• Mademoiselle T

Typsnitt - PDF

Hej!
    Jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag har gjort mina inbjudningar i PageMaker och är äntligen klar. När jag sedan ska göra om de till PDFer (vilket tryckeriet kräver) blir typsnitten konstiga. Det syns inte i filen utan först när jag skriver ut... Någon som vet vad det kan bero på? och vad man isf gör?

Stort tack!

• Svar på tråden Typsnitt - PDF
  • Mrs Opp

Nu var det år och dar sedan jag jobbade med PageMaker så jag vet inte om jag kan vara till så stor hjälp men jag kom på en sak. Jag tycker att det låter som att du inte har valt att "embed fonts" när du konverterar filen till en pdf. (ledsen, vet inte vad alternativet heter på svenska, baka in typsnitt?)

Detta är normalt inget man gör om en pdf bara skall läsas via datorer eller visas på internet eftersom filen blir mycket större. När man skall skriva ut eller trycka en fil så måste dock typsnitten vara embedded annars finns det ingen information med i filen som visar hur de skall skrivas ut.

Hoppas detta kan vara till hjälp, annars är mitt tips att du ringer tryckeriet, de brukar vara vana med att hjälpa kunder att få ut rätt material.

• scrapfrugan

Har inte jobbat så mkt i pagemaker, men i indesign väljer man "create outlines". Annars kan du spara som eps-bilder istället, och montera dem i ett nytt dokument som du sedan omvandlar till pdf.

...om du nu inte skickar med typsnitten till tryckeriet, vilket du också kan göra.

Svar på tråden Typsnitt - PDF