• Sommar-04

Ar "favors" vanligt i Sverige?

Jag trodde att favors till gasterna bara var ett amerikanskt pahitt. Men marker nu har pa BT att det verkar som flera har det aven i Sverige. Har det blivit vanligt i Sverige att ha det? Hur ser gasterna pa det om man inte har favors?

• Svar på tråden Ar "favors" vanligt i Sverige?
  • Katarina II

På BT hittar du brudpar som gillar att planera så bröllopen här är nog inte vad som är normalt om du skulle ta ett genomsnitt av befolkningen. Tror inte favors är särskilt vanligt, men det dyker upp på ett och annat bröllop. Jag tycker det är en trevlig idé och vi funderade på det, men vi tror att våra gäster skulle tycka det var konstigt (de är inte så vana vid bröllop överhuvudtaget...)

• Sommar-04

Tack for snabbt svar, Katarina II. Vad bra for jag kande att det var lite mycket for oss, bade pengar och fixande. Vi forsoker halla igen utgifterna lite eftersom vi tjanar $ och den har blivit sa svag jamfort med nar vi borjade planera brollopet.

•  Nadine

Man kanske inte behöver gå hela vägen med specialtryckta balloger, konfetti, tvålar, tändsticksaskar mm mm med brudparets namn på som verkar vara vanligt i USA...men en liten påse chokladgodis vid varje plats kanske inte är så konstigt och "överdrivet". Tror mina gäster skulle tycka det var kul bara. Inte skulle det betyda att jag skulle skryta med att jag har råd med sånt till gästerna, för så himla mycket skulle det nog inte kosta att fixa.

• lillaEgo

Vi har tänkt att ha små knyten med kanderade mandlar. Detta är brukligt i Italien (min mamma är född där ) och det är därför jag har nappat på idéen med "favors".

Sen att det finns tusen andra superfestliga idéer här som inte är brukligt på bröllop i Sverige, tycker jag bara är kul. Nya traditioner är aldrig fel och att ha nåt "eget" och nytt är bara kul.

• Katarina II

Jag menade inte att det var överdrivet utan bara att vi är rädda för att våra gäster tycker det. Jag gillar verkligen att planera och pyssla och fast vissa gäster knappt vet något om bröllopet så har de redan inställningen att det är för mycket. Så vi känner att vi balanserar på en smal lina för att vi ska få det som vi vill utan att behöva råka ut för sura kommentarer. Men, som sagt, vissa är aldrig nöjda hur man än gör!

Jag hade blivit jätteglad för choklad vid min tallrik.

• Catty

I min mans hemland Holland ar favours vanligt- ofta far man ett champagneglas med brudparets namn och datum ingraverat!
    Detta kandes rejalt "over the top" for oss, men vi tog vara pa vara olika nationaliteter och gav vara gaster nyckelknipor med resp. sma porslinstraskor och dalahastar i silverfargad metall. Runt om satt bla-vit-roda band resp. blagula band som vi stamplat med vart monogram och datum i guld. Kandes som det enda "bridezilla-aktiga" vi gjorde, men det var extremt uppskattat!
    Bade dalahastar och traskor hittade vi i turistiga billghetsaffarer i Sthlm resp. Amsterdam och fick annu mera rabatt da vi kopte typ 40 av varje.

• Ettolrach

Nej det är nog inte så vanligt.

Vi gav våra gäster hjärtformat gelégodis i cellofanknyten som en kul grej men annars så har jag inte varit på något bröllop där man havt s k favors.

• dea

Små godsaker är vanligt i Finland, och förr i tiden i Sverige med. (Även vid begravningar) Många sparade pappren och slog in en liten träkloss i och sparade som minne. Papprena var utsmyckade med kristyr och bokmärken och sånt.

• Gun

Vi hade inga favors, och ingen tittade konstigt på oss för det.

• Kira

Jag tänkte inte ha några gåvor, men sedan såg jag på brudobröllops hemsida att man kunde göra egna askar - och pysslig som jag är, kunde jag inte motstå. Vi tänkte bara ha geléhjärtan i dem, men vi hittade Alladins hjärtan billigt, så nu blev det choklad.

Jag har varit på flera bröllop, men det har aldrig varit några gåvor, men jag tyckte att det var en kul grej. Jag har hållit det hemligt, så ingen vet om det föränn de kommer - det blir lite roligare då.

Svar på tråden Ar "favors" vanligt i Sverige?