• skojmarran

    P-stav biverkningar?

    Hej!
    Jag har ett problem. Jag har haft p-stav i 3 år och i slutet på den började jag få småblödningar. Då åkte jag till barnmorskan och bytte p-stav. Men min mens har fortsatt. Så åkte till Gyn och fick några tabletter så blödningarna skulle sluta. vilkt de gjorde i ca 2 månader. Men nu är jag tillbaka igen och har massa blödningar. Har någon varit med om liknande eller har något annat prev.medel att rekomendera?

  • Svar på tråden P-stav biverkningar?
  • Trasan99

    Jag testade p-stav för några år sedan. Då jag alltid har haft ganska sparsamma blödningar tänkte jag att jag kanske skulle slippa helt, men tvärtom kom det lite då och då, helt oregelbundet, ibland med bara några dagars mellanrum och bara i någon dag eller två. Halvkul eftersom jag backpackade i Asien just då... Dessutom fick jag jättemycket finnar, speciellt på axlar och rygg, och ville knappt visa mig för folk. Jag bytte bort den och började med p-pillret Yasmine i stället som funkar hur bra som helst för mig.
    En kompis har p-ring, vilket hon gillar. Hon kan inte ha hormonella saker som piller, så rignen funkar perfekt. Har dock inte testat den själv.

  • CeKe

    Jag provade p-stav tidigare och jag hade konstant mens i fyra månader, innan jag tog bort skiten igen. Fungerade inte alls på mig! Var det värsta jag varit med om i preventivmedelsväg!

  • skojmarran

    Jag tycker bara det är så konstigt eftersom jag inte haft någon mens alls under de tidigare 3 åren. Ska dock till gyn ännu en gång nu på måndag. Men vet inte vad jag ska ha ist och förstår inte varför det blev så nu när jag inte haft mens på 3 år tidigare.

  • miaik

    Jag hade p-stav för några år sedan, ingen mens första 6 månaderna, sen konstant menst i ett år :( eller ja, småblödningar.
    Sen testade jag p-piller och fick högt blodtryck, blev en p-stav igen, men då fick jag konstant mens från första dagen.. Så den åkte också ut.

    Nu har jag spiral, men har fått otroligt dålig hy.. Så den ska också ut.. Puuh. Men nu är det snart dags för barnverkstad så få vi fundera hur vi gör sen..

  • skojmarran

    Visst blir man trött. men vad gör man och vart vänder man sig när inget funkar?

  • CeKe

    Jag säger bara: P-ring! Världens bästa grej! Eller åtminstoe för mig. Har nog provat marknadens alla p-piller & minipiller och ja, den fruktansvärda p-staven... P-ring är det enda som funkar för mig... dvs som inte ger mig massor av småblödningar. Rätt händig grej också, då man liksom inte behöver bekymra sig om den 3 veckor i streck, sen bara ta ut den i en vecka och sen stoppa dit en ny Mycket behändig!

    P-ringen har samma hormoner som p-piller, fast inte lika stor dos. Den finns ju hela tiden i kroppen, så det blir inga toppar i tillförseln (som när du tar en tablett en gång/dygn) vilket minimerar risken för mellanblödningar.

  • skojmarran

    Okej, men hur kommer man åt och byta den? känns inte den att den sitter där?

  • CeKe

    Mjo, det är en böjlig ring som man stoppar in precis som en tampong. Jättelätt att ta ut. Bara att stoppa in ett finger en liten bit och "haka" i. Den ligger oftast precis innanför eller vad man ska säga. Jag funderade också över det innan jag började med dem, men det är absolut inget att oroa sig för. Den känns aldrig heller. Tror den heter Nuvaring, om du vill googla på den.

  • Martinaa

    När jag hade p-stav från början fick jag mellanblödningar och nästintill konstant mens i ett halvår, sedan uppehåll i två år. När jag bytte till ny p-stav efter tre år började jag till slut få regelbunden mens (för första gången nånsin).
    Så för att sammanfatta så har p-stav funkat jättebra för mig, men när den andra staven "gick ut" så har jag börjat med Cerazette (minipiller) istället. Hade gärna börjat med p-ring, men då det innehåller östrogen kunde jag inte det pga kärlkramp i familjen.

  • Philippine

    Min kompis hade p-stav när hon efter ca 3 månader svimmande titt som tätt, och fick hjärtklappning. Gynekologen påstod att det absolut inte med p-staven hade att göra, och de gjorde en massa undersökningar. Hon togs in på hjärtintensiven 3 gånger inom en månad innan en läkare bestämde att de skulle ta bort staven. Efter det har hon inte haft ngt problem mer... (och fick spiral)

Svar på tråden P-stav biverkningar?