• Moirie

Onödigt slöseri eller helt rätt?

Dagens ilandsproblem: Jag har ett dilemma som gäller hur vi ska ta oss mellan kyrkan och festen. BM och jag hade olika åsikter om transportmedel. Jag ville hyra limosin men han tyckte det var onödigt och att vi kunde åka i vilken bil som helst. Att åka limo var enligt honom inget märkvärdigt och dessutom hade han gjort det vid sina bröderns bröllop. Med argumentet "när ska jag annars få åka i en limosin än på vårt bröllop?" så gav han med sig och nu har vi bokat. Men nu har jag börjat fundera på om det är så bra egentligen. Jag funderar på:
    1 Om det inte är onödigt mycket pengar för något som inte varar särskilt länge.
    2 På vad andra ska tänka och säga. Larvigt, jag vet men jag kan se framför mig hur vissa av mina släktingar raljerar över vårt alltför påkostade bröllop eller sura kommentarer om att de minsann får ta sig till festen på eget sätt.
    3 Borde vi försöka lägga pengarna på en buss så att alla kan ta sig lätt mellan kyrka och fest istället? (från kyrka inom tätort till festplats ca 2 km längre bort där det finns vanliga bussförbindelser).

Är jag självisk eller borde jag unna mig detta? (Kan tilläggas att jag varit väldigt förnuftig och sparsam med det mesta av min utstyrsel.) Det vi lagt stora pengar på är festen. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Onödigt slöseri eller helt rätt?
  • Sebastiána

Jag tycker att det är onödigt. Vi kommer att lägga pengarna på annat. På de bröllop jag har varit på har ingen direkt sett när brudparet åkt i väg. Har man pengar så OK, men om man ska spara på något så sparar jag hellre på transporten än på fotograf/liveband/middag eller vad man annars måste spara på.

• jaao

Klart du ska få åka limo om det är det du vill!

Personligen har jag aldrig haft den drömmen då jag tycker de ser tråkiga ut, men vi har bokat en streetrace bil med massor av hästar under huven för det var vad vi ville och det är ju vår dag! Trots att det är gångavstånd haha, folk får prata bäst f*n de vill

• Ammo

Buss till gästerna tycker jag absolut du ska ordna, alt någon som kan köra fram och tillbaka på något sätt.
    Väldigt många "förväntar" sig det, kanske får skjuss till kyrkan och sen inte har någon bil, räknar med att ta taxi hem på kvällen.
    Vi hade ca 70 gäster och ca 40 av dem hade ingen transport så vi fixade buss för ca 1500 kr. Man kan ju tex hyra SL buss om du bor i Sthlm, vet ej priset men det ska inte vara dyrt har jag hört.
    Att be dem gå, åka buss mm i klackar och finkläder och man vet aldrig, det kan ju regna....Inte sjysst tycker jag.

Men det beror på hur tajt budget ni har, jag tycker ju även att ni ska få åka limo på ert bröllop.
    Svårt att välja antingen eller. Hade jag behövt välja hade jag valt buss till gästerna och se över andra billigare alt för oss.
    Ibland har ju kompisars kompisar en veteranbil el nåt, så luskade vi och fick tag i en kanonfin cadillac...

Lycka till!

• KatjaB

OM ni verkligen känner att det är någon ni skulle sakna om ni valde bort det så tycker jag ni ska boka bilen. Det är ju trots allt ni som bestämmer vad ni vill lägga era egna pengar på.

Sen tycker jag definitivt inte att ni måste förse med bussar till gästerna, det är ju inte långt, och när det dessutom finns bussförbindelser så duger nog de alldeles utmärkt.
    En bröllopsfest kostar pengar ändå, så jag tycker det vore lite märklig inställning av gäster att gnälla på att få ta sig till festen om de blir bjudna på allt vad bröllopsfest annars heter.

Vi kommer inte vara i vår hemstad och har dessutom en del långväga gäster. Vi har inga möjligheter att fixa skjuts till alla gäster, de bor ju inte ens i samma städer.
    Så vi har tänkt att de som bor i eller ska övernatta i vår hemstad, får alla lämna intressanmälan så bokar vi en buss som tar dem till vigsel, fest och hem på natten. Dock får alla betala sin biljett själva.
    Men det är helt beroende på hur många som är intresserade. Att boka en hel buss för 10 personer vore ju ren idioti, då får man lösa det på andra sätt.

