• Beatriz

    Vilken nationalitet får mitt barn då ?

    Hej gott folk!
    Nu har jag blivit medlem här för att få hjälp av någon om något som jag har funderat på väldigt länge!

    Det är såhär att jag är tillsammans med en kille som har dubbelt nationalitet, (alltså iransk & svenskt) men är född i svergie. Själv har jag bara svenskt!
    Men min fråga är, vilken nationalitet hade mitt barn fått om jag hade skaffat barn med honom, och om barnet födds i Svergie?

    Han kan däremot inte persiska eller något sådant, har bara besökt iran en gång i hela sitt liv. Och beter sig väldigt "svensk".

    Har sökt lite på detta nu på internet, men har tyvärr inte hittat något!
    Hoppas ni där ute kan hjälpa mig som kanske vet mer om detta!
    TACK! / Beatriz

  • Svar på tråden Vilken nationalitet får mitt barn då ?
  • BrideBecks

    Föds barnet i Sverige så får barnet svensk nationaliet. Sen kan man säkert ansöka om dubbelt medborgarskap.
    Har en kompis som fött ett barn i USA och ett barn i Kanada som fått respektive lands nationalitet. Själv är hon svensk och barnets far är engelsman.

  • Chris24

    Svenskt blir det om barnet föds i Sverige och ni båda är svenska medborgare.
    Om Iran har att man får ha 2 medborgarskap så får ert barn ha det, jag har tex både libanesiskt och svenskt, jag är född i Libanon men kom hit väldigt ung.

  • anne på grönkulla

    Om mamman är svensk medborgare så blir barnet ALLTID svensk medborgare, oavsett var man föds och oavsett vad pappan är för medborgare.

    Iran däremot insisterar på att barn födda av en iransk far blir iranska medborgare, med det behöver ni inte fundera på förrän den dag ni vill åka till Iran. I andra fall uppstår förmodligen inte den frågan, om inte pappan väcker frågan.

    Enligt svenska regler är det numer inga problem att ha dubbla medborgarskap (men däremot kan svenska myndigheter inte hjälpa en om man får problem i det andra landet där man också är medborgare).

    Mer information kan du hitta på Migrationsverkets hemsida: www.migrationsverket.se under rubriken Medborgarskap

  • 090208
    BrideBecks skrev 2010-02-05 07:31:32 följande:
    Föds barnet i Sverige så får barnet svensk nationaliet. Sen kan man säkert ansöka om dubbelt medborgarskap. Har en kompis som fött ett barn i USA och ett barn i Kanada som fått respektive lands nationalitet. Själv är hon svensk och barnets far är engelsman.
    Men sa ar det val inte i Sverige??

    Har hort att manga forsoker smyga sig in i USA nar dom ska foda for da blir barnet amerikanskt. Aven om ingen av foraldrarna ar det.

    Hade en klasskompis med finska foraldrar som foddes i Sverige, han var inte svensk.
  • anne på grönkulla

    Nej precis, regeln om att man får medborgarskap där man föds gäller inte i Sverige, däremot i t ex USA. Svenskt medborgarskap får man om man har svensk mamma, oavsett var man föds. Sen finns det fler fall där man kan få det, läs i länken till Migrationsverket om de olika möjligheterna.

  • Oktoberbrud2010

    hmm vet inte reglerna har väl ändrats flera gånger de senaste 35 åren. Min mamma vägrade t.ex att gifta sig med min pappa innan jag var född. För annars hade jag blivit finsk medborgare precis som pappa och min mamma ville inte att jag skulle behöva göra lumpen i finland om jag blev kille.

  • shakynose
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-05 19:04:31 följande:
    hmm vet inte reglerna har väl ändrats flera gånger de senaste 35 åren. Min mamma vägrade t.ex att gifta sig med min pappa innan jag var född. För annars hade jag blivit finsk medborgare precis som pappa och min mamma ville inte att jag skulle behöva göra lumpen i finland om jag blev kille.
    Oj! Jobbigt när två länder har olika regler.. Mamma svensk och pappa finsk, så då måste man göra lumpen i BÅDE Sverige och Finland!
  • ILU

    hej regeln ar enkel man far mammans medborgarskap, ar mamman svensk medborgare sa blir barnet det ocksa det samma galler om mamman har ett annat medborgar skap och barnet ar fodd i sverige sa far barnet anda mammans medborgarskap och i detta fall inte svensk.

Svar på tråden Vilken nationalitet får mitt barn då ?