• Mela86

    Jag vill ha ett billigt bröllop!

    Jag har räknat lite.....
    Jag tror mitt bröllop skulle kunna gå på typ 15.
    jag vill gifta mig i min sambos föräldrars trädgård, vi hade sonen dop där och det var så himla mysigt!
    Men är jag tråkig om jag vill spara in? Min sambo tycker det är alldeles för mkt pengar, och då tänker jag om man gör det litet så behver det ju inte gå på så mkt.
    Men jag kanske e blåögd?

  • Svar på tråden Jag vill ha ett billigt bröllop!
  • Jojjo82

    Klart ni kan ha ett billigare bröllop om ni vill det! Att gifta sig är gratis, det är bara grejerna runtomkring som kostar pengar. Ingen kommer att tycka att ni är tråkiga för att ni har ett billigare bröllop. Tvärtom så tror jag att ett sådant bröllop kan bli mycket mysigare och intimare än ett 100 000kr-bröllop Sätt er ner och skriv en prioriteringslista över saker som ni känner att ni vill lägga pengar på och sätt upp en budget som ni håller stenhårt på. Det är när man börjar glida utanför budgeten som det kan bli dyrt. Lycka till!!

  • Mela86

    Grejen är den att jag tänkte fria till sambon när han fyller. Och jag tänkte ha en färdig kalkyl eftersom han är lite känslig då =)
    Men vad kan behövas???

  • Jojjo82
    Mela86 skrev 2010-01-29 08:31:36 följande:
    Grejen är den att jag tänkte fria till sambon när han fyller. Och jag tänkte ha en färdig kalkyl eftersom han är lite känslig då =) Men vad kan behövas???
    Ååh vad spännande med frieri! Det får du berätta om senare

    Bröllopstorget har en bra budget- och planeringsmall som vi använde oss av. Var faktiskt inte mycket som vi lade till som inte var med på den listan. Men det som kan vara bra att planera är antalet gäster, mat och dryck, era kläder, ringar och när ni vill ha bröllopet.
  • blomtroll

    Om man jämför med andra (med bröllop för 100 000 kr) här på brölllopstorget så låter 15 000 riktigt billigt och bra! Fast jag vet att även det är mycket pengar. Tycker din idé verkar toppen. Skulle jag få ihop ett bröllop för den summan med båda våra familjer och närmaste så vore det fantastiskt. :)

    Inte för att lura din sambo men varför inte ge honom ett nytt perspektiv på dyrt och billigt? Kanske går det att göra 2 uträkningar? En där du drömmer dig bort (med levande musik, större lokal, 3-rätters, specialbeställd tårta, o.s.v. men som fortfarande är nåt du kan tänka dig) och en som är precis det du egentligen vill (på en plats som betyder väldigt mycket för er, där allt blir personligt och lagom). Det borde bli ganska stor skillnad på de kalkylerna. Kommer faktiskt göra nåt liknande själv, då min fästman inte har koll på allt runtomkring eller på vad det kostar).

    Skickar med en "beräkna-budget-länk": www.brudobrollop.se/planering/budgetverktyg.htm

    Lycka till! och berätta gärna hur det gick. ;)

  • pluggisen

    vårt bröllop gick på 15-20000 och då sydde jag upp min brudklänning, vi bjöd på champagne och snittar, buffe och tårta och ostbricka, blommor köpte vi hos interflora, och ringarna köpte vi genom Vigselbutiken.se.......Bilen fixade vi billigt genom en bekant och min bror var fotograf och min mans moster videofilmade bröllopet. Vi hyrde bygdegården i Hällevik och vi var såå nöjda med vårt bröllop.

    Man kan säkert gifta sig för ännu mindre pengar men vi var nöjda med detta upplägget. Jag ville ha riktig brudklänning och det var det vikitgaste för mig, resten var lixom pricken över i-t om man säger så.........

    Lycka till!!!

    vill du veta mer, fråga!!

  • pluggisen

    glömde, vi bjöd även på alla dryck som var inhandlad i tyskland

  • Oktoberbrud2010

    Min kompis gifte sig under en period när de hade riktigt dåligt med pengar. Men de lyckades få till ett urmysigt bröllop.

    De ordnade ett picknick-bröllop i sin trädgård, vigselakten skedde under ett stort träd. Min kompis (bruden) valde bort brudklänning för en jättesnygg klänning inköpt på HM. Hennes bukett bestod av blommor från deras trädgård (en av hennes klasskamrater från floristutbildningen band den). Brudgummen hade på sig en kostym han redan ägde.

    De hade köpt jättebilliga picknick-korgar med plastservis för 2, som gästerna fick behålla som minne (1 per par). På det sättet slapp de också en massa disk för den fick gästerna ju med sig hem på köpet...

    De bjöd på pastasallad och i varje picknickkorg hade de satt 1 tetra vin, som var inhandlad i Tyskland.

    Brudens mamma hade bakat tårtan...

    Kolla gärna budgetverktyget och kom ihåg att plocka bort varenda post du tycker verkar onödig! Själv har jag nog plockat bort närmare 10 poster med sånt jag tycker verkar överkurs...

  • Mela86

    Var går man in på denna budget grejen då?
    Jag känner ju att ett litet bröllop känns lite mer intimt o mysigt... Och det är inte så att jag vill spara in o inte vill göra det speciellt. Men på detta sätter så blir det ändå fint o bra för mig/oss....
    Ja, vi får väl se. Jag har börjat tveka lite av någon anledning, det kanske inte går att få så billigt. Men ska kolla upp lite.
    Jag tänkte vi kunde ha smörgåstårta, det älskar ju jag! Och många andra oxå. Men det kanske inte är nån billig "mat"?

  • 201001141

    Ett hett tips är att låta gästerna vara med att stå för maten (istället för presenter)
    Min pojkväns brors bröllop var verkligen ett budgetbröllop för 120 pers som de höll i sin egna trädgård. s

    Det organiserades så att de valde ut några specifika maträtter som de villa ha med, de gjorde en hemsida och lade upp recepten och så fick folk skriva upp sig i gästboken på vilken maträtt de skulle göra.
    Sedan tog folk med sig mycket mer mat runt omkring, och självklart fick de massa presenter även om de inte önskat sig det.
    Vi var där flera helger efteråt och bara åt fantastisk mat! =)
    De hade bröllopet i sin trädgård, vi köpte partytält på ÖB (väldigt billiga) och hyrde bord & bänkar på Alladin. Där hyrde vi även alla tallrikar, bestick och glas (Billigt och väldigt skönt att bara lämna tillbaka allt odiskat!)
    Blombuketten kan man (om man är lite pysslig) faktiskt göra själv, likaså bordsdekorationer.
    Något så enkelt som att köpa vackra ljus på IKEA, eller billiga ljushållare som man fyller med vatten och lägger i rosor eller andra blommor.
    Att dekorera med bara naturen är ju väldigt vackert, och HELT GRATIS!

    Lycka till!
    /M

  • Mela86

    Tack så mkt för alla tips!!! Jag är jätte tacksam! Kom gärna med fler tips eller oxå länkar på olika saker =)

Svar på tråden Jag vill ha ett billigt bröllop!