• MrsMuffin

Insättning på konto lr presentkort??

Jag och sambon skall försöka komma iväg på bröllopsresa vintern efter att vi gifter oss. Nu är min fråga vad som är bäst - att de gäster som eventuellt vill ge pengar sätter in dessa på ett konto, eller att de ger presentkort ( hos ett specifikt bolag )??? Vad är bäst för gästerna?

• Svar på tråden Insättning på konto lr presentkort??
  • BlomAnna

Om jag var gäst skulle jag tycka att sätta in på konto är bäst. Dels är det lättare och dels så kan man vara "anonym" dvs det syns inte vem som gett 1000 kr och vem som gett 5000 kr utan man lägger det men hade tänkt köpa nåt för.

Har varit gäst på ett sådan bröllop där man satte in pengar. vi köpte ändå med oss en blomma och ett kort där det stod att vi önskade dem en trevlig bröllospresa och att ett bidrag tilld en fanns på deras konto (typ)

• Bella83

Valiga pengar då? Att ta med och lämna på festen?

• Zia 20090618

Presentkort känns enligt mig väldigt underligt. Ja om man inte redan i förväg har kollar ut precis vilket resebolag man ska boka sen efter att man fått presentkorten. Resorna ska väl ofta vara betalda inom drygt 1,5 månad innan man åker. Men ja om man tänkt vänta med att åka nån månad efter bröllopet så borde det ju gå bra, man kan ju fortfarande boka långt innan..

Vi kommer nog använda oss av antingen ett konto eller vanliga pengar som Bella83 nämner. Förmodligen kommer vi redan ha betalt resan innan bröllopet ägt rum, dvs pengarna vi får i bidrag blir fickpengar på resan.

• Grodfrun

Jag tycker personligen att det kanns trist att ge reda pengar, da vet man ju egentligen inte om pengarna verkligen gar till resan/nya bohaget eller vad det nu ar tankt till eller om det gar till att betala rakningarna.

Som gast vill man ju garna ge nagot speciellt och cash kanns inte sa speciellt.

Det skulle mojligtvis vara om ni satter upp ett specifikt konto och ordnar en webbsida dar gasterna kanske kan se hur potten fylls, tank som de har hemsidorna man anvander nar man ber om sponsring till ett valgorande andamal typ "Sara ska springa tjejmilen till forman for brostcancer och har som mal att dra in 5000kr" och nar man lagt sitt bidrag kan man se hur nara full pott man kommit :)

• callisen

Vi ska be gästerna köpa presentkort på Resia. Då har de dessutom något att ta med sig till festen. Man kan ju lägga alla presentkort i samma "pott" ifall folk vill vara anonyma. Vill de ge nåt gratulationskort eller blomma kan det ju gå bredvid, eller?

• MrsRobinson

Min släkt brukar alltid ge rena pengar till diverse persenter så jag kan tänka mig att det kommer bli så till bröllopet också.
    Jag brukar också själv boka våra resor via internet och vill inte vara begränsad till ett bolag då vi inte har besämt vart vi ska åka.
    För mig är det sjävklart att de pengar man får för en bröllopsresa faktiskt går till en bröllopsresa och jag kan tänka mig att de flrsta som kommer är ganska nyfikena på hur resan gick.

• Cylt

Min blivande svåger kommer att öppna ett konto, till förmån för vår bröllopsresa. Vi har på vår hemsida skrivit att vi föredrar (av smidighetsskäl) att eventuella slantar sätts in där. Vårt toastpar kommer att uppmärksamma insättningarna på något sätt under middagen, vi har även skrivit att vi har planerat att boka resan genom ticket (för dem som vill säkerställa att deras bröllopspresent inte går till räkningar och därför vill ge bort presentkort) Och för dem som föredrar att ge bort cash, kommer vi att ha någon låda el. dyl. att droppa kuvert i.

• Gnistra mera

Jag skulle själv föredra vanliga sedlar. Vi har intenationella gäster också och där tror jag att vi får dollar en och pund.

Min mamma kommer få uppgiften att ta hand om alla "kuvert" presenter, så hennes handväska kommer ha passande storlek för att förvara korten under kvällen.

• Magjestic

Jag var på bröllop i augusti 2009.
    Bruden mailade ut att de önskade sig pengar till resa och att de gärna fick sättas in på ett visst konto-nummer.
    Jag tyckte det var jättesmidigt, men tog med ett kort till presentbordet för att inte komma tomhänt.
    Det fanns alltså även ett presentbord vilket jag tror är bra.

