• Jessan och Robbans bröllop

Psalm i kyrkan som inte bara handlar om gud????

Hej

Letar efter en psalm att ha i kyrkan som inte bara handlar om gud,,,vi har hittat en men måste hitta en till..Är det någon som har tips??

Tack:)

• Svar på tråden Psalm i kyrkan som inte bara handlar om gud????
  • Sebastiána

Vitsen med psalmer är väl just att de ska handla om Gud, annars är det ju inga psalmer.

När gifter ni er? Jag har hittat en del fina sommarpsalmer (kan inte melodierna dock så jag vet inte hur bra de låter):

Psalm 202
    Psalm 753

Gud finns med men de handlar mycket om sommaren och grönskan (ungefär som "Den blomstertid...").

• ThereseR

"Nu grönskar det" är ju fin... den tror jag vi ska ha. Blev plötsligt osäker på om det är en psalm med tanke på att Gud typ inte nämns... men jag har för mig det. Sen får jag väl hålla med talaren ovan om att en psalm brukar ju vara en psalm just för att den handlar om Gud o Jesus...;)

• Sebastiána
    ThereseR skrev 2010-02-11 13:06:25 följande:
    "Nu grönskar det" är ju fin... den tror jag vi ska ha. Blev plötsligt osäker på om det är en psalm med tanke på att Gud typ inte nämns... men jag har för mig det. Sen får jag väl hålla med talaren ovan om att en psalm brukar ju vara en psalm just för att den handlar om Gud o Jesus...;)
    Nu grönskar det är ingen psalm, men fin är den!
  • Kjell Präst
    Som sagt, ingen psalm.
  • tågjäntan
    Man kanske kan ha den med som extra unison sång, jag menar utöver de två "obligatoriska". Eller måste det vara en psalm?
  • Snufflan

Vigsel psalmerna 84(vi lyfter våra hjärtan) och 85(som mannen och kvinnan i gläje tillsammans) är fina.

Sommar psalmerna 199(den blomstertid nu kommer)
    200(i dennna ljuva sommartid)
    201(en vänlig grönskas rika dräkt)
    passar bra på ett bröllop till sommaren.

Enklast är att kolla lite i psalmboken så hittar du säker nått, den har psalmer för alla tänkbara tiden på året advent, jul, påsk, pingst. Morgonpsalmer om det är ett tidigt bröllop tex.

• Anna Panna

Du vet väl om att du är värdefull är jätte fin. Kommer dock ej ihåg numret...

• Kjell Präst

Anna Panna skrev 2010-02-12 11:48:00 följande:

Du vet väl om att du är värdefull är jätte fin. Kommer dock ej ihåg numret...
    791. Reservation dock för att den faktiskt handlar om Gud
  • moule

Vi kommer ha en jättefin psalm ur 2000-talets psalmer som Mikael Wiehe ursprungligen skrivit. "Utan dig" heter den. Vi kommer ha en solist som sjunger verserna och sen klämmer föramlingen i i refrängen, dvs utan dig. Psalm nr:883

Text:
    Jag visste ingenting ? utan dig, utan dig. Jag visste inte nånting ? utan dig
    Jag gick som döv och blind ? utan dig, utan dig.
    Jag gick omkring i blindo ? utan dig
    Jag hade silver, jag hade guld, men jag hade ingen vän
    Jag hade villor och våningar, men jag hade inget hem
    Ett rö för varje vind - utan dig, utan dig Jag var ett rö för vinden - utan dig
    Jag hade inget mål - utan dig, utan dig. Jag hitta' inte målet - utan dig
    Jag fann mej ingen råd - utan dig, utan dig.
    Jag fann mej bara rådvill - utan dig
    Jag strävade och kämpade, men kom ändå aldrig fram
    Och allting som jag rörde vid, förvandlades till sand
    Som skum på vildan våg - utan dig, utan dig. Jag var som skum på vågen - utan dig

Svar på tråden Psalm i kyrkan som inte bara handlar om gud????