och örtfrästa grönsaker serverade med färskpotatis/klyftpotatis och en kall örtsås
Dessert
Det mesta går ju... Men jag skulle nog avslutat de här menyerna med två sorters parfait (blåbar och hallaon) samt blandade färska bär (tex hjortron, blåbärm halon, jordgubbar, smultron) alternativt citronmousse med lite mynta eller en vitchokladpanacotta med punchslungade hallon.