Krav för banklån??
Hej vilka krav är det för att få ta ett banklån? Jag funderar på hur jag ska kunna betala ringen då jag trodde att den skulle betalas i juni men ska betalas om en en och en halv månad. Är det galet att låna till det???
Hej vilka krav är det för att få ta ett banklån? Jag funderar på hur jag ska kunna betala ringen då jag trodde att den skulle betalas i juni men ska betalas om en en och en halv månad. Är det galet att låna till det???
Det beror helt på din ekonomi om det är galet eller inte.
Har du så pass mycket inkomst att du snabbt och enkelt kommer att kunna betala av på lånet?
Har du en buffert om något oförutsett skulle hända?
Har du många andra lån?
Allt det där vet bara du.
Personligen skulle jag inte köpa en sådan sak om jag måste låna. Ringar och diamanter har ett jättedåligt andrahandsvärde, så man kan inte räkna med att få tillbaka det man gett om man måste sälja. Man kanske får hälften bara.
Olika banker har olika krav, men (förenklat uttryckt) så ska du ha en säkerhet för lånet; dvs. något banken kan sälja om du inte kan betala tillbaka de pengar du lånat.
Gärna fast jobb, speciellt om du inte har en bra säkerhet för lånet.
På din banks hemsida finns antagligen en sida som handlar om lån och vad man bör tänka på innan man ansöker om att låna pengar, så börja med att läsa vad din bank skriver.
I övrigt håller jag med Aleta, att låna till en ring är i princip ett konsumtionslån; du kan *knappast* räkna med att få ut samma summa för ringen om du säljer den, som du lade när du köpte ringen.
Om det är galet eller ej kan man inte svara ett enkelt 'ja' eller 'nej' på utan att veta hur din ekonomiska situation ser ut.
Beror ju på sin ekonomi i övrigt.
Ta kontakt med din bank. Kanske finns möjlighet att låna upp på din eventuella bostad ( bostadsrätt eller villa) alt privat/medlemslån.
en hel del guldsmedsaffärer har ju avbetalning, dvs att de har det via någon bank. Det kan ju vara lättare att få än ett banklån eftersom det "bara" handlar om en kredit. Eller att du kopplar kredit tex till ditt visakort.
Ring banken, är det inga konstigheter så borde de kunna hjälpa dig.
Fast lön och inga bet.anmärkningar är det som krävs för att få ett konsumtionslån. Hur stort hade ni tänkt er?
jag vet inte riktigt. tanken var att pengarna ska vara insamlade till juni men om det ska betalas i februari så är det en del tusen som saknas. Vi kommer naturligtvis att försöka klara det utan att låna då det känns bättre. Men ja det är frågan.
tur att maten inte ska betalas förrän dagen d! =)