• Pälsboll

Inbjudan på internet?

Vi har ganska många kusiner som vi tänkt bjuda på bröllopet.
    Men en del har vi lite dålig koll på var dom bor, om dom bor själva, dom kanske bor i studentrum osv osv.

Så vi funderar lite på om man kan skicka inbjudan på internet, bara till kusinerna?
    Eller känns man mindre viktig för att man inte får en pappersinbjudan?

• Svar på tråden Inbjudan på internet?
  • 123ost

Det är jobbigt att behöva ringa runt och fråga efter allas adresser. Så jag skulle inte tycka det var fel ifall jag blev inbjuden över internet, bara jag fick förklaringen.

Så om ni gör det så skriv i inbjudan att ni inte visste adressen eller liknande, så dom inte känner sig oviktiga =)

• AnnaAndreas

Kan ni inte kolla upp var alla bor genom att se var de är skrivna? Enkelt att hitta på ratsit.se
    Jag tycker personligen att det är fantastiskt roligt att få post som inte är räkningar och en fin bröllopsinbjudan på posten uppskattas. Men om ni absolut inte kan hitta deras adresser, så visst går en mail-inbjudan bra...

• KatjaB

jag skulle inte ta illa upp eller inte känna mig viktig om jag fick en e-inbjudan. Fick ett sånt en gång men då var det alla gäster som fått ett sånt. Däremot hade brudparet missat helt att alla inte har samma typsnitt som de hade noga valt ut och använt sig av. Inbjudan blev ett worddokument med väldigt tråkig skrift i Arial.

Sen är det ju så himla mycket roligare att få annan post än räkningar eller någon tidning man själv betalt för att få.

• KatjaB

Alla som vi inte hade koll på var de bodde och inte hittade på eniro och liknande skickade vi ett mass-sms till med frågan om deras adress.

• Kribban

Tror inte man blir mindre glad för en bröllops inbjudan bara för den kommer via mailen..

Ännu ett tips: Vi noterade på inbjudningarna till min BM´s släkt (där vi inte hade adresser till kusinerna) att den även var till.. Lisa, Kalle och Pelle... Än så länge har vi inte hört något negativf iaf :)

• Moirie

Vi skickade "massinbjudningar" med posten till en person om vi inte visste tex alla vuxna barns adresser (typ Anna och Anders Anderborg med barn och barnens respektive). En del namn var för vanliga för att vi skulle lita på ratsit.

Om ni skickar mail: se upp så att ni vet säkert att mailadresserna används fortfarande. En ett år gammal mailadress kan vara lika felaktig som vart man bodde förra året.

• Alexxxi

Har inte läst alla svar men ni kan väl maila alla dem ni inte kan adresserna till och be om deras adresser?

• Pälsboll

Tack för era svar, då blir det nog att skicka mail inbjudan :)
    För att det inte bara ska bli ett tråkigt mail med text så har jag tänkt skicka inbjudan som den ser ut, med färg och bilder och allt :)
    Vi vet att det är rätt mailadresser vi har.

• FelizLane

Man kan ju göra lite extra fint liksom inte bara skriva text utan bifoga en fil från word eller nått å där har man gjort med kort eller så. (gud vad krångligt jag skriver ibland, men fattade ni?)

• Pälsboll
    FelizLane skrev 2010-01-21 18:30:55 följande:
    Man kan ju göra lite extra fint liksom inte bara skriva text utan bifoga en fil från word eller nått å där har man gjort med kort eller så. (gud vad krångligt jag skriver ibland, men fattade ni?)
    så jag tänkte göra :)
    bifoga hela inbjudan så som den ser ut på riktigt :)
  • ohman

Skicka inte word-dokument, som påpekats tidigare blir det inte snyggt om mottagaren inte har samma teckensnitt installerade. Gör istället en PDF utifrån word-dokumentet och skicka denna så slipper man problemet.

• FramtidaFruSandberg

Jag tycker det väl är ok om man skickar mail till alla, men jag skulle nog känna om jag fick en mailinbjudan medan andra fick med post att jag inte var lika välkommen

• KatjaB

fast det kanske de inte vet om. Jag tänker mest på om det är av kostnadsskäl som man vill skicka till vissa via mail eller pga att man inte har adressen. Det borde ju bli mer jobb av att göra ännu inbjudan för att skicka till vissa istället för att ringa de samtalen för att få adresserna.

FramtidaFruSandberg skrev 2010-01-23 11:42:55 följande:
    Jag tycker det väl är ok om man skickar mail till alla, men jag skulle nog känna om jag fick en mailinbjudan medan andra fick med post att jag inte var lika välkommen
  • Dejli

Som någon sa, skicka INTE word... det är stor risk att det inte ser lika bra ut hos mottagaren som hos dig. Har man dessutom inställt att den markerar stavfel (som oftast bara är ord som inte finns i ordlistan) så kommer det ju vara röda markeringar i hela inbjudan. Inte så kul kanske...

CutePDF brukar jag använda... googla på det. Gratis och jättesimpelt, du väljer det bara istället för din vanliga skrivare så "skriver" den ut det som ett pdf-dokument.

• Pälsboll

Tack för tips och tankar.

Eftersom jag gör inbjudan på datorn så kommer det inte bli speciellt mycket mer arbete att skicka en del över nätet.

• Nordiskbrud

Har inte läst allas svar men jag tycker att det är väldigt konstigt att få en bröllopsinbjudan på e-mail Skulle nog tyvärr inte ta den så seriöst och känna mig "bortprioriterad" om andra gäster dessutom fick en på posten...

Det är väldigt lätt att få tag på adresser! Kolla hitta.se och eniro. Får ni ine tag på rätt adress är det ju bara att kontakta deras föräldrar, behöver ju inte ringa kusinerna... Vi letade rätt på alla via hitta o eniro eller föräldrar. Tog inte små lång tid.

Svar på tråden Inbjudan på internet?