• bruden i skogen

Skogsbrudbukett

Kommer att ha skogsbröllop.
    Min klänning är mörkblå/lila taft med guld på
    Så mycket går i mörkblått och guld
    Men så vill jag göra en brudbukett som skall innehålla blad av blodbok, kottar och blommor.
    Vilka blommor känner ni spontant går ihop till detta? Någon orkide, liljekonvalj och ros? och då vilka färger på ros och orkide?

• Svar på tråden Skogsbrudbukett
  • Flowerqueen

Det beror lite på vad du ska ha för form på buketten? Men jag hade gjort en bukett med:
    - Blåa anemoner
    - Mörkt lila rosor (ex cool water)
    - Lila lisianthus(prärieklocka)
    - Mörk röda rosor ( Passion eller black backera)
    Sen hade jag haft:
    - Mörkt röda orkide klockor eller lila/cerisa som blickfång på buketten. Sedan fyller man ut med lite skogs material som t.ex blodbok (som du skrev), Lärk kottar eller mindre kottar o kanske någon trollhassel i är alltid vackert eller om hittar någon vacker kvist med mossa på kan man också använda. Sen kan man ju använda sig utav guldtråd o guldpärlor för att ge lite lyster i buketten.

Tror inte att liljekonvalj håller så bra om man ska sätta den i en brudbuketts hållare, tyvärr.

Vill du ha fler förslag så kommer jag gärna med fler.
    Är utbildad florist så har mycket i de gröna bagaget :)

• bruden i skogen

Tack. Tror du inte det blir mörkt med tanken på att klänningen är mycket mörkt blå/lila
    Och rött är inte något jag vill ha.
    Du får gärna komma med mer, det är så spännande.
    Jo har gjort brudbuketter förr med konvalj och violer och det höll fint.
    Lisianthus var en god ide, latyrusen är inte färdiga annars så hade det varit en ide
    Trollhassel var jätte bra och så tänker jag murgröna.
    Jag skall göra en droppformad

• Flowerqueen

Jag tänkte att du mest skulle ha cool water lila roserna o bygga ifrån dem men vill du inte ha rött så kan man alltid byta ut de mot vitt om man vill att de ska synas mer. Köra lila o blåa nyanser med lite vitt inslag o guldigt lyster?? Men jag tänkte de röda rosorna i o med att du skulle ha blodbok i??

• passionsblomman

Har du tänkt göra din bukett själv?

För annars skulle jag absolut råda dig att konsltera en florist du känner förstår dig och "talar samma språk"

Det som är så himla kul med ett sådant här skapande yrke är ju att låt oss säga att du ger dethär som en temauppgift till tio olika florister, så kommer det att presenteras tio vitt skilda skogsbuketter. Förodligen alla vackra på sitt sätt.

Det är därför det är så viktigt amed kommunikation runt stil och sådär.

Själv skulle jag bygga mitt arbete runt ljusa milda färger som framträder vackert mot den mörka klänningen. Lite cremiga/aprikos/gyllene toner vor passande med de mörkröda bladen och stämma bra med det guldiga i klänningen.

Jag tänker spontant på blommor som känns lite mer Svenskt naturliga och skulle gärna jobba med Luktärter (det beställs av floristen och finns på våren och försommaren)
    Du kan mycket väl köpa hem Penséer och använda. De är lite svårstuckna, men har du vana sedan förut och lite fingertoppskänsla så bör det gå.

Rankor av Kaprifol och kanske någon Veronika (blå) för att ta in lite av klänningens färg och skapa lite extra spänning i färgbilden...

Jag tror faktiskt jag skulle hoppa rosor helt och hållet, eller bara ta några få för att få lite fyllighet och något blickfång.
    En sort som Avalanche Peach eller Aroma eller någon annan av de riktigt stora maffiga i de lite gyllene tonerna.

Trollhassel- eller Ormhassel som det faktiskt är när det är den krulliga sorten man menar, är ju klockren i sammanhanget.

Usch vad sugen jag blir på att göra bukett...

• bruden i skogen

Tack, jo jag bollar lite.
    Jag skall göra den själv. Har gjort massor i min dar då jag är florist.
    Men eftersom man är lite snötänkt då det gäller en själv så vill jag gärna ha fler ideer. och jag lovar att visa resultatet.

Jag vill absolut bygga den på rödbok, men ändå inte ha röda rosor. Får helt enkelt se hur de matchar då de slår ut. och blått i något ljusare än klänningen skulle säkert sitta bra.
    Funderade på orkideer med lite lite rött i som går i rödbokstonen.
    hmmm listan kan ju bli hur lång som...och så är jag superpetig då det gäller färger.
    Men som ni säger man kan alltid gå till några florister i stan och be dem komma med förslag.
    Det med gyllene toner kanske är bra, då kan man lägga in lite guld, stora breda guldband som hänger ned, (5 cm)
    Där skall också vara kristaller i, rökfärgade.
    Skall bli en sagobukett man mins haha

• passionsblomman

Du, i min presentation har du några länkar där du kan söka på sorter och i en av dem kan du göra det utifrån färg.
    Kolla om du hittar rosorna jag nämnde.

Skullle jag gifta mig själv så är jag personligen också väldigt svag för den typen av bukett du funderar på.

jag gjorde en med Sagan om ringen-tema en gång. Mitt examensarbete. DEN skulle jag vilja ha...

• bruden i skogen

Supertack passionsblomman, jag skall kika. Var i HBG på bröllopsmässan och frågade en florist där vad man kunde ha till rödbok, hon stod som ett levande ? för hon visste itne vad rödbok var.

Svar på tråden Skogsbrudbukett