• AGITI

Bröllopsresa med 20månaders...

Hej!

Jag har ett lyxproblem, vi planerar att resa på bröllopsresa i sommar och ta med oss vår då 1,5åriga son, vart skall vi åka?

Vi älskar båda att resa men känner att vi är lite novis på detta med att resa med barn. Vi har bara testat en gång innan och då valde vi enklast tänkbara väg; charter till medelhavet och medhavd barnmat lilleman var bara 6mån då så allt gick hur smidigt som helst gissar att det blir lite annorlunda denna gången...

Min sambo vill till västindien men jag är tveksam till att ta med ett litet barn dit mitt under orkansäsongen.

Vilka andra barnvänliga och romantiska resmål/hotell finns det som passar att åka till i Juli? Har ni några bra tipps på vad vi skall tänka på när man reser med barn i den åldern???

• Svar på tråden Bröllopsresa med 20månaders...
  • ElinDaniel

Hejsan! Vi har inga barn själva. Så jag hoppas att det finns de som är mer lämpade att svara på denna fråga... Hehe

Men jag älskar barn, jobbar med det och mina föräldrar reste otroligt mkt med mig o min bror som små. Vet inte om jag kommer våga resa så mkt me mina kommande små.. Men jag är glad att mina päron tog med mig överallt. :)

Frankrike är kanon. Romantiskt till tusen, plus disneyland kanske. Mkt o titta på för både stora och små.

Kolla upp resebolagen va de har för erbjudanden då man reser me småttingar. Ta ett prisvänligt alternativ.

Vet inte om ni vill vara med barnet erat hela tiden. Annrs kan ni kolla upp barnvaktsmöjligheter där ni är.

Ta med er en smidig vagn. Få ställen är barnvagns och rullstolsvänliga... Tex. Egypten... Otroligt vackert, men hemska trottoarer o kanter. Rätt som det är, opps, sticker det upp en gatulykta mitt på trottoaren... Hehe... Eller så är det golvbrunnar som inte är övertäckta...

Spanien är uppskattat av många småbarnsföräldrar. Lite som hemma, fast annorlunda. Dock mkt ficktjuvar...

Resa me charter är inte dumt. Finns en trygghet att ofta kunna snacka me en reseledare som förstår sitt eget språk. Inte minst OM tråkigheter uppstår. Då har man annat att tänka på än att försöka göra sig förstådd till hotellpersonal som inte kan så bra engelska.

All inclusive är en småbarnsfavvis! O en småbarnsföräldrars underbaraste dröm. Enkelt och relativt prisvärt. Inget fipplande me pengar. Vill barnet ha juice, visa armbandet o vips!

Kolla upp temperaturen o anpassa resväskan efter det. Även varma länder kan ha kalla nätter...

Hilton är underbart! Bra sevice o väldigt hjälpsamma...

I juli kanske Italien eller en romantisk övärld kunna va nåt? Kanske inte bära iväg till Asien eller Afrika. Min bror va iväg till egypten i juli... De va lite väl varmt o svettigt...

Tror sunt förnuft och att vara förväntansfull och föreberedd är kruxet bakom vilken resa som helst!

Förmodligen visste du allt detta redan. Du har ju trots allt rest me en lite förr.. :) Men du hade inte fått nåt svar, så va sjutton. :)

Ps. Våtservetter! I många länder jag varit i kommer folk nära o hälsar. Servicepersonal, vartendrar och de i receptionen. :) Ds.

• Happyeverafter

Jag skulle nog undvika Västindien med tanke på läget på Haiti just nu.
    Om ni vill ha ett säkert resmål för lillen så är Florida bra - sol, värme men samtidigt organiserat och lättrest. Eventuellt är det lite för varmt i juli men det beror på hur värme tåliga ni är.
    Ett annat lätt resmål är ju Ostia (precis utanför Rom) i Italien. Underbara stränder (mörk sand) och tämligen billiga vandrarhem. Det kostar bara 1 euro att åka in till Rom (tar ca 30 min) och Rom är ju en helt underbar stad i sig. Man kan flyga till Rom med Ryanair för bara några hundralappar. Har själv varit där med två småttingar ( då 11 månader och 2,5 år) och det var kanonbra.
    Hoppas att du har fått lite hjälp av detta!