Jag gifter mig själv i år, men möts redan nu av lite av motgångar.
    Min föräldrar (speciellt min mamma) vill vara delaktiga som jag förstår det. Jag berättade att vi önskar oss pengar till resa och berättade om att vi tänkte ge informationen till alla gästerna om ett kontot som går till toastmastern.

Min mor tycker INTE ALLS att detta var bra - men okej om vi önskar oss presentkort...
    Men jag vet inte idag vilket resebolag vi ska resa med??!

Är det helt okej om jag skiter totalt i min mor och gör som faktiskt verkar vara helt normalt idag? ("Det är ju mitt bröllop.")

Verkar som att de äldre generationen har en bild av bröllop som den var förr - men är inte medvetna om att den är en helt annan idag?

• Cylt
    Magjestic skrev 2010-01-29 13:33:03 följande:
    Är det helt okej om jag skiter totalt i min mor och gör som faktiskt verkar vara helt normalt idag? ("Det är ju mitt bröllop.")
    Så klart det är, men förklara läget för henne att ni inte vet vilket resebolag ni ska åka med och för familjefridens skull kan du även lägga till att du värdesätter hennes åsikter;)
    Det kan ju annars vara en idé att önska er presentkort på något resevaruhus också?
  • mammamus

Vi har skrivit i vår inbjudan att vi önskar oss pengar som hjälp till vår bröllopsresa! Min tärna fick ihop det på ett rätt roligt sätt i inbjudan! så vi kommer ha en utsmyckad resväska som är öppen på presentbordet så de som vill kan ju lägga sina kuvert där :)

• Martinaa

Att be sina gäster sätta in pengar på ett konto tycker jag känns rent ut sagt ohyffsat! Jag hade inte gillat ett kontonummer i en inbjudan.
    Jag föredrar därför mycket hellre presentkort. Bara att önska sig resecheckar hos antingen Resia eller Ticket som samarbetar med de flesta resebolag.

• Zia 20090618

Inte så bara att önska resecheckar.. Resan kanske ska ske bara en vecka eller två efter bröllopet. Resan måste då redan vara betald och i verkligheten agerar då pengarna fickpengar på resan istället. Vet inte själv hur vi ska göra men resecheckar blir det inte, resan måste redan vara betald när vi gifter oss.. Tror nästan kontanter blir bäst för oss. Oh, nej FOREX-presentkort! Det kan nog fungerar bra för oss iallafall;)

• HelenaO

Zia 20090618 skrev 2010-02-03 08:34:58 följande:

Inte så bara att önska resecheckar.. Resan kanske ska ske bara en vecka eller två efter bröllopet. Resan måste då redan vara betald och i verkligheten agerar då pengarna fickpengar på resan istället. Vet inte själv hur vi ska göra men resecheckar blir det inte, resan måste redan vara betald när vi gifter oss.. Tror nästan kontanter blir bäst för oss. Oh, nej FOREX-presentkort! Det kan nog fungerar bra för oss iallafall;)
    Gud vilket bra tips med presentkort ifrån Forex! det löser ju alla våra probelm. Vi funderade först på att önska oss presentkort ifrån Resia, men efter att de tagit fram vår "drömresa" till dubbla priset av vad vi själva kan boka den på internet har vi ändrat oss. Att få kontanter eller sätta in på konto har jag inte kännt mig helt bekväm med, men att ge bort valuta ifrån Forex är ju toppen :) Vi kommer ha en stor resvärska med lite sand och snäckor i, en sollotion, thailands flagga och ett par flip flopps. Blir perfekt för gästerna att lägga sina presentkort i!
  • Zia 20090618

Haha ja jag blev själv förvånad när jag kom på det mitt i allt;) Det är ju perfekt om jag får säga de själv;P

• MrsMuffin

Kanske kan passa på att fråga er, om ngn vet: vi har ju tänkt att boka med Resia...men blir det dyrare då???? Vi vill bo bekvämt och ha allt fixat när vi kommer ned, i och med att barnen kommer vara 3 och 4 år.

Jag undrar om vi kommer undan billigare genom resebolagens egna sidor??

Svar på tråden Insättning på konto lr presentkort??