• Julibr­ud 2010
    Äldre 3 Feb 22:40
    2711 visningar
    11 svar
    11
    2711

    Ta betalt för transporten från festen?...

    Vi funderar på att ordna buss från vår festlokal som ligger lite avsides MEN att gästerna får betala en slant för att täcka upp busskostnaden...säg 50 kr/pers. Har då tänkt att de får anmäla när de OSA:r om de vill boka upp en plats eller inte och sedan betala in "busspengen" i förväg så att inte vi står där själva med hela kostnaden där på bröllopsfestskvällen...vill folk som bokat upp sej sedan stanna längre så får man ta sej därifrån själv (taxi)...men får då inga pengar tillbaka...kan man göra så här?

  • Svar på tråden Ta betalt för transporten från festen?...
  • fjutju­r brajd
    Äldre 3 Feb 23:27
    #1

    Ja, det tycker jag absolut att man kan. Det är ju en helt frivillig service för de som vill. Typ som att en del erbjuder övernattning i anslutning till festlokalen men att gästerna får betala detta själva.


    Jag tycker att det låter som ett bra förslag!


  • Märta8­1
    Äldre 3 Feb 23:42
    #2

    Jag hade nog inte gjort så, tagit betalt alltså, men å andra sidan hade jag som gäst säkert betalat 50 kr för att åka bussen.

  • Moirie
    Äldre 3 Feb 23:54
    #3

    Jag tycker det låter som en bra idé. Taxi kostar säkert mycket mer.

  • Martin­aa
    Äldre 3 Feb 23:58
    #4

    Precis så som du skrev (TS) hade vi tänkt göra. Hyra en buss, men de som ville åka med fick betala en liten slant, som fortfarande skulle vara billigare än taxi. Nu blev det dock inte så då vi bytte festlokal till en centralare.
    Men summan av kardemumman är att jag tycker helt klart du kan göra så!

  • KatjaB
    Äldre 4 Feb 08:23
    #5

    Vi har också tänkt så, har skrivit på vår hemsida att de som är intresserade får anmäla sig till oss så bokar vi buss till och från vigsel och fest. Priset beror på antal anmälningar, alla betalar sin resa i förskott och får självklart veta det slutgiltiga priset innan de måste bestämma sig.

    Det är en timmes resa till festen så resan blir billigare än vad det skulle blivit om de åkt bil eller taxi, men samtidigt är det en post som vi inte har plats för i vår budget.

  • NEK
    Äldre 4 Feb 11:14
    #6

    Klart du kan ta betalt av gästerna ! Vem lägger inte gladeligen 50:- för att slippa sitta å jaga taxi när festen är slut ?

  • Helsin­gborg i Mars
    Äldre 4 Feb 11:21
    #7

    Jag hade nog inte tagit betalt för bussen, men samtidigt är det ett billigare alternativ för gästerna så det är ju omtänksamt av er. Men om jag själv hade haft råd och bjuda så hade jag gjort det.
    Å andra sidan, hade någon av gästerna tagit initiativet och ordnat bussresor för dem som ska hem samtidigt hade man ju inte tyckt det var konstigt och betala 50kr...

  • Nordis­kbrud
    Äldre 4 Feb 11:33
    #8

    Bara en varning... Uppenbarligen finns det väldigt många gäster som inte går in på hemsidor om man gör dem och även upplyser om att all information man behöver finns där....

    (Och jag hade inte tagit betalt för buss, så vida det bara inkluderade skjuts till festlokalen. Om det även inkluderar skjuts "hem" från festen så är det bättre).

  • mariat­709
    Äldre 12 Jan 19:35
    #9

    Jag tycker verkligen INTE att ni kan ta betalt för bussen....

  • Vi2all­tid
    Äldre 12 Jan 19:46
    #10

    Jag tycker det är helt självklart att ni kan ta betalt, det är ju en TJÄNST som ni erbjuder för att gästerna ska kunna välja att låta bilen stå. Om de inte vill betala 50 spänn så är det ju bara att ta egen bil eller taxi.
    Det svåra är kanske för folk att bestämma sig i föväg.

    Vi ringde ett taxibolag och frågade om de kunde göra en deal, och så sänkte de priset på just den sträckan som var från festlokalen och stan för våra bröllopsgäster. Så på festen informerade vi om detta bolag för de som ville. Det är ju lite samma idé - en tjänst för att underlätta.

  • N blir B
    Äldre 12 Jan 19:46
    #11

    Jag tycker det var en riktigt bra idé! Den ska skrivas upp på idélistan!

Svar på tråden Ta betalt för transporten från festen?...