• Lindalii

Tona blonderat hår?

Jag har mörkt hår och ganska kraftigt blonderade slingor med utväxt. Nån som vet om man kan köpa någon 20 tvättars toning för att hjälpligt dölja utväxten ett tag?

Tänkte någon lite mörkare toning och med rött i så det inte blir grönt.

Tvättas toningen ur fast håret är så behandlat? Framåt juni vill jag göra ljusa slingor igen, men vill avstå ett tag nu pga slitaget.

• Svar på tråden Tona blonderat hår?
  • PHE

Du ringer en frisör! Det där var ngn slags 10 000 - kronersfråga.

• Lindalii

Nej, så svår fråga var det väl inte

Måste ju vara nån som köper toning själv som vet hur det funkar om man blonderat innan?

• Im yours

Gå till frisören bums!!!! Lycka till.

• Lindalii

Im yours skrev 2010-02-07 09:05:28 följande:

Gå till frisören bums!!!! Lycka till.
    Nån människa måste väl ha köpt toning för 20 tvättar i butik?
  • JollyO

Här är en hemmafärgare som inte är rädd!
    Skall du färga även den blonderade delen av håret? Eftersom det är så blekt tror jag att det är risk för att toningen fastnar i det blekta. Risken är att det blekta håret blir orange och att det aldrig riktigt går ur ja. Jag tror dock att du tänker rätt när du drar dig mot en färg med röda toner i men att du ska välja en så ljus färg som möjligt. Typ ljusbrun.

Jag har färgat mitt blekta hår flera gånger och har hittills bara hittat en färg som mitt hår klarar av utan att det blir galet. Det är Moods ljus askblond. Den har dock lite grönt i sig och är permanent färg.

Men för alla hemmafärgare finns det nu en räddning. Jag tror att det är goldwell som tagit fram en produkt som "suger ur" det sista lagret med färg, om det skulle bli misslyckat. En urfärgning alltså i motsats till avfärgning som bleker ner färgen på håret.

Lycka till!

• KatjaB

risken finns ju att det är svårt att få ur toningen sen till sommaren. Ditt eget hår är ju rätt behandlat redan och då suger det ju åt sig mer. Sen så har jag för mig att det är bara de med en flaska, alltså inget med två komponenter som ska blandas, som går att tvätta ur med tiden. Absolut inga intensivtingar alltså. Inte för rött heller, det är jättesvårt att få bort o det är inte kul att ha oranga längder halva sommaren innan det börjar ens likna något man vill gå runt i.

Men om du vill ha ljusa slingor till sommaren igen kanske du istället ska satsa på att fixa till bara utväxten på de slingor som syns mest? Blek bara dem och ha i färgen länge så att det inte blir gult/orange.

• BlivandeFruPettersson

Skulle tipsa dig att gå till frisören om det är stor skillnad på blonderingen oc utväxten. Färg med rött pigment i kommer bita sig fast stenhårt i det ljusa håret. Tyvärr kan det nog också bli olika färg på utväxt och längder (been there, done that, gick sen till frisören för att få ordning på det ).

• Lindalii

Tack, tack för att jag fick höra er erfarna hemmafärgares erfarenheter Ja, jag tänkte bara ha toning på det blonderade. Tyckte att jag fick för blonda slingor senast så det vore skönt att tona ned det lite också. Men, får kanske prova en ljus toning först på enstaka slinga.

• MollyAlex

Hej Lindalii:

Jag jobbar som frisör på Björn Axén här i sthlm, du kan absolut lägga en toning på dina slingor om du vill tona ner dom en aning, ta bara inte en neutral eller kalla ton, då blir de blekta slingorna grönaktiga. Ta en färg som inte e röd,men kanske mer mot det chokladaktiga varmbruna hållet. Ta aldrig permanent färg, då kan tyvärr de blekta slingorna bli missfärgade om man har otur. Toning e mest skonsamt o faktiskt det som färster bäst på blekt hår. Det blekta håret har förlorat sina pigment genom blonderingen o är alltså öppet, som man kallar det. Då e det lätt för det blekta partierna att suga åt sig toningen, den sitter däremot inte allt för länge, o e inte speciellt svår för en frisör att "ta bort", vi blondor tvättar slingorna, till våren,s å blir det ljusa igen. Som KatjaB sa, så sliter det inte mer att göra slingor oftare eller mer sällan, man bleker bara utväxten på det håret som växt ut, eftersom de blekta håret redan e blekt o inte ska eller kan bli blondare,för då slits det. Så hos en bra frisör så ska endast utväxten blekas på nytt. Hoppas svamlet gav lite klarhet :) Du kan som sagt tona slingorna för att minska känslan av utväxt, o behålla lite vintrig känsla, o sen till våren bleka slingornas utväxt igen o låta frisören blondortvätta bort det sista av toningen som sitter på de gamla slingorna.

