• sissi1985

Nervös kommande Gudmor!

För några dagar sedan blev jag tillfrågad av en mycket nära vän att bli gudmor till hennes son när han skall döpas om några veckor, vilket jag blev både rörd och lycklig över, vilken ära!
    Och det fanns absolut inga tvivel på att jag inte skulle vara det!
    Men nu några dagar senare, är jag fortfarande fast besluten om att vara det, men jag har börjat tänka, och har blivit tok nervös, trots att det är en månad kvar till dopet!

Jag har knappt någon erfarenhet av att hålla i små barn, tänk om han gråter sig igenom dopet!? Hur brukar man hålla barn på ett dop? Han är 3 månader vid dopet och väger redan nu 7 kg, tänk om man blir ?trött?! ;)
    Vi bor ca 10 mil ifrån varandra, så jag har bara träffat den lilla två gånger, och kommer träffa dom en gång till innan dopet, så det finns ju inte så där jätte mycket tid för mig att ?öva? ;)

Föra veckan var jag iväg och handla present, ett set som man kan göra avtryck på fötter och händer i gips, som man sätter in i en ram tillsammans med ett kort? men nu helt plötsligt kanske det är futtigt nu när jag skall vara gudmor? Tips på vad man skall köpa?

Tacksam för lite tips ;)

• Svar på tråden Nervös kommande Gudmor!
  • marrieme

Det kommer nog att gå bra,se till så den lilla fått gott om mat innan bara, så sover han nog sig igenom det mesta av dopet =)
    Blir det så att den lilla gråter jättemycket så är det kanon å ha en napp till hands,
    eller om det inte hjälper så ge honom till mamman eller pappan en stund, somnar han kan du kanske ta honom igen..

Om man har ett litet dop i en stor kyrka så kan man ha stolar längst fram så alla sitter där,
    underlättar en hel del om bebisen är tung också..
    Ibland har dem så att man får sitta på bänken längst fram,
    så går man bara fram under namngivningen..
    Hör med dem innan, alltid skönt att kunna förbereda sig mentalt på hur det kommer att bli i kyrkan.

Ett bra tips på en liten extra present är barnböcker med barnets namn som huvudperson, finns med olika sagor, går att beställa på internet hur lätt som helst.. men annars räcker det du köpt också såklart..

Lycka till! =)

• fruMe

Det kommer att gå jättebra! När min gudson döptes, höll jag honom fram tills att prästen tog honom, sedan höll pappan honom efter det. VI hade bestämt så innan.

• Julibrud och nästan 30

Lite Ot:Då vår dotter döptes så gick det bra hon hade nappen i munnen hela tiden och då hon fick vatten på huvudet föll nappen i dopskålen så hon fick en välsingnad napp på köpet.;)
    De går säkert jätte bra och hans föräldrar finns ju i närheten om han är otröst bar. Min dotter fick av sin gudmor ett halsband med ett hjärta med en ängel i jätte vackert. Din present är ju jätte bra tycker inte att du behöver köpa något mera.
    Lycka till!

Svar på tråden Nervös kommande Gudmor!