• Jessie

Whiskey i morgongåva?

Finns det någon som vet hur det går till, och vart man kan vända sig om man vill köpa "en del" i en tunna med whiskey? Jag skulle så gärna vilja ge detta till min älskling i morgongåva, men vet inte hur det ska gå till. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

/Jessie

• Svar på tråden Whiskey i morgongåva?
  • brudis

Min blivande köpte whiskyn Bruichladdich 15 åriga och i den fanns det info och även en talong där man fick skriva in alla uppgifter, även hur man ville betala för att beställa ett fat med whisky. Då lagrar dom den i Skottland. Man kan välja vilka olika fatsmaker man vill att den ska lagras i. Den sambon fastnade för var Hogsheads-250 Bulk litres- Fresh Sherry £1,200. Kolla på hemsidan om det finns något mera matnyttigt där.
    www.bruichladdich.com

Lycka till!!

• Jessie

Tack Hjärtat och Brudis för era tips!!
    Jag har bara hunnit kika lite snabbt på era länkar, men jag ska gå igenom dom grundligare. Vad som slog mig direkt är att det verkar bli ganska dyrt. Jag som inte ens tycker om whiskey.. fast den är ju förstås inte till mig heller

Finns det kanske någon mer som har något tips?

• Isolde

Du kanske inte behöver köpa så mycket?

Jag kan inte så värst mycket om whiskey, men om ett fat/del i ett fat är för dyrt skulle jag rekommendera dig att köpa en ung flaska av ett bra märke. Din m2b kan lägga det på lagring och njuta av det om tio, tjugo år!

När man köper en lagrad vara betalar man ju faktiskt för lagerhållningen! Åtminstone när det gäller vin (kan som sagt inte spritmarknaden) kan man köpa flaskor av vad man vad man tror är en bra årgång innan de är färdiga att dricka till en relativt sett billig penning. Väldigt relativt, förstås...

• Jessie

Isolde,

du har så rätt! Fast jag måste erkänna att det lite "storslagna" i att äga en del av en tunna med whiskey i t.ex Skottland lockar mig. Jag kan kanske gå ihop med några av min killes kompisar så behöver det inte bli så attans dyrt.

Tack för ditt inlägg!

• sommar 04

Vet inte hur de kan garantera en viss smak från ett fat. De flaskor vi köper är nämligen resultatet av blandningar av olika fat, för att få samma smak år från år. Åldern på flaskan är den tid, som det fat, som är yngst, legat.

Sen finns det förvisso somliga fat, som efter avsmakning, lagras undan för att sedan tappas upp för sig självt. De flaskorna kallas Cask. Kanske är det en sådan tunna man kan köpa en del av.

Att lagra en whiskyflaska tjänar inget till, den ändrar inte karaktär efter att den är upptappad.

Jessie; jag vet inte hur ert whiskyförråd ser ut, men systembolaget har ett stort sortiment, mest som beställning faktiskt. Om du har tur kanske du hittar en flaska från samma år som din m2b. Sen beror det ju på vilken sorts whisky han gillar också; rökig eller ej, högland kontra lågland.

Hoppas att du hittar något som känns bra att ge.

/I

Svar på tråden Whiskey i morgongåva?