M

• shakynose

Fantastiskt bra och kul med expert-tips! Men jag måste bara fråga: Ska man använda typ schampotoning (enkomponent) på slingor eller är det intensivtoning (sån man blandar) som du menar?

MollyAlex skrev 2010-02-07 21:45:35 följande:
    Hej Lindalii:Jag jobbar som frisör på Björn Axén här i sthlm, du kan absolut lägga en toning på dina slingor om du vill tona ner dom en aning, ta bara inte en neutral eller kalla ton, då blir de blekta slingorna grönaktiga. Ta en färg som inte e röd,men kanske mer mot det chokladaktiga varmbruna hållet. Ta aldrig permanent färg, då kan tyvärr de blekta slingorna bli missfärgade om man har otur. Toning e mest skonsamt o faktiskt det som färster bäst på blekt hår. Det blekta håret har förlorat sina pigment genom blonderingen o är alltså öppet, som man kallar det. Då e det lätt för det blekta partierna att suga åt sig toningen, den sitter däremot inte allt för länge, o e inte speciellt svår för en frisör att "ta bort", vi blondor tvättar slingorna, till våren,s å blir det ljusa igen. Som KatjaB sa, så sliter det inte mer att göra slingor oftare eller mer sällan, man bleker bara utväxten på det håret som växt ut, eftersom de blekta håret redan e blekt o inte ska eller kan bli blondare,för då slits det. Så hos en bra frisör så ska endast utväxten blekas på nytt. Hoppas svamlet gav lite klarhet :) Du kan som sagt tona slingorna för att minska känslan av utväxt, o behålla lite vintrig känsla, o sen till våren bleka slingornas utväxt igen o låta frisören blondortvätta bort det sista av toningen som sitter på de gamla slingorna.M
  • Lindalii
    MollyAlex skrev 2010-02-07 21:45:35 följande:
    Hej Lindalii:Jag jobbar som frisör på Björn Axén här i sthlm, du kan absolut lägga en toning på dina slingor om du vill tona ner dom en aning, ta bara inte en neutral eller kalla ton, då blir de blekta slingorna grönaktiga. Ta en färg som inte e röd,men kanske mer mot det chokladaktiga varmbruna hållet. Ta aldrig permanent färg, då kan tyvärr de blekta slingorna bli missfärgade om man har otur. Toning e mest skonsamt o faktiskt det som färster bäst på blekt hår. Det blekta håret har förlorat sina pigment genom blonderingen o är alltså öppet, som man kallar det. Då e det lätt för det blekta partierna att suga åt sig toningen, den sitter däremot inte allt för länge, o e inte speciellt svår för en frisör att "ta bort", vi blondor tvättar slingorna, till våren,s å blir det ljusa igen. Som KatjaB sa, så sliter det inte mer att göra slingor oftare eller mer sällan, man bleker bara utväxten på det håret som växt ut, eftersom de blekta håret redan e blekt o inte ska eller kan bli blondare,för då slits det. Så hos en bra frisör så ska endast utväxten blekas på nytt. Hoppas svamlet gav lite klarhet :) Du kan som sagt tona slingorna för att minska känslan av utväxt, o behålla lite vintrig känsla, o sen till våren bleka slingornas utväxt igen o låta frisören blondortvätta bort det sista av toningen som sitter på de gamla slingorna.M
    Åh, tackar för experttips Då vågar jag nog testa den här varianten ändå. Jag tänkte göra lite mer guldiga slingor till sommaren hos frisören.

shakynose:

Enkomponenttoning är nog den toning som är vårdande och sitter 8 tvättar. Tror frisören här syftar på intensivtoning som brukar sitta ca 24 tvättar, för det var vad jag frågade om
  • MollyAlex

shakynose:

Va kul att det va uppskattat! Du kan använda enkomponents toning,men den kommer gå bort i tvätten, efter bara ett par tvätter, jag syftade mer på intensivtoning :)

Lindalii:Ja, bara att prova sig fram, lycka till! :)

Svar på tråden Tona blonderat hår?