• Cylt

Rom är fantastiskt och Paris likaså, men med en 1.5-åring skulle jag stryka de alternativen. Det beror naturligtvis på hur barnet är, men min son hade vare sig uppskattat sevärdheterna eller att få sitta i vagn hela tiden för att vi inte skulle riskera tappa bort honom. Disneyland är säkert jättekul, men frågan är om det riktigt är värt det med en så pass liten kille?!
    Vi har rest jättemycket med vår kid. När han var 1.5 åkte vi på vår första längre resa till Thailand (kanske inte kul sommaralternativ?!)- funkade jättebra, vi reste runt ganska mycket utan några som helst problem. Samma år var vi i Frankrike, i Antibes, funkade också jättebra. Finns massor av vackra ställen att besöka, fina stränder i närheten och vattenland med späckhuggare och andra vattendjur. Florida funkade också jättebra, där var inte jag med - han åkte med sin pappa, då var han drygt två. Klokt att tänka på är längden på flygresa, det är rätt stor skillnad på 4 timmar och på 12.
    Lycka till!!

• Sebastiána
    AGITI skrev 2010-01-13 22:21:38 följande:
    Hej!Jag har ett lyxproblem, vi planerar att resa på bröllopsresa i sommar och ta med oss vår då 1,5åriga son, vart skall vi åka?Vi älskar båda att resa men känner att vi är lite novis på detta med att resa med barn. Vi har bara testat en gång innan och då valde vi enklast tänkbara väg; charter till medelhavet och medhavd barnmat lilleman var bara 6mån då så allt gick hur smidigt som helst gissar att det blir lite annorlunda denna gången...Min sambo vill till västindien men jag är tveksam till att ta med ett litet barn dit mitt under orkansäsongen.Vilka andra barnvänliga och romantiska resmål/hotell finns det som passar att åka till i Juli? Har ni några bra tipps på vad vi skall tänka på när man reser med barn i den åldern???

Ni kan inte vänta lite och ta en kortare resa bara ni två. Ibland behöver man vara ett par, två vuxna som kan ägna sig åt varandra, och inte bara föräldrar.
  • Sebastiána

Vad konstigt det blev. Försöker igen:

Ni kan inte vänta lite och ta en kortare resa bara ni två. Ibland behöver man vara ett par, två vuxna som kan ägna sig åt varandra, och inte bara föräldrar.

• Cylt

Missade det där med Västindien - vi var på Guadeloupe förra vintern, jättefint, verkligen. Lite omotiverat långt tycker jag. Är det dessutom orkantid då så skulle jag nog se över alternativen. Riktigt tråkigt om det är skitväder och man inte kan bada eller vara ute alls. Kan ni inte flytta resan till en "säkrare tid", rent vädermässigt?
    Det var en liten kille med på samma plan, någonstans mellan 1-1.5: Jävlar i min låda vilken vidrig flygresa det var. (nej, såklart han inte kan hjälpa det, men lite av det jag menade med att man ska fundera över längden på "flygplanstiden" om er kille inte flygit mycket). Han skrek och grät nästan hela flighten, bortsett från när han spydde. Är barnet en skrikapa, har känsliga öron etc. kanske man ska hålla sig till mer närliggande resmål.

• Angel2

Om ni nu ska ha med er barn så skulle jag rekomendera att ni inte åker allt för lång. små barn orkar inte åka och sitta still hur länge som helst. Åkte till teneriffa en liten på 26 mån och det var alldeles nog lång de.
    Vi ska ta med oss barnen på resan och denna gång blir de bulgarien. ska ta och hitta på nå sen bara maken och jag utan barn fast då kanske vi håller oss i sverige iaf =)

• AGITI

Hej!

Ja det är lite att fundera på... skall ta med mig era argument till min M2B. Italien lockar mig men inte den blivande maken... ännu... hihi. Men visst skall jag erkänna att det där med palmer är ju något som finns med även i min illusion av en bröllopsresa, men vi får kanske tänka om.

Vi tycker själva att sonen är ganska lätt att ha att göra med men det är klart... efter ngr timmar vet jag inte vad radgrannarna på planet tycker. ; )

Tyvärr kan vi inte flytta resan då jag pluggar och inte kan vara borta under terminerna så det får bli till sommaren.

Tack för alla bra tipps! Och ytterligare ideér motages tacksamt!

• solrosen1981

Vi ska åka till Aruba i mars med våra barn som då är 7månader och 3,5år. Det tar ju 10 timmar men det är det värt. De andra resenärerna försöker jag ignorera. Jag struntar ju inte i att resa för att det kan störa andra.
    Det jag tänkte på är att Aruba ligger i karibien men utanför orkanbältet. Så dit borde det gå att åka ändå. Verkar vara ett barnvänligt resmål vad jag förstått.

Svar på tråden Bröllopsresa med 20månaders...