• Goabullen

Kan man ha champagnefärgad tärnklänning??

Hej experter!
    Jag ska vara brudtärna och undrar om man kan ha en champagnefärgad tärnklänning.. Eller är det för nära bröllopsklänningen??

Tacksam för svar!
    Kram på er!

• Svar på tråden Kan man ha champagnefärgad tärnklänning??
  • annaochmias

Hur ljus är den? Om bruden kommer ha kritvit brudklänning och din tärnklänning är ganska mörk champagnefärgad så tycker jag att det funkar. Det hade varit helt ok för mig som brud i a f... Men om bruden själv tänker ha champagnefärgad brudklänning så blir det nog lite fel... :)

Den här champagnefärgen t ex är helt ok:

www.surfland.se/mallanmamma/wp-content/uploads/2009/09/kl%C3%A4nning.bmp

Fast det är nog lättast om du visar klänningen för bruden så får hon avgöra. :)

• Rufsas

Jag och min kompis hade ganska ljusa champagnefärgade klänningar. Men de var inte så ljusa att de såg vita ut. Bruden i fråga är en väldigt avslappnad person och det var helt okej.

• mariefarah se

Hej hej!

Det beror lite på vilken färg bruden ska ha på sin klänning. Eftersom du ska vara tärna, borde du inte ta upp det med bruden? Vissa brukar ha tema och vill gärna att tärnorna ska smälta in i miljön med liknande färger, en liten notis bara....:)

marie

• Goabullen

Tack för era svar! Jag får välja vilken klänning jag vill för bruden - bara jag känner mig bekväm.. Hennes brudklänning är ivory och min "mellanchampagne". Den är ganska enkel kläningen och går till mitt på vaden så den känns inte så "brudig" men jag vill inte stöta mig med några regler. Tex vill inte bruden att jag ska ha röd klänning för det visar tydligen på att man legat med brudgummen - men det verkar ju vissa ha ändå! Annars finns det många fina röda klänningar

Tack igen för era svar!

• Sebastiána
    Goabullen skrev 2010-01-07 21:51:31 följande:
    Hej experter! Jag ska vara brudtärna och undrar om man kan ha en champagnefärgad tärnklänning.. Eller är det för nära bröllopsklänningen??Tacksam för svar!Kram på er!
    Det bästa är väl att fråga brudparet. Det hade jag gjort.
  • Sebastiána
    Goabullen skrev 2010-01-09 08:55:22 följande:
    Tack för era svar! Jag får välja vilken klänning jag vill för bruden - bara jag känner mig bekväm.. Hennes brudklänning är ivory och min "mellanchampagne". Den är ganska enkel kläningen och går till mitt på vaden så den känns inte så "brudig" men jag vill inte stöta mig med några regler. Tex vill inte bruden att jag ska ha röd klänning för det visar tydligen på att man legat med brudgummen - men det verkar ju vissa ha ändå! Annars finns det många fina röda klänningar Tack igen för era svar!
    Vill bara poängtera att en röd klänning INTE visar att man legat med brudgummen. Det är inte ens en gammal tradition utan ett påhitt och en uppblåst myt. Men om inte brudparet vill att du ska ha det ska du givetvis inte det heller.

Om det passar kan du ju knyta ett sidenband runt din champagnefärgade klänning - i en färg som passar till. Då avviker den lite mer från brudens klänning.
  • Goabullen
    Sebastiána skrev 2010-01-09 09:57:33 följande:
    Vill bara poängtera att en röd klänning INTE visar att man legat med brudgummen. Det är inte ens en gammal tradition utan ett påhitt och en uppblåst myt. Men om inte brudparet vill att du ska ha det ska du givetvis inte det heller.Om det passar kan du ju knyta ett sidenband runt din champagnefärgade klänning - i en färg som passar till. Då avviker den lite mer från brudens klänning.
    Åh det visste inte jag och tydligen inte hon heller Smart och ha ett sidenband i midjan! Då kanske det inte gör nåt att klänningen är ljus. Ska höra med den lyckliga bruden.
  • BlackWIngedAngel

Utan att läsa resten av diskussionen så svarar jag det, som för mig känns som det
    självklara svaret: Fråga brudparet! Vilken färg som passar, om det är för nära brudens
    klänningen eller inte enligt vett och etikettreglerna spelar lika lite roll som vad vi här
    på forumet tycker. De ENDA som kan svara på om det känns okej är just paret du ska
    vara tärna åt!

Goabullen skrev 2010-01-07 21:51:31 följande:
    Hej experter! Jag ska vara brudtärna och undrar om man kan ha en champagnefärgad tärnklänning.. Eller är det för nära bröllopsklänningen??Tacksam för svar!Kram på er!
  • Strand och ballonger

Jeg var ensam tärna for min allra besta kompis og hadde röd klänning. Tycker det er noe stort trams at det skulle indikera att man har haft ihop det med brudgummen!

• Sebastiána

Strand och ballonger skrev 2010-01-09 17:00:56 följande:

Jeg var ensam tärna for min allra besta kompis og hadde röd klänning. Tycker det er noe stort trams at det skulle indikera att man har haft ihop det med brudgummen!
    Visst är det! Om man nu hade legat med brudgummen hade man väl inte velat trumpeta ut det genom att ha en klänning i viss färg. löjligt! Varför skulle man det. Och varför skulle en gul klänning betyda att man är svartsjuk på bruden? Om man nu skulle vara svartsjuk vill man väl snarare dölja detta.
  • varelse
    Sebastiána skrev 2010-01-09 17:04:05 följande:
    Visst är det! Om man nu hade legat med brudgummen hade man väl inte velat trumpeta ut det genom att ha en klänning i viss färg. löjligt! Varför skulle man det. Och varför skulle en gul klänning betyda att man är svartsjuk på bruden? Om man nu skulle vara svartsjuk vill man väl snarare dölja detta.
    Jag vet att det blir lite OT nu, men jag håller med dig! Vi struntar fullständigt i vad våra gäster har för färger på sina kläder, så länge de inte bär helvitt (för de får ju inte konkurrera ut mig! hihi). Jag har haft rött på flera bröllop och ingen har sagt något om den saken. Trams! Min brudtärna kommer ha rött på sig för att jag bett henne, eftersom vårt färgtema är rött-silver-vitt-svart.

Däremot är det klart att man inte ska ha rött om brudparet uttryckligen sagt att de inte vill det, oavsett anledning.
Svar på tråden Kan man ha champagnefärgad tärnklänning??