• Aurelia

    visdomstand och tandköttsinflammation- hjälp!!

    En liten fråga som jag hoppas någon kan svara på:
    Jag använder just nu Corsodyl gel pga inflammation i tandköttet kring en visdomstand. Det står att man ska borsta tänderna som vanligt först, skölja munnen och sen borsta tänderna igen med Corsodylgelen på. Men ska man skölja ur munnen noga med vatten efteråt, eller bara spotta ur gelen? Det smakar och luktar ju inte rosor...

  • Svar på tråden visdomstand och tandköttsinflammation- hjälp!!
  • didis

    Borsta först med vanlig tandkräm, skölj sedan noga noga bort all tandkräm och vänta gärna 30 min, klorhexidin (som Corsodyl o Hexident) inaktiveras av vanlig tandkräm.

    Jag är inte så förtjust i gelen, tycker att sköljningen ofta fungerar bättre vid visdomständer men det kanske finns en orsak till att just du ska ha gel. Gurgla gärna runt gelen lite i munnen efteråt men SKÖLJ INTE! Det verksamma ämnet fäster till slemhinnan och avsöndras långsamt under flera timmar och gör alltså verkan under längre tid än själva sköljningen/borstningen.

    Gott smakar det inte och ibland kan man få sveda i munnen o missfärgade tänder. Men inflammationen brukar ge sig efter några dagar. Om inte grundorsaken till inflammationen avlägsnas (tex visdomstand som inte kommer fram) brukar tyvärr inflammationen återkomma tills orsaken avlägsnats.

    Om du får feber så kontakta tandläkaren för en antibiotikakur (och avlägsnande av tanden).

    didis, leg tandläkare

  • Samarin

    Stackars dig! Det gör ont när knoppar brister sägs det, men det är ingenting jämfört med visdomständer! Jag kunde knappt öppna munnen när de tänderna började komma... Aj aj! Och tugga på just den sidan gick inte heller. Men försök att tänka positivt, du blir ju visare, och det onda försvinner så småningom!

  • Pippsie

    Jag använde också en sådan mungel. Men mot den outhärdliga smärtan tog jag Citodon, jag lovar, det hjälper riktigt bra. Skölj med Citodonen vid visdomstanden.

    Låt gelen sitta på!

Svar på tråden visdomstand och tandköttsinflammation- hjälp!!