Beroende på hur långt och vart man ska så kostar det olika mycket, för vår del skulle det landa på 6000 kr att hyra en buss som vi betalar, och det blir alldeles för stor post för vår budget. Aldrig heller varit med om att folk förväntar sig skjutsen. Låter väldigt märkligt i mina öron

• Sebastiána
    KatjaB skrev 2010-01-08 14:00:30 följande:
    OM ni verkligen känner att det är någon ni skulle sakna om ni valde bort det så tycker jag ni ska boka bilen. Det är ju trots allt ni som bestämmer vad ni vill lägga era egna pengar på. Sen tycker jag definitivt inte att ni måste förse med bussar till gästerna, det är ju inte långt, och när det dessutom finns bussförbindelser så duger nog de alldeles utmärkt. En bröllopsfest kostar pengar ändå, så jag tycker det vore lite märklig inställning av gäster att gnälla på att få ta sig till festen om de blir bjudna på allt vad bröllopsfest annars heter. Vi kommer inte vara i vår hemstad och har dessutom en del långväga gäster. Vi har inga möjligheter att fixa skjuts till alla gäster, de bor ju inte ens i samma städer. Så vi har tänkt att de som bor i eller ska övernatta i vår hemstad, får alla lämna intressanmälan så bokar vi en buss som tar dem till vigsel, fest och hem på natten. Dock får alla betala sin biljett själva. Men det är helt beroende på hur många som är intresserade. Att boka en hel buss för 10 personer vore ju ren idioti, då får man lösa det på andra sätt. Beroende på hur långt och vart man ska så kostar det olika mycket, för vår del skulle det landa på 6000 kr att hyra en buss som vi betalar, och det blir alldeles för stor post för vår budget. Aldrig heller varit med om att folk förväntar sig skjutsen. Låter väldigt märkligt i mina öron
    ...och det är ju trist om man tillexempel måste skippa coverbandet för att få råd att skaffa skjuts för 6000:- !!!
  • Chris24

Äsch! Kör på Limo! precis som du säger, en dag som ni verkligen ser fram emot och mest du väl eftersom du pushar för limo så tycker jag gott ni kan unna er det också på er dag, ni som ska synas och njuta

Och om ni har pengar, så varför inte eller hur?

Skit fullständigt i vad fan era gäster säger! Dem är nog bara glada över att få va med och dela med er glädjen den dagen tror jag.

Vi har inte ens tänkt på vad andra kommer och tycka, haha, vi kör verkligen vårt race rätt igenom med allting och det har tom. resulterat i bråk med hans mamma men men, man kan inte tillfredställa alla som alla säger till mig!

• Sebastiána

Vill ni åka limo och har råd så ska ni såklart göra det. För oss, som kämpar för att få budgeten att gå ihop, känns det som en onödigt utgift så vi har strukit planerna på att åka i limo eller veteranbil från kyrkan. Om vi bokar en limo kommer vi inte att ha råd med fotografen så det var ett enkelt val för oss.

Ni ska inte bry er om vad gästerna säger, och varför skulle de säga något förresten. Ingen på något av de bröllop jag har varit på har kommit med negativa kommernater angående transport eller annat.

• BrideBecks

Skulle jag välja mellan en buss till gästerna eller en limo till mig själv så skulle jag välja limo. Låter kanske riktigt själviskt för vissa men som sagt, hur ofta får man lyxa till det med en schysst transport? Och jag skulle bli mycket förvånad om mina gäster stod på kyrkbacken och förväntade sig en tranport till festlokalen. På de bröllop jag varit på har det aldrig erbjudits en buss och jag har inte märkt att någon förväntat sig det heller. Det går väl att samköra gäster i bilar?

