• JessicaJnsson

Färga bomull

HEJ!
    Jag har aldrig färgat typ eller kläder själv, men nu syr jag servetter i 100% bomull, och tänkte kanske färga dom i en jätte ljus gammelrosa, eller nått. Tyget är naturvitt nu, men det blir inte så snyggt mot helvita dukar...

Blir det ett jämnt resultat? Eller brukar det bli fult att färga hemma? Och vad rekommenderas för typ av färg? Och var köper man färgen?

Haha många frågor blir det... :)

• Svar på tråden Färga bomull
  • cherrycupcake

Hej,
    jag har aldrig färgat hemma själv men vet vart man kan köpa färgen,såg att man kan köpa färgförpackningar på k-rauta finns säkert på de flesta varuhus. Dock vet jag inte om det finns i gammelrosa.. eller hur man gör för att uppnå just ljus färg.

• Sebastiána

Jag har färgat flera gånger i tvättmaskin med NITOR. Har gått alldeles utmärkt! Det gäller bara att allt är i bomull. Jag färgade en t-shirt en gång och där förblev sömmarna vita eftersom det var polyester. Det såg nästan ännu snyggare ut faktiskt så det gjorde inget.

• shakynose

Som Sebastiána säger så fäster inte färgen på polyester, så om du syr med polyestertråd så är färgning inte att rekommendera. Annars brukar det bli jämnt och fint resultat med tvättmaskinsfärgerna.

• Sebastiána

Jag färgade en gammal vit klänning röd. Den hade blivit lite skaskig med åren och jag hade tänkt slänga den, men när jag färgade den blev den som ny!

...den var sydd med bomullstråd

• JessicaJnsson

Jo det där med tråden har jag faktiskt tänkt på :) Men jag vill färga dom så ljusa att det inte gör något.
    Men nu lutar jag mer åt att färga tabletter (samma tyg) istället.
    Eller tyg och tyg, jag har faktiskt köpt 1,50kr handdukar på ikea, om nu sanningen ska fram :), som jag klipper bort röda randen på, sprättar fållen, delar på mitten och syr en kanten med sicksack för att kunna tvätta dom.
    Gillar att dom ser lite tunna och söta ut, men dom är ju offwhite. Kanske ser konstigt ut mot vita tallrikar och vita dukar. Så jag tänkte att jag kunde ha någon färg på något, tabletter, dukar eller servetter...

Det är ju egentligen psykat med alla små detaljer som man funderar över. Men det är ju dom som gör det lilla extra, vill jag tro :)

• Matildes

Håller med Sebastiana, färga med Nitor textilfärg! Jag färgade en hel soffklädsel (vit ektorp) + fåtölj och fotpall, blev hur bra som helst!

• kenzo77

Vill tipsa om tee. Jag färgade mina underkläder med rött tee. Blev en perfekt ljusrosa lite gammeldags färg. Perfekt för mig med vintage tema!

• JessicaJnsson

hm, det var något att prova...
    Hur gjorde du?

Svar på tråden Färga bomull