• Gorgeousnes

    Dra av moms?

    Var på bröllopsmässan i helgen. Såg där att vissa företag hade prislistor utan moms. Hur kommer detta sig? det kan väl inte vara så underbart att man får dra av momsen på ett bröllop?

  • Svar på tråden Dra av moms?
  • Emmz

    För att utställare på bröllopsmässor riktar sig till företag också (bröllopsbutiker etc.) När man säljer till företag anger man alltid priset ex moms eftersom köparen kan dra av momsen i sin redovisning :)

  • Gorgeousnes

    Förstår inte riktigt hur en bröllopsbutik skulle vara intresserad utav en bröllopsmeny? Och yes allt ser ju superbilligt ut när man lyfter momsen :)!

  • Emmz

    Kanske finns det företag som sysslar med helhetslöningar och erbjuder mat som en del av ett helt koncept?

  • Gorgeousnes

    Just maten så var det Grand Hotel som hade prislistor utan moms.

  • dreams can come true

    Har preciis startat eget företag och tro mig, verkar otroligt krångligt med momsen. den som betalar skiter i vad företagen betalar i moms men den som tar betalt måste räkna av en hel del till moms....så priset utan moms är vad ni FAKTISKT betalar för varan/tjänsten momsen som kommer till är skatt som måste betalas

  • Patrizia

    dreams can come true skrev 2010-01-29 01:44:53 följande:


    Har preciis startat eget företag och tro mig, verkar otroligt krångligt med momsen. den som betalar skiter i vad företagen betalar i moms men den som tar betalt måste räkna av en hel del till moms....så priset utan moms är vad ni FAKTISKT betalar för varan/tjänsten momsen som kommer till är skatt som måste betalas
    Momsen är alltid krånglig.
    Menmen Sverige i ett nötskal
  • Annapanna larsson

    Momsen belastar den slutlige konsumenten som i detta fallet är vi. Företag lägger på utgående moms på sina varor och tjänster de säljer som vi betalar. Moms de betalar när de köper in varorna kallas ingående moms och dras av i deklarationen. Moms är alltså ingen kostnad för ett företag (under förutsättning att verksamheten är 100% momspliktig). Vi privatpersoner har ingen avdragsrätt för moms så vi betalar momsen.

  • Gorgeousnes

    Jag har ju pejl på hur det funkar med moms och företag. Men var nyfiken på varför vissa företag visade pris utan moms.
    För mig som privat kund så spelar det ju ingen roll alls hur mkt det är momsfritt. Det är ju enkelt att räkna ut då momsen är densamma om jag skulle få något intresse i detta.

Svar på tråden Dra av moms?