• Dolly84

    Angående tärnan

    Jag undrar om tärnan "måste" gå bakom/framför i kyrkan? Min fästmans bestman kommer ju att stå bredvid honom. Men ser det konstigt ut då om min tärna inte "syns"?

  • Svar på tråden Angående tärnan
  • mrsJR

    Måste gör hon såklart inte, finns inga regler för sånt, men det är kanske lite kul för tärnan att också få en stund i rampljuset ner för altargången. Hon har ju en viktig och ärofylld roll och har också gjort sig fin inför den stora dagen så hon borde väl få synas lite hon med. Jag tycker inte att det ser konstigt ut om hon kommer gående själv efter/före dig, däremot skulle jag nog som gäst undra var tärnan var om hon inte syntes någonstans.

    Men man gör ju såklart som man vill

  • Sebastiána

    Vet inte. Vi kommer att gå in tillsammans eftersom vi tycker att det känns bäst, och det är ju oftast så man gör också, så vi har inte det problemet, men tärnan ska ju tillhöra DITT följe och vara med dig. Om du går in själv får hon gå in i samband med det tycker jag. Om hon står vid altaret där din blivande make och marskalk står ser det ju ut som hon tillhör HANS följe.

  • Dolly84

    Men min tärna vill ju inte gå bakom... ha ha. För mig skulle hon gärna få göra det. Men om min fästmans yngre syster går bakom istället då? Blir hon tärna då? Rörigt! Vill inte att det ska se konstigt ut heller.

  • mrsJR

    Varför vill inte tärnan det? Det är väl lite en del av uppgiften eller? Hur vill hon ha det då?

  • Zia 20090618

    Vi ska gå in tillsammans och funderar på att kasta in bestman, tärna osv först. Så kommer vi efter, den som väntar på nåt gott:P

  • Rapsbrud

    När jag var tärna på min systers bröllop gick jag in brevid brudgummens bror/bestman, strax efter min syster och hennes man. Sen framme vid altaret stod jag till vänster, på hennes sida, och bestmannen till höger, på brudgummens sida. Tror inte det var några problem för övriga gäster att se vem som hörde vart...

Svar på tråden Angående tärnan