• KatjaB

vi skulle få välja bort stråkkvartetten om vi skulle åka tjusig bil, så då väljer vi hellre musiken. Tror att det för oss är mer värt. Skulle däremot skjutsen varit viktig för oss hade det känts jobbigt att behöva avstå den.
    Som med musiken, som för oss är viktig

• Ammo

Ser att nästan alla skrivit att de aldrig varit med om transport av gästerna, eller att strunta i den.
    Jag tyckte det var självklart, men det var bara för att jag har säker varit på ett 30 tal bröllop och konstigt nog har alla utom ett vad jag kan minnas haft transport på något sätt från kyrkan till lokalen. Men det verkar tydligen ovanligt enl alla er?! (Många har även ordnat transport hem från lokalen om den ej legat centralt..)
    Måste förstås nämna att det stått i inbjudan då att de/vi ordnat med transsport, ingen har ju kommit dit och bara förväntat sig det.

• KatjaB

För mig är det tvärtom, har varit på säkert 35-40 bröllop och aldrig varit med om att det ordnats med skjuts. Däremot så har många fixat taxibussar mm själva och delat på kostnaden med dem de åkt med.

Men det är väl olika det där, huvudsaken är väl att man gör som man själv vill och känner sina gäster bäst.

Ammo skrev 2010-01-08 15:27:04 följande:
    Ser att nästan alla skrivit att de aldrig varit med om transport av gästerna, eller att strunta i den.Jag tyckte det var självklart, men det var bara för att jag har säker varit på ett 30 tal bröllop och konstigt nog har alla utom ett vad jag kan minnas haft transport på något sätt från kyrkan till lokalen. Men det verkar tydligen ovanligt enl alla er?! (Många har även ordnat transport hem från lokalen om den ej legat centralt..)Måste förstås nämna att det stått i inbjudan då att de/vi ordnat med transsport, ingen har ju kommit dit och bara förväntat sig det.
  • MajsanB

Jag tcker att ni ska åka limo om du har sett fram mot det. spara på något anat i stället, om det är pengarna det gäller.

• didis

Är det viktigt för dig så är det, hur ni sedan värderar det i förhållande till annat kan bara ni avgöra.

Vi hade promenadavstånd till festlokalen men hyrde en spårvagn som familjen, syskon o familjer åkte med en tur och skålade i. Det fanns säkert de som tyckte det var en onödig kostnad men för oss vad det väl värt att träffa syskonen i lugn o ro (syskonen är utspridda och några av mina bröder hade jag inte träffat på 10 år).

Så - kör på! - om det är vad du/ni vill och det inte finns andra hinder än andras ev avundsjuka.

• iregnet2010

om limo är viktigt för dig tycker jag helt klart att du skall satsa på det. Skulle själv tycka att det kändes lite trist att nygift med klänning och stass hoppa in i en volvo.. (MEN alla är olika). Limo är lite kul tycker jag -särskilt om man göra det på rätt sätt.

Vi kommer inte ordna buss till gästerna men det är för att de kommer ändå behöva bil för att ta sig till där vi ska ha festen, så alla behöver ändå fixa åk (vi vet att så gott som alla klarar det och de som inte har bilar får ju samåka med ngn annan). Men det beror ju helt på hur gästsammansättningen ser ut för Er del.

SJälv skulle jag lätt skippa coverbandet/stråkkvartetten men det är ju bara hur VI prioriterar. Hitta DIN prio och lätt till lite sunt förnuft så löser det sig säkert!

• Sebastiána
    iregnet2010 skrev 2010-01-09 12:38:19 följande:
    om limo är viktigt för dig tycker jag helt klart att du skall satsa på det. Skulle själv tycka att det kändes lite trist att nygift med klänning och stass hoppa in i en volvo..
    För vår del blir vi nog tvugna att krypa in i en Passat Men vad göra när "kovan är knapp".
  • iregnet2010

haha...passat är ju bättre än vår lilla rostiga toyota corolla -86 som var vårt alternativ om vi inte vill hyra ngt..

Sebastiána skrev 2010-01-09 12:47:07 följande:
    För vår del blir vi nog tvugna att krypa in i en Passat Men vad göra när "kovan är knapp".
  • Moirie

Tack för alla svar. Vi satsar på limon.

Svar på tråden Onödigt slöseri eller helt rätt?