MollyAlex skrev 2010-02-07 21:45:35 följande:
Hej Lindalii:Jag jobbar som frisör på Björn Axén här i sthlm, du kan absolut lägga en toning på dina slingor om du vill tona ner dom en aning, ta bara inte en neutral eller kalla ton, då blir de blekta slingorna grönaktiga. Ta en färg som inte e röd,men kanske mer mot det chokladaktiga varmbruna hållet. Ta aldrig permanent färg, då kan tyvärr de blekta slingorna bli missfärgade om man har otur. Toning e mest skonsamt o faktiskt det som färster bäst på blekt hår. Det blekta håret har förlorat sina pigment genom blonderingen o är alltså öppet, som man kallar det. Då e det lätt för det blekta partierna att suga åt sig toningen, den sitter däremot inte allt för länge, o e inte speciellt svår för en frisör att "ta bort", vi blondor tvättar slingorna, till våren,s å blir det ljusa igen. Som KatjaB sa, så sliter det inte mer att göra slingor oftare eller mer sällan, man bleker bara utväxten på det håret som växt ut, eftersom de blekta håret redan e blekt o inte ska eller kan bli blondare,för då slits det. Så hos en bra frisör så ska endast utväxten blekas på nytt. Hoppas svamlet gav lite klarhet :) Du kan som sagt tona slingorna för att minska känslan av utväxt, o behålla lite vintrig känsla, o sen till våren bleka slingornas utväxt igen o låta frisören blondortvätta bort det sista av toningen som sitter på de gamla slingorna.M
Åh, tackar för experttips

Då vågar jag nog testa den här varianten ändå. Jag tänkte göra lite mer guldiga slingor till sommaren hos frisören.
shakynose:
Enkomponenttoning är nog den toning som är vårdande och sitter 8 tvättar. Tror frisören här syftar på intensivtoning som brukar sitta ca 24 tvättar, för det var vad jag frågade om