• fibobs

Varför ska det vara så???

Tänk att vi är nästan det enda landet i världen som håller på med hippor och sexor i smyg för den som gifter sig.
    Varför är det så?
    I de flesta andra länder och kulturer så är man själv med och bestämmer vad man vill göra med sina vänninor/mates som en minnesvärd kväll.
    Det ska väl inte vara så att man måste hitta på en massa saker som man inte annars skulle göra, eller sälja sig själv på ett torg med pussar för 5 kronor?
    jag vet att mentaliteten på dessa upptåg kanske har förändrats lite de senaste åren, men man hör konstant att det spårar ur.
    En vän till oss bröt armen på sin sexa, då han var "tvungen" att springa i en rallycross backe...helt galet!
    Nej. För in den världsliga kulturen till oss och låt oss själva bestämma vad vi vill göra eller OM vi vill göra.
    Kan bli nog så trevligt ändå, eller vad tror du?
    Kramen

• Svar på tråden Varför ska det vara så???
  • martinannsofie

Ja jag håller med om att det är larvigt med att man ska sälja pussar eller liknande för jag skulle aldrig annars gå och pussa en massa folk.... Sen är det ju helt galet vad vissa hittar på.... Tycker att det kan vara lite spännande med att inte veta vad som ska hända och när och då hoppas jag på att mina tärnor (vänner) vet vad jag uppskattar och inte uppskattar....
    För snart är det väl min tur antar jag eftersom jag gifter mig i maj....

• Moirie

Jag tycker det finns en stor fördel med att bli hippad snarare än att själv bjuda in till hippa: man har en sak mindre att planera för och kan få en välbehövlig paus mitt i allt planerandet och stressandet på slutet. Det är väl ingen som tvingar en att vara med om en möhippa. Man kan ju sätta sig helt på tvären eller innan hälsa vännerna att man vill slippa. Om vi ska jämföra med Utlandet så verkar de möhippor som bruden själv planerar gå mot större, dyrare och pretantiösare tillställningar, (snart jämförbara med bröllopen)om man får tolka den brittiska motsvarigheten till BT, och det i sin tur leder till problem det också. Besvikelse över att så få av vännerna vill vara med, att bli sårad för att vännerna inte tycker upplägget verkar kul nog, eller tycker det blir för dyrt etc. Om kompisarna själva planerar hippan så blir det nog fler deltagare och en skojigare kväll.

• say yes

oj men nej! Jag hade ALDRIG kunnat ordna en hippa åt en vän på det sättet. Däremot hade jag tänkt mig (när jag skall ordna åt en nära vän) att kidnappa henne med hjälp av en gemensam vän och hennes blivande make. Sen skall vi (kommer att vara ca 15 st) leka en lek-rebus typ frågesport, memory, duell etc om och med oss andra som skall ta henne till det ställe vi planerat, ett spa. efter det blir det middag och förhoppningsvis lyxigare utgång. detta kommer att gå på ca 500 per person.

• say yes

...jag är en av tärnorna så vi har avtalat att vi tärnor (3 st) skall lägga lite mer.

• tomlinn

jag föredrar nog också den "lokala stilen" med en hippa/sexa som planeras av brudens/brudgummens vänner som en överraskning. jag har ingen önskan om att planera ytterligare en fest för bara den kvinnliga delen av gästerna men kommer bli stort glad om mina vänner gör sig besväret och visar mig omtanken att hippa mig!

själv har jag aldrig varit på en möhippa där bruden har tvingats göra något fånigt och pinsamt eller något som hippaplanerarna tror att hon inte vill göra.

• Aleta

Jag har själv aldrig varit på en möhippa som har varit pinsam eller av typen "sälja kyssar på sta'n".
    Alla jag har ordnat hippa med har alltid velat göra något roligt för brudens skull, inte ha roligt på hennes bekostnad. (Det har säkert varit runt 20 möhippor.)

Dessutom så är den gamla traditionen att man ordnar en fest där den enda gästen är bruden, alla andra är de som bjuder. Förr var det både manliga och kvinnliga vänner och man kunde även ha svensexan samma dag så att alla kunde träffas senare på kvällen tillsammans.

Jag gilla idén med att brud/brudgum inte har något alls med möhippa/svensexa att göra.

• Humlan66

Jo jag är beredd att hålla med dig faktikst, så många som spårar ur och många brudar med misslyckade hippor som kommer in hit till forumet och gråter .. som bara ett ex

Nää bättre då att vara med och planera

• aikidoaasa

Visst kan jag hålla med om att det kan lätt bli att det spårar ur när "vännerna" är de som hittar på.
    Men tyvär så är det lika dant ofta även i de övriga länderna. Där hittar brudar och brudhummar på en massa "tokigheter" som de vill göra. Men det är självklart vännerna som ska stå för notan. Där är bland annat vanligare och vanligare att man åker iväg till en annan stad eller ett annatr land för en helg och det ska självklart vara lyxigare weekends.
    Tittar man på exempelvis engelska eller amerikanska bröllopsforum så är det många inlägg som handlar om hur elaka vännerna är som inte vill betala en sådan helg för de som skall gifta sig.
    Det tycker jag nästan är värre. Här är det åtminstonde vännerna som bestämmer hur mycket som de är villiga att lägga ut på sin kompis som skall gifta sig.

• Aleta

Fy, det vore ju hemskt!
    Att bli bedömd som vän efter hur mycket man har råd att lägga på ett kalas som någon ordnar till sin EGEN ära!

Nej, bättre med överraskningar. Jag tror att ett stort problem ligger i att fler och fler har ett sådant enormt kontrollbehov och inte kan slappna av.

Dessutom, om ens vänner känner en så dåligt eller tycker att det är jättekul att skämma ut en. Är de då ens riktiga vänner?

aikidoaasa skrev 2010-02-10 20:12:25 följande:
    Visst kan jag hålla med om att det kan lätt bli att det spårar ur när "vännerna" är de som hittar på.Men tyvär så är det lika dant ofta även i de övriga länderna. Där hittar brudar och brudhummar på en massa "tokigheter" som de vill göra. Men det är självklart vännerna som ska stå för notan. Där är bland annat vanligare och vanligare att man åker iväg till en annan stad eller ett annatr land för en helg och det ska självklart vara lyxigare weekends.Tittar man på exempelvis engelska eller amerikanska bröllopsforum så är det många inlägg som handlar om hur elaka vännerna är som inte vill betala en sådan helg för de som skall gifta sig.Det tycker jag nästan är värre. Här är det åtminstonde vännerna som bestämmer hur mycket som de är villiga att lägga ut på sin kompis som skall gifta sig.
  • aikidoaasa
    Aleta skrev 2010-02-10 21:49:39 följande:
    Fy, det vore ju hemskt!Att bli bedömd som vän efter hur mycket man har råd att lägga på ett kalas som någon ordnar till sin EGEN ära!Nej, bättre med överraskningar. Jag tror att ett stort problem ligger i att fler och fler har ett sådant enormt kontrollbehov och inte kan slappna av.Dessutom, om ens vänner känner en så dåligt eller tycker att det är jättekul att skämma ut en. Är de då ens riktiga vänner?
    Håller med till hundra.
Svar på tråden Varför ska det vara så???