• GreenTroll

    Skärmaskin för papper

    Jag har tänkt att göra min egna inbjudningskort osv. till bröllopet och undrar om jag kan få tips och råd ang. köp av en skärmaskin för papper. Jag har kikat runt lite och sett att det finns två typer, en som är som en stor kniv med ett handtag längst ut och en där kniven sitter på ett hjul som man drar över pappret.

    Vad är för och nackdelarna med dessa två typer och vilken föredrar du?

    Tusen tack för svar på förhand!

  • Svar på tråden Skärmaskin för papper
  • Cessan78

    Jag har bara använt med kniv så jag kan inte svara på den biten.

    Kör med den varianten man kan byta ut kniven mot en bigardel. Vet inte om man kan göra det med hjul varianten.

    Då kan du få en snygg vik kant och slipper det där petiga med att försöka vika utan att kanten blir skrynklig eller spricker.

    Fiskars har bra skärmaskiner (och billiga) som man både får skärkniv och bigar del med i köpet.

  • Emmz

    Jag föredrar sådana som har ett hjul, de är lättare att styra tycker jag. Men behöver du verkligen köpa en? När man köper papper på tex. Matton så brukar butiken ha en professionell skärmaskin så man kan skära till papprena på plats.

  • Cessan78

    Halva nöjet är ju att kunna göra allt själv inkl. skärandet :D Dessutom har man sen om man vill göra grattiskort, julkort osv.. och jag får ju inte glömma tack korten :D

  • Emmz

    Ja, men man får skära själv på Matton ;) Det har jag gjort massor av gånger och deras maskin (det här är i Malmö) är jättebra. Men men, det kan säkert vara shysst att ha en egen också. Akta fingrarna bara ;)

  • Cessan78

    Än så länge har jag aldrig skurit mig :D I början använde jag skalpell och linjal i metall ovanpå en skärmatta :D Det gungerar det också men det är ju betydligt enklare med en skärmaskin med både kniv och bigare.

  • soonAmrs

    Jag använder den med storkniv med handtag. Mycket smidig. Hittade en till hyfsat pris på netonnet...

  • Sebastiána
    Emmz skrev 2010-01-26 15:45:09 följande:
    Ja, men man får skära själv på Matton ;) Det har jag gjort massor av gånger och deras maskin (det här är i Malmö) är jättebra. Men men, det kan säkert vara shysst att ha en egen också. Akta fingrarna bara ;)
    Vad bra! Då kan vi passa på att skära våra kort när vi ändå är i Malmö.
  • Sebastiána

    Annars kan man ta en metallinjal eller något annat platt metallföremål (en ugnsplåt kanske) och en kniv och skära för hand s.a.s.

  • Emmz
    Sebastiána skrev 2010-01-28 11:37:23 följande:
    Vad bra! Då kan vi passa på att skära våra kort när vi ändå är i Malmö.
    Ja det är jättebra att man kan det, men man måste ha köpt pappret på Matton för att de ska låta en göra det. Det glömde jag att säga :S
  • KatjaB

    jag har en sån med hjul från Claes Ohlsson, den fungerar alldeles utmärkt och har inte direkt haft något trassel. Att den kostade dryga 200 kr gör ju inget heller

  • Trollmor 86

    Vi köpte en skärmaksin med fallande kniv på ClasOhlsson: www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

    Riktigt nöjd är jag. Smidig att använda när man lärt sig. Har aldrig testat den andra varianten då jag visste att det va en sådan här jag ville ha för vi hade liknande i skolan.

    Man behöver dessutom inte vara rädd för att skära sig =)

Svar på tråden Skärmaskin för papper